به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:
50 سال قبل، شرکت رکس اولین نسل موتورهای گازی را وارد ایران کرد و امروز پس از گذشت نیم قرن به جرات میتوان گفت که هنوز فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در میان مردم نهادینه نشده است.
موتورسیکلت، وسیله ایست ارزان و کم حجم که در ایران به سبب مصرف اندک بنزین بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است اما متاسفانه به جنبه آسیب پذیری این وسیله نقلیه توجه چندانی نشده و از دیگر سو جمعیت جوان و میانسال از آن ، به لحاظ استانداردها آنطور که شاید و باید استفاده نمی کنند.
گرچه در سالهای اخیر به علت افزایش آمار تصادفات منجر به جرح و فوت موتورسواران، قوانین سخت تر و پیشگیرانه ای برای این وسیله نقلیه تعریف شده اما چندان راهگشا نبوده و راکبان موتور سیکلت همچنان حادثه آفرینند.
ضربه مغزي ؛علت اصلي مرگ موتور سواران
سردار دكتر اسكندر مومني ، رئيس پليس راهور كشور چندی پیش در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: 70درصد علت مرگ و مير موتورسواران ضربه سر است كه تنها با داشتن يك كلاه ايمني استاندارد مي توان از اين مرگ ها جلوگيري كرد.
وی افزود: طي سالهاي گذشته ميزان توليد و عرضه موتورسيكلت افزايش پيدا كرده و بسياري از آنها از ايمني نامناسبي برخوردار بودند که تلاش ما بر این است به زودي با همكاري ساير دستگاهها موتورسيكلت هاي برقي را كه داراي سرعت مناسبي براي امور شهري هستند را وارد بازار كنيم.
مومنی از اجباری کردن نصب پلاک ملی ویژه موتورسیکلت ها خبر دارد و افزود: با نصب پلاك ملي كنترل موتورسیکلت ها به راحتي انجام مي شود.
کلاه های ایمنی گزینه ای برای رهایی از حادثه
یکی از تاکیدات موکد پلیس در مورد موتورسواران استفاده از کلاه های ایمنی است اما متأسفانه اکثر موتورسواران در مورد این گزینه غفلت می کنند.
کاهش 40 درصدی مرگ در صورت استفاده موتورسواران از كلاه ايمني
استفاده موتورسواران از كلاه ايمني، احتمال مرگ را 40 درصد و احتمال آسيب شديد وارده به سر را تا 70 درصد كم ميكند.
استفاده از كلاه ايمني، از جمله محافظتكنندههاي مهم در حوادث ترافيكي مربوط به موتورسواران و دوچرخه سواران محسوب ميشود و عدم استفاده از آن، از مهمترين ريسك فاكتورهاي حوادث ترافيكي در دنيا شناخته شده است.
اما در بسیاری موارد حتی این کلاه های ایمنی نیز مشکلی از موتورسواران حل نمی کند.
تابستانهای گرم و سوزان استان کویری کرمان و عدم وجود تهویه در کلاه های موجود، محدود کردن دید راکب، وزن نا متعارف برخی کلاه ها و حتی کاهش شنوایی از جمله دلایلی است که باعث می شود راکبان از کلاه استفاده نکنند.
همچنین برخی از کلاه های موجود در بازار استاندارد لازم را ندارند، کاملا پلاستیکی هستند و با کوچکترین ضربه ای از بین می روند.
به گفته کارشناسان، کلاه ایمنی استاندارد باید در برابر برخورد با اشیا مقاوم باشد، توانایی جذب ضربات را داشته باشد و آنها را به سر فرد انتقال ندهد همچنین باید ضد آب و کندسوز باشد و از داشتن حفاظ فک نیز برخوردار باشد.
کلاه استاندارد نباید گوش ها را تحت فشار قرار دهد و باید به گونه ای باشد که سر داخل آن به طور کامل راحت و آزاد باشد، سنگینی غیرقابل تحمل نداشته باشد و تنگ نباشد.
