سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

شناسایی رقم جدید دانه روغنی گلرنگ

رقم جدید دانه روغنی گلرنگ در مرکز تحقیقات کشاورزی داراب شناسایی شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  مهندس الهانی مسوول بخش تحقیقات گلرنگ و کنجد ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب گفت : محققان ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب موفق شدند یک رقم جدید دانه روغنی گلرنگ با نام گلدشت، گزینش ، اصلاح ، تولید و به کشاورزان معرفی کنند .
وی عملکرد ارقام رایج گلرنگ را هشتصد تا هزار کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: عملکرد محصول رقم جدید گلرنگ سه تن در هکتار است و این حدود سه برابر عملکرد ارقام رایج است .
الهانی تصریح کرد: این رقم دارای تحمل بیشتری به بیماری زنگ گلرنگ است و قابلیت کشت در زمین های کمتر حاصلخیز و شور آب را دارد.
ماه گذشته هم 9 رقم جدید گندم توسط ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب معرفی شد.
دانه گلرنگ دارای بیست و پنج الی چهل و پنج درصد روغن، دوازده تا بیست و چهار درصد پروتئین و سی و پنج الی شصت درصد پوسته است .
روغن گلرنگ در طباخی ، تهیه صابون ، رنگ ، ورنی و مواد پوشاننده مشابه مصرف می شود .
کنجاله گلرنگ حدود بیست و سه درصد پروتئین و سی پنج درصد فیبردارد و بعنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد 
به گفته مهندس الهانی ، تحمل بالا نسبت به شوری و خشکی ، زودرس بودن و برداشت بیست تا بیست و پنج روز زودتر محصول ، مصرف دو هزار مترمکعب آب کمتر در هر هکتار نسبت به ارقام مرسوم ، رنگ قرمز این رقم و بازارپسندی گلبرگ آن ، بی خار بودن و در نتیجه برداشت راحت تر محصول و قوزه بزرگتر از جمله خصوصیات رقم جدید گلرنگ است./س

برچسب ها: گلرنگ ، رقم ، جدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.