سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا رفتار مادری در حیوانات غریزی است؟

در پرندگان و پستانداران به استثنای انسان، تغییرات هورمونی مادر را برای رفتار مادری آماده می کند.

رضا رئيس پور مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  در اواخر بارداری حیوان ماده مقادیر زیادی استرادیول، پرولاکتین و اوکسی توسین ترشح می کند. پرولاکتین برای تولید شیر و جنبه هایی از رفتار مادري مانند باز یافتن بچه ها به لانه ضروری است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حیواناتی که پدرها در مراقبت از بچه ها مشارکت دارند پرولاکتین برای رفتار آنها نیز اهمیت دارد.

وی افزود: او کسی توسین هورمون جالبی است به طوری که تاثیر آن از رفتار مادری تا دلبستگی اجتماعی و تقویت یاد گیری گسترش دارد.

حیوانات ماده علاوه بر ترشح کردن این هورمون ها، الگوی گیرنده های هورمون خود را نیز تغییر می دهند.

وی در پایان اظهار داشت: گر چه رفتار مادری در حیوانات به هورمون ها وابسته است ولی به تدریج کمتر به هورمون ها وابسته ابوده چرا که اگر حیوان ماده ای که هرگز باردار نبوده است با تعدادی بچه موش یا هر حیوان دیگری از نوع خود رها شود ابتدا به آنها بی توجهی می کند ولی به تدریج بیش تر به آنها توجه خواهد کرد./ع2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نیستانک
۱۳:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام بنظر غریزه مادری شاید عامل باشد ولی اگر کسی حیوانی را از نزدیک و بطور شخصی بزرگ کرده و اقدامات جفت گیری تا رشد آنها را دقیق زیر نظر بگیرد متوجه مطلب بنده میشود. و عینا بزرگی خالق آنها را خواهد دید.و دیگر آنکه خود شخصیت و ژنتیک و محل رشد حیوان بسیار تاثیر گذار هست. و در بعضی موارد حتی دلبستگی انسان مادر نسبت به فرزند خود را به چالش خواهد کشید. یعنی خواهد دید حیوان در بعضی مواقع و موارد بسیار مهربانه وحساس تر و سخت گیرانه تر از انسانها عمل میکنند. نمونه آن رفتار حیوانات با فرزندان در زمان استقلال آنها بسیار بهت و تعجب آور هست. و متوجه رفتاری بغیر از غریزه میگردد. تنبیه فرزند غریزه هست؟!!! تشویق آنها غریزه هست؟!! کاملا متوجه خواهیم شد غریزه یک عامل مهم هست اما کامل نیست. و حیوان هم نسبت به شعور خود رفتار میکند. خداوند و خالق هستی به میزان رشد و تکامل آنها شعور و فهم هم قرار داده. و جالب اینکه هورمون فقط در حیوانات نیست و انسان هم حتما نصیبی از آن دارد. علم در رابطه با حیوانات و حتی انسان نتوانسته کامل باشد .