سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با شعار"نخرید تا بگندد"

تحريم مرغي در عربستان

گرانی قیمت مرغ در عربستان باعث شد تا مردم این کشور مرغ را تحریم کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، در نبود تشکل های حمایت از مصرف کننده و ممنوعیت هرگونه اعتراض، فعالان عربستانی در اعتراض به گرانی مرغ و برای مجبور ساختن بازرگانان به کاهش قیمت این کالا به پایگاه های اینترنتی ارتباط جمعی متوسل شدند.

فعالان عربستانی با شعار"نخرید تا بگندد" خرید مرغ را تحریم کردند.

بحران مرغ از چند روز پیش و پس از آنکه قیمت ها طی دو هفته چهل درصد افزایش یافت ایجاد شد.

تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ علت بالارفتن بهای مرغ را افزایش هزینه واردات خوراک طیور در ماه های اخیر می دانند اما برخی از فعالان، عمده فروشان و دلالان بازار مرغ را متهم می کنند که از کمبود عرضه برای بالا بردن سود خود سواستفاده می کنند و تردید دولت در برخورد با آن ها را نیز مزید بر علّت دانسته و ضعف مقررات تنظیم کننده این بخش اساسی را عامل دیگری در بالا رفتن قیمت مرغ می دانند.

مقامات عربستانی برای مقابله با بحران گرانی مرغ، صادرات این کالا را به کشورهای همسایه ممنوع کردند تا از این طریق عرضه مرغ در بازار داخلی افزایش یابد.

عربستان بیش از 50 درصد نیاز خود به مرغ را از خارج وارد می کند.

استفاده از سلاح تحریم مرغ آن هم به این شیوه مناقشه های بسیاری در پی داشته است و صرف نظر از میزان موفقیت این تحریم،نشان می دهد که در کار برخی از نهادهای دولتی نقص وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهشی الشرق تاکید کرد: اگر مردم عربستان خرید مرغ را تحریم کنند اقتصاد این کشور لطمه می بیند. ماجد انور عشقی گفت: کشور عربستان از بزرگترین تولید کنندگان مرغ در منطقه محسوب می شود و از این رو بالا رفتن قیمت مرغ در عربستان بر بسیاری از کشورهای پیرامون عربستان تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: شهروندان عربستان با توجه به توصیه های بهداشتی از مصرف گوشت قرمز کم کرده و به مصرف مرغ و گوشت های سفید روی آورده اند و بنابراین بر تقاضا برای مرغ افزوده شده است. علاوه بر این مساله، قیمت خوراک طیور نیز در بازار جهانی افزایش یافته است و این علل به همراه برخی اسباب دیگر باعث بالا رفتن قیمت مرغ شده است.

عشقی گفت: دولت عربستان برای کاهش قیمت مرغ اقدام کرده است اما این اقدام با کندی صورت گرفته است و بر اساس یک طرح راهبردی برای حل این بحران انجام نشده است.
وی ادامه داد: احتکار یکی دیگر از علل گرانی مرغ بوده است یکی از شرکت ها تمامی تولیدات دانه سویا تولید عربستان را خریده و احتکار کرد و در نتیجه این اقدام بر بالا رفتن قیمت سویا تاثیر داشته است.

این تحلیلگر عربستانی خاطرنشان کرد: اگر مردم خرید مرغ را تحریم کنند برخی مرغداری ها تعطیل خواهد شد که این امر باعث می شود تا کمبود مرغ به مساله دامنه دار و مستمر تبدیل شود. عربستان تا کنون در زمینه تولید مرغ در منطقه برتری داشته اما اگر خرید مرغ تحریم شود امنیت غذایی ما به خطر می افتد زیرا عربستان برتری خود را در زمینه تولید مرغ از دست می دهد.

وی در پایان گفت: باید دولت در مورد گرانی مرغ سریعاً مداخله کند یکی از راه حل های سریع برای حل این مشکل وارد کردن مرغ یخ زده از خارج و برداشتن مالیات از این کالا برای یک مدت موقت است.همچنین باید از واردات سریع خوراک طیور حمایت کرد.
برچسب ها: مرغ ، تحریم ، عربستان ، بگندد ، خرید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.