سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

به مناسبت روز دامپزشکی

دامپزشكی صرفا به معنای درمان یك بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشكی، بدون شك بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک در قانون سازمان دامپزشكی كلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، كرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می‌شود و مقصود از كنترل بهداشتی، بازرسی و اقداماتی است كه از لحاظ پیش‌گیری و مبارزه با امراض دامی و بیماریهای مشترك بین انسان و دام لازم و ضروری است.

از جمله وظایف سازمان دامپزشكی، بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام كشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماریهای همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همكاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های ترک انسان و دام است.

استان مرکزی به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی درز محل ترانزیت دام و فرآورده های خام دامی قرار داردو این مهم سبب شده احتمال شیوع و انتقال بیماریهای مختلف دامی از جمله تب برفکی و سایر بیماری های عفونی و واگیر دار دام بطور بالقوه افزایش داشته است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی به مناسبت 14 مهر ماه روز دامپزشک، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک،گفت: صنعت پرورش طیور استان مرکزی از پویاترین و مهم ترین صنایع اشتغالزا و تولید کننده در استان است و این مساله خود به تنهایی اهمیت این بخش و لزوم ارائه خدمات بهداشتی به پرورش دهندگان طیور و پیاده سازی سیاست های کنترل بهداشتی و پایش بیماریهای طیور در استان را روشن می سازد. دکتر حسینی با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره در یک سال گذشته گفت: در این مدت بالغ بر 29 میلیون جوجه ریزی در مزارع طیور گوشتی،مزارع تخمگذار و مرغ مادر استان صورت گرفته که بالغ بر 207 میلیون دز واکسن با نظارت دامپزشکی در واحدهای فعال طیور استان مصرف شده است.همچنین در طی یک سال گذشته 1200 کانون بیماری های طیور تشخیص داده شده است.

وی اظهار داشت: اجرای سیستم مراقبت از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از دیگر فعالیتهای این اداره می باشد و در این خصوص علاوه بر تشکیل مستمر ستاد آنفلوآنزای استانی و شهرستانی تعداد 4 هزار و 601 مورد بازدید از طیور صنعتی، طیور سنتی ، مراکز عرضه پرنده، زیستگاه پرندگان مهاجر و کشتارگاههای طیور صورت گرفته است. همچنین بالغ بر18 هزار و 570 مورد خونگیری نیز جهت اجرای سیستم مراقبت از آنفلوآنزای فوق حاد صورت گرفته است .استان مرکزی در ارزیابی ماهیانه سازمان دامپزشکی کشور از لحاظ سیستم سامانه پایش و مراقبت از بیماری های پرندگان و قرنطیه در پنج ماهه اول امسال رتبه برتر را دریافت نموده است.

بر پایه این گزارش ، بررسی و مراقبت به عنوان یک بستر شناسایی بیماریها و گام اول کنترل و ریشه کنی بیماریها محسوب می شود . این اداره در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی روز و پیشرفته ترین برنامه ها ، نرم افزارها و بکارگیری سامانه اطلاعات جغرافیای بیماریهای دامی در سه سطح شهرستان ، استان و کشور ( سازمان دامپزشکی کشور ) امکان گزارش دهی عملیات بررسی و تعیین کانون بیماری را در کوتاهترین زمان ممکن بصورت اینترنتی فراهم کرده است .

از مهرماه 90 تا مهر ماه 91 بالغ بر 2160 مورد مراقبت فعال تب برفکی ، 45 مورد مراقبت جنون گاوی در این سامانه ثبت شده است . همچینن 110 نمونه آزمایشگاهی از دام های بیمار و یا مظنون به بیماری اخذ و به آزمایشگاههای مرجع ارسال شده است . در طول این یکسال در مجموع 83 کانون بیماریهای گروه 1 شامل تب برفکی ، آبله ، هاری و 587 کانون بیماریهای گروه 2 دامی توسط بخش خصوصی و دولتی گزارش و ثبت شده است .

اداره نظارت بر بهداشت عمومی :این گزارش حاکی از آن است ، از وظایف مهم اداره ی کل دامپزشکی استان مرکزی تامین فراورده های خام دامی سالم و نظارت بر عرضه این مواد می باشد . این وظیفه شامل تمام زنجیره ی غذایی یعنی از مزرعه تا سفره را شامل شده بطوریکه نظارت بهداشتی از اماکن دامی آغاز شده و در کشتارگاهها دنبال شد همچنین به منظور افزایش ضریب اطمینان شهروندان طرح شناسنامه دار کردن ( لیبل گذاری ) لاشه های دام استحصالی در کشتارگاهای استان به اجرا درآمده است این لیبل ها حاوی اطلاعات مربوط به مشخصات کشتارگاه ، نوع دام ، تاریخ تولید و انقضا و دمای مناسب نگهداری گوشت می باشد .

همچنین در طی یک سال گذشته تعداد 63000 مورد بازدید از فروشگاههای عرضه گوشت قرمز و سفید ، مواد لبنی ، ایستگاهای جمع آوری شیر و صورت گرفته است . که تعداد 2164 مورد غیر بهداشتی مشاهده شده و 70839 کیلوگرم فرآورده نیز ضبط و معدوم شده است . همچینن 240 مورد موارد معرفی به مراجع قضایی صورت گرفته است

در کشتارگاههای دام استان از مهر تا مهر 91 تعداد 136016 راس گوسفند و بز و 32708 راس گاو با نظارت دامپزشکی کشتار شده است 

در زمینه ی کشتار گاه طیور نیز 17 میلیون و پانصد هزار قطعه طیور با نظارت دامپزشکی کشتار و روانه ی بازار مصرف گردیده و 78 هزار قطعه طیور نیز ضبط و معدوم شده است ./س

برچسب ها: دامپزشک ، دام ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.