عامل اصلي ايجاد ديوار صوتي امواج ضربهاي هستند. امواج ضربهاي، تغييري ناگهاني در فشار و دماي يک لايه از هواست که ميتواند به لايههاي ديگر منتقل شده و به صورت يک موج فضا را بپيمايد.
در سرعتهاي نزديک سرعت صوت، هواي جلوي بال يا لبه حمله به شدت متراکم گشته و دما و فشار آن به طرز قابل توجهي افزايش مييابد، همين مسأله ، يکي از عوامل ايجاد امواج ضربهاي است. هواپيما با حرکت خود در هوا ، نظم فشار هواي محيط را بر هم ميزند و همانند قايقي که در آب در حال حرکت است، امواجي از آن ساطع شده و به دليل اينکه اين امواج با سرعت صوت حرکت ميکنند و هواپيما زير سرعت صوت در حال پرواز است، از آن دور ميشوند.
امواج حاصله از حرکت هواپيما يا صداي توليد شده در اثر حرکت ، هر بار در سرعتهاي زير سرعت صوت از هواپيما دور شده و به گوش شنونده ميرسد. اما با رسيدن هواپيما به سرعت صوت، اين صداها ديگر قادر به دور شدن از هواپيما نیستند چون هم سرعت با خود هواپیما هستند و کلاً در جلوي هواپيما جمع ميشوند. صدای تولید شده توسط هواپیما در هر لحظه جمع شده و با عبور هواپیما از سرعت صوت، صدای مهیب و انفجار مانندی به گوش می رسد که همان نتیجه شکستن دیوار صوتی است. شايد در تصاوير هواپيماهاي در حال گذر از ديوار صوتي ، هالهاي سفيد رنگ را در اطراف هواپيما مشاهده کرده باشيد. در هنگام گذر از ديوار صوتي ، اگر هواپيما نزديک به زمين و در محيطي مرطوب با درصد بخار آب زياد باشد، بخار آب هوا در اثر امواج ضربهاي فشرده شده و ابر سفيدي را براي چند ثانيه پديد ميآورند که همان هاله سفيد رنگ قابل رویت در تصاوير است.