سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکستن دیواره‌ صوتی +تصاویر

اولين بار خلباني آمريکايي به نام چاک ييگر، با اعمال اصلاحاتي بر روي يک بمب افکن قديمي آن را به چهار موتور موشکي مجهز کرده و بر فراز بياياني در آمريکا، به پرواز در آورد. پس چند ثانيه پرواز، ییگر چهار موتور موشکي خود را روشن کرده و پس از چند لحظه صدايي رعد آسا در آسمان شنيده شد که همان نتيجه شکستن ديوار صوتي براي اولين بار در جهان بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، صوت ، در شرايط عادي (دما ، فشار و ... معمولي) در سطح دريا داراي سرعتي معادل 332 متر بر ثانيه يا 1,195 کيلومتر بر ساعت مي‌باشد.

عامل اصلي ايجاد ديوار صوتي امواج ضربه‌اي هستند. امواج ضربه‌اي، تغييري ناگهاني در فشار و دماي يک لايه از هواست که مي‌تواند به لايه‌هاي ديگر منتقل شده و به صورت يک موج فضا را بپيمايد

در سرعتهاي نزديک سرعت صوت، هواي جلوي بال يا لبه حمله به شدت متراکم گشته و دما و فشار آن به طرز قابل توجهي افزايش مي‌يابد، همين مسأله ، يکي از عوامل ايجاد امواج ضربه‌اي است. هواپيما با حرکت خود در هوا ، نظم فشار هواي محيط را بر هم مي‌زند و همانند قايقي که در آب در حال حرکت است، امواجي از آن ساطع شده و به دليل اينکه اين امواج با سرعت صوت حرکت مي‌کنند و هواپيما زير سرعت صوت در حال پرواز است، از آن دور مي‌شوند.

 

امواج حاصله از حرکت هواپيما يا صداي توليد شده در اثر حرکت ، هر بار در سرعتهاي زير سرعت صوت از هواپيما دور شده و به گوش شنونده مي‌رسد. اما با رسيدن هواپيما به سرعت صوت، اين صداها ديگر قادر به دور شدن از هواپيما نیستند چون هم سرعت با خود هواپیما هستند و کلاً در جلوي هواپيما جمع مي‌شوند. صدای تولید شده توسط هواپیما در هر لحظه جمع شده و با عبور هواپیما از سرعت صوت، صدای مهیب و انفجار مانندی به گوش می رسد که همان نتیجه شکستن دیوار صوتی است. شايد در تصاوير هواپيماهاي در حال گذر از ديوار صوتي ، هاله‌اي سفيد رنگ را در اطراف هواپيما مشاهده کرده باشيد. در هنگام گذر از ديوار صوتي ، اگر هواپيما نزديک به زمين و در محيطي مرطوب با درصد بخار آب زياد باشد، بخار آب هوا در اثر امواج ضربه‌اي فشرده شده و ابر سفيدي را براي چند ثانيه پديد مي‌آورند که همان هاله سفيد رنگ قابل رویت در تصاوير است.


برچسب ها: صوت ، دیوار ، شکستن ، هواپیما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.