سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ شهردار مشهد :

مرکز مشخصی برای برنامه‎ریزی شهرها در کشور وجود ندارد

شهردار مشهد با انتقاد از نبود مرکز مشخص برای برنامه‌ریزی شهرها در کشور، وجود طرح‌های جامع و تفصیلی برای کلانشهرها را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سیدمحمد پژمان در نشست هم‌اندیشی مدیران، کارشناسان و اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بالغ بر 70درصد جمعیت کشور در هزار و 100 شهر زندگی می‌کند و در راستای آن، عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این نقاط رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کنار این مهم تمام فعالیت‌های روزمره مردم تحت‌شعاع فعالیت‌های شهرداری‌ها و مدیریت شهری است که با توجه به این موضوع همه بخش‌های کشور باید در راستای توانمند کردن این نهاد بزرگ اجتماعی تلاش داشته باشند تا بتوان در جهت آسایش و رفاه شهروندان گام برداشت.

شهردار مشهد با اشاره به مشکلات پیش روی مدیریت شهری تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در کشور مرکزی در مقیاس کلان برای برنامه‌ریزی شهرها وجود ندارد و در کنار آن وزارت راه و شهرسازی؛ همچنین وزارت کشور نیز در این راه تلاش نمی‌کنند.

پژمان در ادامه از تاخیر و همچنین به‌روز نبودن مطالعات جامع و تفصیلی شهرها انتقاد کرد و گفت: براساس تجربه شهر مشهد در سال گذشته یک خط از طرح جامع این شهر به طرح تفصیلی تبدیل نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به این نقیصه نمی‌توان یک کلانشهر را بدون داشتن طرح تفصیلی اداره کرد که این، یک ضعف جدی در امر برنامه‌ریزی کشور به شمار می‌رود.

شهردار مشهد تصریح کرد: در کنار موارد یاد شده، نظام مدیریت این طرح‌ها نیز یکسان و یکپارچه نیست.

وی با انتقاد از رشد حاشیه‌نشینی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها تنها تا محدوده قانونی شهرها مدیریت دارند و اثری از مدیریت در حریم دیده نمی‌شود که این امر باعث بروز مشکلاتی برای شهرها و شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه در نظام اجرایی کشور شهرداری‌ها تعریف روشنی ندارند، گفت: شهرداری‌ها نهادهای اجتماعی و خدماتی بزرگی هستند، اما جایی در نظام اجرایی کشور ندارند.

شهردار مشهد ادامه داد: در حال حاضر شهرداری‌ها مطابق با سیاست اتخاذ شده، فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند؛ ولی برای تامین مجموعه اجرایی که امکان برون‌سپاری نیست دچار مشکل هستند؛ به‌گونه‌ای برای یک مجوز استخدام باید سال‌ها صبر کرد.

پژمان اظهار کرد: در کنار این، برای نظام درآمدی شهرداری‌ها نیز فکری خاص نشده است؛ همچنین قوانین موجود ضمانت اجرایی ندارند و در صورت اجرا منابع کافی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دست مدیران شهری از ابزارهای قانونی مکفی و درآمدهای قابل قبول خالی است و این انصاف نیست که این نهاد در قبال تعهدات منابع از اختیارات قانونی اندکی برخوردار باشد.

شهردار مشهد با بیان اینکه شهرداری‌ها در عالم تنهایی و بی‌پشتیبانی به سر می‌برند، گفت: امروز شهرداری‌ها در مقیاس ملی و استانی، کوچک‌ترین پشتیبان و همراهی ندارند و قوانین و مقررات آن در عین قدیمی بودن بازنگری‌های ناقصی شده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: قوانین و مقررات شهرداری‌ها در حال حاضر با شرایط زندگی شهروندان و با تنوع و پیچیدگی سازگاری ندارد که با توجه به این همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرند /س

برچسب ها: مرکز ، برنامه ریزی ، شهرها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.