سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت کاغذ نيازمند نظارت / قيمت کاغذ واقعي نيست

کمبود کاغذ و گراني آن در بازار با توجه به انباشت اين کالا ، نيازمند مديريت صحيح توليد و ومصرف اين کالاي اساسي و همچنين نظارت بيشتر است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ در حالي كه بسياري از كارشناسان معتقدند منابع كاغذ موجود در بازار جوابگوي نياز داخل است اما همگان بر اين امر اتفاق نظر دارند كه قيمت فعلي كاغذ قيمت واقعي آن نيست. 

اين در حالي است كه بسياري از تامين كنندگان در بازار كاغذ اقدام به انباشت كاغذ كرده اند كه در پي اين امر چاپخانه داران با كمبود كاغذ مواجه و فعاليت آنها در نوبت چاپ كاهش يافته است. 

با تغيير پي در پي قيمت كاغذ دست اندركاران و فعالان بازار نشر در تعيين قيمت تمام شده دچار مشكل مي شوند و همينطور روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتي كشور نيز دچار مشكلات عديده اي مي شوند.

البته اگر با رويكرد نياز فرهنگي به محصولات كاغذي به خصوص كتاب و روزنامه توجه شود ،  حمايت هاي ويژه مسئولان براي ايجاد تعادل در توزيع و نظارت بر قيمت بازار كاغذ يك ضرورت است.

لازم به ذكر است حذف تعرفه واردات كاغذ اقدامي بسيار مناسب و به موقع است در صورتي كه اختصاص ارز مرجع به واردات كاغذ نيز اجرايي شود به طور قطع قيمت کاغذ نيز کاهش مي يابد.

در اين زمينه محسني استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با بالا رفتن قيمت ها و عدم نشر كتاب و روي آوردن مردم به دنياي مجازي شرايط جديدي در فرهنگ و حوزه چاپ و نشر ايجاد مي شود.

محسني با بيان اينکه افزايش قيمت روزنامه ها راه چاره نيست، اضافه کرد: مسير توزيع و مصرف کاغذ مي بايست مشخص و شفاف سازي شود به طوريکه هماهنگي ها نيز صحيح انجام شود.

در ادامه اين گزارش ضيايي روزنامه نگار و فعال صنعت چاپ و نشر در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تعيين تعرفه صفر درصد براي واردات کاغذ در صورت شفافيت و ثبات نرخ ارز بسيار مفيد است اما ورود دولت براي مديريت و نظارت بر بازار کاغذ در شرايط فعلي بسيار ضروري است.

وي ادامه داد: مشکلات در بازار کاغذ زير بنايي است و مديريت و نظارت بر بازار کاغذ انجام نمي شود به طوريکه بازار کاغذ دچار آشفتگي شده است به عنوان مثال قيمت کاغذ گلاسه داراي حباب 700 توماني در هر کيلو است.

ضيايي با اشاره به اينکه تامين مواد اوليه مهمترين معضل در صنعت کاغذ است، اضافه کرد: صنعت کاغذ در قسمت هاي توليد، واردات و بازار فاقد استر‍ات‍‍‍‍‍ژي و برنامه ريزي صحيح است.

اين کارشناس صنعت کاغذ خاطر نشان کرد: جمع توان توليد کاغذ در کشور تنها 40 درصد نياز بازار را تامين مي کند که با توجه به اين امر کشور ما در بحث کاغذ وابسته به واردات است و با توجه به اين امر برنامه ريزي مدون براي واردات اين کالاي استراتژيک ضروريست.

ضيايي با بيان اينکه زيرساخت ها براي توليد بيشتر کاغذ در کشور مي بايست فراهم شود، افزود: تامين زيرساخت ها براي زراعت چوب و تامين مواد اوليه کشور را در آينده از واردات کاغذ بي نياز مي سازد.

وي گفت: تامين ذخاير کاغذ براي يک دوره دوساله و پيگيري توزيع و مصرف آن مي تواند موجب رفع تنش به وجود آمده  شود.

گزارش از زينب عبدي
برچسب ها: صنعت ، کاغذ ، قیمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.