سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرهنگ اكرمي‌نيا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تركيه با توجه به عدم توان اقتصادي در موقعيت جنگ با سوريه نيست

معاون عقيدتي سياسي ارتش با اشاره به تنش بين تركيه و سوريه گفت: به نظر مي‌رسد بحران جديد تا حد ورود ساير كشورها به اين جنگ ادامه پيدا نكند چون دولت تركيه با توجه به 900 كيلومتر مرز مشترك بين دو كشور و عدم توان اقتصادي در موقعيتي نيست كه جنگ گسترده‌اي را ادامه دهد بنابراين اين حملات نظامي در روزهاي آتي از طرف تركيه محدود و كنترل خواهد شد.

سرهنگ محمد اكرمي‌نيا در گفتگو با خبرنگار دفاعي ـ امنيتي باشگاه خبرنگاران تصويب اقدام نظامي تركيه عليه سوريه در مجلس اين كشور را نوعي بهانه‌جويي و سوء‌استفاده از موقعيت پيش‌آمده از سوي تركيه ارزيابي كرد و اظهار داشت: تركيه به بهانه پرتاب چند خمپاره از سمت سوريه به خاك اين كشور از روز چهارشنبه آتش توپخانه‌اي خود را به سمت سوريه آغاز كرده كه تاكنون نيز ادامه داشته است.

وي افزود: در حقوق بين‌الملل دفاع مشروع، دفاعي است كه شرايطي متناسب با رويداد داشته باشد يعني اگر حملات محدود خمپاره‌اي صورت گرفته است بايد در مقابل آن حملات محدودي در همان سطح صورت گيرد بنابراين اقدامات اخير تركيه از نظر قوانين بين‌المللي خلاف محسوب مي‌شود.

معاون عقيدتي سياسي ارتش با اشاره به اشراف جهانيان به تلاش گسترده تركيه در همكاري با عربستان، قطر و جهان غرب براي براندازي نظام حاكم در سوريه تصريح كرد:‌ بهانه قرار دادن اين حملات خمپاره‌اي در حالي كه دولت سوريه قول بررسي و برخورد با عاملين آن را داده و شواهد نيز حاكي از اين است كه حملات رخ داده از سوي ارتش آزادي‌خواه سوريه و مخالفين دولت اين كشور صورت گرفته، بيانگر تلاش مجدد تركيه براي آسيب زدن به نظام بشار اسد است.

وي ادامه داد: پس از موفقيت‌هاي ارتش و دولت سوريه براي به عقب راندن مهاجمين و تروريست‌ها از حلب و محاصره آنان، مخالفان سوري موسوم به ارتش آزاد سوريه، به دنبال كشاندن بازيگران جديدي مانند تركيه در صحنه بحران سوريه هستند.

اكرمي‌نيا يادآور شد:‌ پس از اينكه تركيه تلاش‌هاي بسياري براي محدود كردن و براندازي رژيم بشار اسد در سوريه انجام داد، اين حملات خمپاره‌اي بهانه خوبي به دست دولت اردوغان داده است تا بتواند فعاليت‌هاي خود را در اين راستا ادامه دهد.

وي در رابطه با دخالت ساير كشورها در تنش جديد بين تركيه و سوريه اظهار داشت: به نظر مي‌رسد بحران جديد تا حد ورود ساير كشورها به اين جنگ ادامه پيدا نكند چون دولت تركيه با توجه به 900 كيلومتر مرز مشترك بين دو كشور و عدم توان اقتصادي در موقعيتي نيست كه جنگ گسترده‌اي را ادامه دهد بنابراين اين حملات نظامي در روزهاي آتي از طرف تركيه محدود و كنترل خواهد شد.

معاون عقيدتي سياسي ارتش با اشاره به عضويت تركيه در ناتو تاكيد كرد:‌ بر اساس موافقنامه بين كشورهاي عضو ناتو مبني بر اينكه اگر يك عضو ناتو مورد تهاجم نظامي قرار ‌گيرد، ساير كشورها موظف به حمايت از آن هستند، با توجه به اينكه تمام جامعه بين‌المللي به اينكه تركيه از سوي يك دولت رسمي مورد حمله قرار نگرفته است، اذعان دارند و مقامات ترك نيز اعتراف كرده‌اند كه منطقه شليك خمپاره‌ها در دست مخالفين و ارتش آزاد سوريه قرار دارد، بنابراين اين اتفاق از ديد قوانين بين‌الملل حمله نظامي محسوب نمي‌شود و نمي‌توان آنرا مشمول موافقتنامه ناتو قرار داد.

وي در پايان خاطرنشان كرد:‌ در روزهاي آتي شاهد موضع‌گيري‌هاي سياسي از طرف ناتو، اتحاديه اروپا، آمريكا و برخي كشورهاي منطقه مانند عربستان و قطر به نفع تركيه خواهيم بود اما با توجه به اينكه ورود نظامي ساير كشورها اين تنش را به جنگي منطقه‌اي و بين‌المللي تبديل خواهد كرد، دخالت نظامي ديگر كشورها امري بعيد به نظر مي‌رسد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اکرمی ، سوریه ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.