سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تركيه در حال زمينه‌سازي براي جنگ با سوريه

يک تحليل‌گر مسايل سياسي به پرس تي‌وي گفته است، ترکيه براي به راه انداختن جنگ عليه سوريه، سرگرم زمينه چيني است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، رالف شونمان، مولف امريکايي و کارشناس مسائل سياسي در گفت و گوي اختصاصي با پرس تي وي، با اشاره به برخي از تعهدات ترکيه دراين زمينه افزود: « اين آماده سازي جدي براي به راه انداختن جنگي است که درآن امريکا و کشورهاي عضو ناتو به طور مستقيم مشارکت دارند و حتي احمد داود اوغلو وزير امورخارجه ترکيه، شخصا از بان کي مون دبير کل سازمان ملل و آندره فوگ راسموسن دبير کل ناتو خواسته است تا ترکيه را در اين حمله نظامي ياري کنند.»

شونمان افزود: « ترکيه اعلام کرد که درعمليات نظامي خو عليه کردها، به مرزهاي سوريه احترام نخواهد گذاشت و بنابراین آنکارا از این امر به عنوان فرصت و مجالي براي زمینه‎سازی و آماده شدن برای جنگ استفاده مي‌کند.»

شونمان يادآور شد: « خوب، شاهد هستيد که دولت ترکيه به همراه ناتو و امريکا از مدت‌ها قبل برای دامن زدن به جنگ عليه سوريه آماده شده‌اند و ترکيه در اين بين نقش اصلي را برعهده داشته است.»

اين تحليل‌گر مسائل سياسي خاطر نشان کرد، آنکارا همچنين با ميزباني از آن‎چه که « ارتش آزاد سوريه» و «کنگره ملي سوريه» نامیده می‎شوند، در حقیقت به شورشیان در داخل خاک سوریه کمک می‎کند.

به گفته شونمان آن‎چه که ارتش آزاد سوریه و کنگره ملی سوریه نامیده می‎شود در حقیقت فرماندهی شبه نظامیان و گروه‎های مسلح ساخته دست ناتو، عربستان سعودي، قطر و ليبي محسوب می‎شوند و با حمایت ترکیه فعالیت می‎کنند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز يکشنبه از مردم اين کشور خواست تا در صورت لزوم براي جنگي احتمالي عليه سوريه آماده باشند.

تنش در روابط ميان سوريه و ترکيه بالا گرفته است. اين درحالي است که دمشق، آنکارا ، عربستان سعودي، قطر و فرانسه را به حمايت از خشونت‌هاي مرگ‌بار در اين کشور متهم مي‌کند. بسياري از مردم سوريه از جمله شماري از نيروهاي امنيتي و کارکنان ارتش سوريه در اين ناآرامي‌ها جان باخته‌اند.

در پي اصابت يک خمپاره به يک روستاي مرزي ترکيه، ارتش ترکيه روز يکشنبه ((۱۶ مهر) خاک سوريه را هدف گلوله‎های خمپاره قرار داد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه ۵ اکتبر گفت، ترکيه به علت اين حملات مرزي با جنگ با سوريه فاصله‌اي ندارد.

اردوغان در جمع مردم استانبول گفت:« ما به جنگ علاقه‌اي نداريم، اما از آن فاصله‌اي هم نداريم.»

پارلمان ترکيه ۴ اکتبر، لايحه مجوز عمليات نظامي خارج از مرزهاي اين کشور «در صورت نياز» را تصويب کرد.
برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، جنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.