سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پیش بینی صادرات 180 میلیون دلاری کشمش از آذربایجان شرقی به خارج از کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تولید محصول انگور درسال جاری، در مقایسه با سال گذشته از رشد چشمگیر یکصدو هفتاد درصدی برخوردار گردیده و بر اساس پیش بینی های انجام یافته، صدور کشمش استان به خارج از کشور در سال جاری، بیش از یکصد و هشتاد میلیون دلار ارز آوری را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان، در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب که متوسط ارزش صادراتی کشمش از استان در 6 ماهه اول سال جاری، 7/2 دلار به ازای هر کیلوگرم بوده است گفت: میزان ارزش صادراتی کشمش در مبادی خروجی استان طی سال گذشته، یکصدو بیست میلیون دلار برابر با 50 درصد ارزش کل محصولات بخش کشاورزی استان برآورد شده است.

وی در ادامه با اظهار اینکه سهم ایران در تولید انگور در جهان 5/4 درصد و رتبه آن در تولید این محصول هفتم جهانی است اضافه کرد: میزان تولید انگور در آذربایجان شرقی در سال گذشته، یکصد و 41 هزار تن بوده که امسال با 170 درصد افزایش کمی، به سیصد و 83 هزار تن بالغ گردیده و در کنار آن، با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش های غیر شیمیایی در مبارزه با آفات، از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، با اشاره به بازار انگور تولیدی در استان گفت: قیمت این محصول در اوایل زمان برداشت، بین شش هزار تا هفت هزار ریال در نوسان بوده ولی در حال حاضر، قیمت این محصول در سرمزرعه، به بالای نه هزار ریال رسیده افزایش یافته است. محمدیان، با اشاره به این موضوع که بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، آسیای میانه وروسیه بیشترکشمش تیزآبی را مورد پسند قرار می دهند و کشمش کالیفرنی اغلب به بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود اضافه کرد: قیمت فعلی این فرآورده ها به ترتیب 45 هزار ریال و 30 هزار ریال در منطقه شهرستان ملکان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ملکان با تولید240 هزار تن انگور، 60 درصد تولید این محصول در آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده وجزو قطب های اصلی تولید این محصول در استان به شمار می آید گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از50 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شود که جزو محصولات ممتاز تولید شده بخش کشاورزی استان شمرده می شود و 60 درصد کشمش تولیدی ملکان به صورت کالیفرنی، 30 درصد به صورت تیزآبی و 10 در صد بقیه نیز به شکل های محلی و بومی تولید و در بازار های مصرف داخلی و خارجی عرضه می شود. /س

 

برچسب ها: پیش بینی ، صادرات ، کشمش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.