سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

قرآن خطی نفیس عهد تیموری به گنجینه قرآنی آستان قدس رضوی اضافه شد

قرآن نفیس خطی، متعلق دوره تیموری، به گنجینه نفایس قرآنی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، محمدرضا فاضل هاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي با اعلام این خبر گفت: این قرآن که در قطع رحلی کوچک در قرن نهم هجری کتابت شده است، به تازگی توسط این مرکز خریداری شد.

فاضل هاشمی، شیوه صفحه‌آرایی این نسخه را همانند شیوه معمول دوره تیموری دانست و اظهارکرد: سه سطر اول، وسط و آخر هر صفحه به خط ریحان جلی با طلا تحریردار و لاجورد است و خطوط دیگر نیز به نسخ نوشته شده است.

وی کاغذ به کار رفته در این نسخه را کاغذ سمرقندی ذکر کرد و افزود: دو صفحه آغازین، هر کدام پنج سطری، به قلم زر تحریردار و به طور کامل مذهب و مرصع و دارای کتیبه صدر و ذیل است و حاشیه پهن بیرونی، مزین به نیم ترنج‌ها و سر ترنج‌های متوالی، متقارن و متوازن می‌باشد.

رئیس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي در ادامه اظهار کرد: در این نسخه، سر سوره‌ها دارای کتیبه مذهب و مرصع است و نشانه‌های خمس، عشر و سجده با شمسه‌های زرین به طلا و لاجورد مزین شده و جدول‌بندی‌ها در حاشیه، به طلا و لاجورد است.

فاضل‌هاشمی در این باره ادامه داد: اسامی سوره‌ها، به خط ثلث لاجورد کتابت شده است و فواصل آیات، گوی زرین با خال‌های لاجوردی منقوش شده است.

وی افزود: صفحه آخر این نسخه نیز پنج سطری و به قلم زر تحریردار و دارای پیشانی صدر و ذیل مزین به گل و برگ زرین و پیچ و خم‌های اسلیمی است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان، این نسخه را با جلد تیماج سوخت و دارای ترنج و سر ترنج و چهار لچکی توصیف کرد و اظهار کرد: در حاشیه بیرونی آن آیت‌الکرسی به خط ثلث نگاشته شده است.

فاضل هاشمی اضافه کرد: این نسخه از قرآن کریم طبق یادداشت پشت برگ آغازین آن، در سال 1099 در اختیار مستوفی ایالت آذربایجان بوده است.

وي تصريح كرد: از آنجا كه آستان قدس رضوي داراي تجربيات و تجهيزات منحصر به فردي در زمينه حفاظت و نگهداري و اطلاع‌رساني نسخ خطي است به كساني كه كتب خطي در منزل نگهداري مي‌كنند، توصيه مي‌شود كه آن‌ها را به هر صورت كه صلاح مي‌دانند «اهدا يا فروش» به اين مركز تحويل دهند تا از آن‌ها به نحو احسن حفاظت و نگهداري شود.

یادآوری می شود،گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود 85 هزار نسخه خطي يكي از پايگاه‌هاي فكري جهان اسلام است كه با نيات خير واقفان و اهداكنندگان نسخ خطي در طول تاريخ به وجود آمده و در سال‌هاي بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي مورد توجه و توسعه فراوان قرار گرفته است./س

 

برچسب ها: قرآن ، خطی ، نفیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.