در صورت استفاده از عینک، کلاه ایمنی باید به اندازه عینک جا داشته باشد و مهمتر از همه باید از یک لایه فلزی اصلی، کمکی و یک لایه ابری در داخل برخوردار باشد.
قیمت کلاه های استاندارد با قیمت برخی موتورسیکلت ها برابری می کند!
تاکنون سری به فروشگاههای کلاه ایمنی موتورسیکلت سطح شهر زده اید ؟ قیمت برخی از این کلاه ها و استانداردترین آنها با قیمت موتور برابری می کند و اغلب موتورسواران حاضر به خرید آن نیستند.
در سال های گذشته، طرح اجباری کردن استفاده از کلاه ایمنی برای کاستن از آمار مرگ و میر موتورسواران در شهرها اجباری شد.
توقیف موتورها و جریمه آنها به همراه حضور پررنگ نیروهای انتظامی در مناطق شلوغ و پرترافیک ، هر چند که موتورسواران را به رعایت لحظه ای قانون مجبور می کرد اما به محض دور شدن از تیررس پلیس، انجام تخلفات دوباره اوج میگرفت.
کرمان جزو استانهای نخست کشور در زمینه تلفات راکبان موتورسوار است
سید محمد میرحسینی ، معاون برنامهریزی اداره کل حمل و نقل و پایانههای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: از نظر تعداد تلفات راکبان، موتورسواران استان کرمان جزو استانهای ردیف اول کشور محسوب میشوند.
وی از اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسواران جاده ای در کرمان ، زرند و رفسنجان خبر داد و افزود: این طرح که به منظور کاستن از تلفات جانی و مالی حوادث رانندگی موتورسواران در طول جادهها به ویژه در راههای روستایی که از آمار بالایی برخوردار هستند و همچنین با توجه به آسیبپذیری راکبان موتورسوار بر اثر تصادف در محورهای روستایی تا پایان سالجاری در دیگر شهرستانهای استان نیز به اجرا در می آید.
نقش 62 درصدی موتورسواران در حوادث رانندگی استان کرمان
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان هم به خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: در تصادفات به وقوع پیوسته هفته گذشته در سطح شهرستانهای کرمان، موتورسواران 62 درصد نقش داشتهاند.
مسعود غفوریان اظهار داشت: از 1688 فقره تصادف به وقوع پیوسته توسط موتورسواران طی 6 ماه نخست سال جاری در سطح شهرستانهای کرمان، موتورسواران 62 درصد نقش داشتهاند.
وی اظهار داشت: در این حوادث 47 نفر کشته و 2044 نفر از راکبان موتورسیکلت مجروح و راهی بیمارستان شدند.
غفوریان افزود: بیشترین این تصادفات در خیابانها با 50 درصد، بلوارها 21 درصد، تقاطعها 12 درصد و در سایر معابر معادل 17 درصد به وقوع پیوسته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان اظهار داشت: بیشترین ساعات وقوع تصادف موتورسیکلتسواران بین ساعات هشت تا 12 بوده که با توجه به روشنی هوا و داشتن میدان دید مناسب برای راکبان موتورسیکلت میتوان بیشترین علت تصادف آنها را عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دانست.
وی با اشاره به اینکه علت اصلی این تصافات ، عدم رعایت حق تقدم و عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است، خاطرنشان کرد: استفاده از کلاهایمنی، حفظ سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را از مهمترین نکاتی ذکر کرد که باید موتورسواران به آن توجه کامل داشته باشند .
با توجه به اینکه امروزه تصادفات راکبان موتورسیکلت ها در صدر حوادث قرار دارد ، امیدواریم با رعایت نکات ایمنی از سوی این راکبان ، شاهد کاهش میزان آمارهای تکان دهنده ی و تصاویر دلخراش این تصادفات باشیم./س
گزارش از : مریم بهادری