سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

جذب قرآن خطی نفیس عهد تیموری به گنجینه نفایس قرآنی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

قرآن نفیس خطی، متعلق به قرن نهم هجری؛ دوره تیموری، به گنجینه نفایس قرآنی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات سازمان یاد شده با اعلام این خبر گفت: این قرآن که در ابعاد 18.5*30 سانتی متر در قطع رحلی کوچک در قرن نهم هجری کتابت شده است، به تازگی توسط این مرکز خریداری شد.

سید محمدرضا فاضل هاشمی، شیوه صفحه آرایی این نسخه را همانند شیوه معمول دوره تیموری دانست و تشریح کرد: سه سطر اول، وسط و آخر هر صفحه به خط ریحان جلی به طلا تحریر دار و لاجورد است و خطوط دیگر نیز به نسخ نوشته شده است. وی کاغذ به کار رفته در این نسخه را کاغذ سمرقندی ذکر کرد و اظهار داشت: دو صفحه آغازین، هر کدام پنج سطری، به قلم زر تحریر دار و به طور کامل مذهب و مرصع و دارای کتیبه صدر و ذیل است و حاشیه پهن بیرونی، مزین به نیم ترنج‌ها و سر ترنج‌های متوالی، متقارن و متوازن می‌باشد. فاضل هاشمی، در ادامه اظهار داشت: در این نسخه، سر سوره ها دارای کتیبه مذهب و مرصع است و نشانه های خمس، عشر و سجده با شمسه های زرین به طلا و لاجورد مزین شده است و جدول بندی ها در حاشیه، به طلا و لاجورد است.

وی در این باره ادامه داد: اسامی سوره ها، به خط ثلث لاجورد کتابت شده است و فواصل آیات، گوی زرین با خال‌های لاجوردی منقوش شده است.

فاضل هاشمی همچنین افزود: صفحه آخر این نسخه نیز پنج سطری و به قلم زر تحریر دار و دارای پیشانی صدر و ذیل مزین به گل و برگ زرین و پیچ و خم های اسلیمی است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان، این نسخه را با جلد تیماج سوخت و دارای ترنج و سر ترنج و چهار لچکی توصیف کرد و اظهار داشت: در حاشیه بیرونی آن آیت الکرسی به خط ثلث نگاشته شده است.

فاضل هاشمی در پایان در خصوص قرآن یاد شده، اضافه کرد: این نسخه از قرآن کریم طبق یادداشت پشت برگ آغازین آن، در سال 1099 در اختیار مستوفی ایالت آذربایجان بوده است. وي اضافه كرد: از آنجا كه آستان قدس رضوي داراي تجربيات و تجهيزات منحصر به فردي در زمينه حفاظت و نگهداري و اطلاع رساني نسخ خطي است به كساني كه كتب خطي در منزل نگهداري مي‌كنند توصيه مي‌شود كه آنها را به هر صورت كه صلاح مي‌دانند « اهدا يا فروش» به اين مركز تحويل نمايند تا از آنها به نحو احسن حفاظت و نگهداري شود.

گفتني است گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود هشتاد و پنج هزار نسخه خطي يكي از پايگاههاي فكري جهان اسلام است كه با نيات خير واقفان و اهدا كنندگان نسخ خطي در طول تاريخ بوجود آمده و در سالهاي بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي مورد توجه و توسعه فراوان قرار گرفته است/ س


برچسب ها: جذب ، قرآن ، خطی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.