بازار محصول سير طارم، استانهاي تهران، گيلان، قزوين، مازندران و کردستان است و علاوه بر آن به برخی کشورهای عربی و آسیایی نیز این محصول صادر می شود . با توجه به کيفيت بالاي محصول قسمتي از آن در اين شهرستان ها توسط بازرگانان ساير استانها از جمله همدان،تهران و مازندران به کشورهاي خارجي صادر مي شود.
ارتقا کیفیت سیر طارم منوط به استفاده از بذر خوب و کودهای آلی و بیولوژیکی و بالا بردن سطح آموزش کشاورزان و سیرکاران منطقه است. سطح زیر کشت سیر در این شهرستان، 2 هزار هکتار است که پارسال تولید این محصول نزدیک به 74 هزار تن بوده است.
در حالی که ارزش اقتصادی محصول سیر و افزایش ظرفیت تولید آن در شهرستان طارم مهیا می باشد، ولی تاکنون اقدامی در زمینه کاهش هزینه تولید و مکانیزاسیون تولید آن، انجام نشده است. این در شرایطی است که بازار هدف صادراتی این محصول برای خارج از کشور تعریف نشده و ورود بی رویه سیر چینی بر مشکلات عرضه این محصول بومی خوش عطر و بو در داخل کشور نیز دامن زده است.
توسعه محصول سیر در کشور درگرو جلوگیری از واردات پودر سیر به کشوراست زیرا شهرستان طارم به تنهایی می تواند محصول سیر کشور را تامین می کند.
در پروسه تولید محصول سیر عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی، اشتغالزایی از مهمترین آنها به شمار می آیند، ولی تمامی این عوامل در صورتی اثر بخش هستند که محصول دارای بسته بندی مناسبی باشد.
بسته بندی پودرسیرابتدایی ترین نیاز قبل ازعرضه به بازارجهانی این محصول است چرا که تولید کنندگان برای شناساندن خود و محصولهایشان در بازار جهانی به بسته بندی مناسب وشکیل نیاز مبرم دارند./س