سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قديري ابيانه در گفتگوي تفضيلي با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

تهديد نظامي عليه ايران نمونه‌ بارز جنگ نرم

استاد دانشگاه تهران گفت: تهديد نظامي عليه ايران براي حاکم کردن جو جنگ در کشور و هدف از آن به جاي گذاشتن آثار منفي اقتصادي در جامعه است، يعني بدون اينکه دشمن تهديدهاي خود را عملي کند، مي‌تواند از طريق يک استراتژي افکار عمومي را به دست گرفته و نيات خصمانه خود را عملي کند.

بنا به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت مقابله با جنگ نرم و اهميت اين موضوع در عصر جديد، خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، گفتگوي تفصيلي را با قديري ابيانه استاد دانشگاه تهران و كارشناس مسائل استراتژيك انجام داده که متن آن را در زير مي‌خوانيد:


جنگ نرم را به اختصار توضيح داد و بگوييد مخاطبان اين جنگ چه کساني هستند؟

جنگ نرم ابزاري براي سلطه بر تفکر و تاثيرگذاري بر رفتار و عملکرد اقشار مختلف اجتماع است که به طور عمده  نخبگان و جوانان را مورد هدف قرار مي‌دهد.

آيا جنگ نرم مي‌تواند مواضع اقتصادي را در برگيرد؟

جنگ نرم گاهي مقدمه اقدامات اقتصادي و نظامي و يا مکمل آن است، لذا نکته مهم و استراتژيک در جنگ نرم اين است که مخاطبين آن متوجه اين اقدامات خصمانه نمي‌شوند و همين مسئله است که گاه اجرا کنندگان آن را در قالب دوستي دلسوز نمايان کرده و زمينه را براي رسيدن آنان به اهداف خصمانه‌شان مهيا مي‌کند.

آيا تهديدات آمريکا و اسرائيل عليه ايران را مي‌توان نمونه‌اي از جنگ نرم دانست؟

بله؛ گاهي دشمن ضعيف و درمانده شده و براي ترساندن مخاطب و قدرتمندتر نشان دادن خويش تهديداتي را بر زبان مي‌رانند تا مخاطبين از روي ترس تسليم خواسته آن‌ها شوند و همانطور که اشاره شد اظهارات تهديد آميز مقامات آمريکايي و رژيم صهيونيستي عليه ايران نمونه‌اي از اين قبيل تهديدات است.

تهديدهاي نظامي دشمنان چه رويکردي را دنبال مي‌کند؟

اين نوع اظهارات براي حاکم کردن جو جنگ در کشور است و هدف از آن به جاي گذاشتن آثار منفي اقتصادي در جامعه است، يعني بدون اينکه دشمن تهديدهاي خود را عملي کند، مي‌تواند از طريق يک استراتژي افکار عمومي را به دست گرفته و نيات خصمانه خود را عملي کند.

نقش رسانه‌هاي بيگانه را در جنگ نرم چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

دشمن سال‌هاست که به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي ايران است و با صرف هزينه‌هاي گزاف و تأسيس شبکه‌هايي چون بي‌بي‌سي فارسي، صداي آمريکا و ... که ابزار جنگ رواني دشمن هستند قصد ضربه زدن به سياست‌هاي نظام اسلامي را دارند، ولي به لطف خداوند صرف اين هزينه‌ها تا به امروز جوابي نداده است.

راه‌کارهايي مقابله با چنين جنگي چيست؟

دشمن شناسي، اطلاع‌رساني صحيح،‌ افزايش آگاهي‌هاي عمومي، آشنايي با مفهوم جنگ نرم و برخورد با ستون پنجم دشمن را مي‌توان از جمله موارد برخورد با جنگ نرم دانست.

وظيفه رسانه‌هاي داخلي براي مقابله با جنگ نرم را چه مي‌دانيد؟

رسانه‌هاي گروهي داخل کشور نبايد به صحنه جنگ رواني دشمن تبديل شوند، بلکه بايد به خنثي‌سازي تبليغات دشمن اقدام کنند و بايد به اين نکته مهم اشاره کرد که يکي از نيازهاي دشمن، به دست گرفتن رسانه‌هاي کشور هدف است و براي رسيدن به چنين هدفي هزينه‌هاي سنگيني را تقبل مي‌کنند؛ کما اينکه در سال‌هاي گذشته شاهد ظهور روزنامه‌ها و نشريات زنجيره‌اي در خدمت اهداف بيگانگان بوديم که خود را اصلاح‌طلب مي‌ناميدند ولي امروزه همان روزنامه نگاران در پناه سرويس‌هاي جاسوسي قلم فرسايي مي‌کنند و دشمن را براي حمله به ايران ترغيب مي‌کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جنگ ، نرم ، تهدیدات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.