سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايران پيشتاز کشورهاي منطقه در برق رساني به روستاها

رئيس سازمان انرژي هاي نو ايران (سانا) با بيان اينکه همه روستاهاي بالاي 20 خانوار برقدار شده اند گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه در منطقه پيشتاز است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از رادیو اقتصاد، يوسف آرمودلي گفت: تاکنون 20 روستاي زير 20 خانوار هم که در مناطق سخت گذر و دور دست قرار دارند با انرژي خورشيدي برقدار شده اند.

وي گفت: توسعه انرژي هاي نو در روستاهاي دور افتاده با تلاش شرکت توانير در حال توسعه است و تاکنون 300 خانوار از نعمت برق خورشيدي برخوردار شده اند و اين روند ادامه دارد.

آرمودلي برقرساني به روستاهاي بالاي20 خانوار را از طريق شبکه برقرساني کشور داراي توجيه اقتصادي دانست و گفت: برق فقط براي روشنايي و مصرف نيست بلکه به توسعه توليد در اين روستاها نيز کمک مي کند و ارزش افزوده فراواني ايجاد خواهد کرد.

وي افزود: اگر قانون هدفمندي يارانه ها به طور کامل اجرا و قيمت هاي برق واقعي شود، استفاده از انرژيهاي نو هم صرفه اقتصادي خواهد داشت.

مدير عامل سازمان انرژي هاي نو ايران گفت: تابش خورشيد در کشور ما سالي 300 روز است که 90 درصد وسعت کشور را شامل مي شود و ميانگين تابش خورشيد 5 کيلووات ساعت بر مترمربع در روز است.

يوسف آرمودلي گفت: هم اکنون در کشور ما صفحات خورشيدي يا همان پنل هاي فتوولتاييک در روستاهاي دورافتاده و مناطق سخت گذر که امکان برق رساني از طريق شبکه سراسري اقتصادي نيست، استفاده مي شود.

آرمودلي گفت: در منازل مسکوني شهرها نيز امکان استفاده از اين نيروگاه هاي کوچک به ظرفيت يک تا 12 کيلووات ساعت وجود دارد که بايد در پشت بام يا حياط خانه نصب شود.

آرمودلي اضافه کرد: برق توليدي از اين صفحات خورشيدي به شبکه برق منزل متصل مي شود و بخشي از برق مورد نياز خانواده شهري از نيروگاه کوچک خورشيدي تامين خواهد شد و به همان اندازه از شبکه برق سراسري خودکفا مي شود.

وي صرفه جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط زيست و کاهش انتشار کربن، استفاده از سرمايه هاي کوچک، دفاع غيرعامل براي مناطق مسکوني در زمان حوادث مانند زلزله، سيل و فروش مازاد مصرف به شبکه سراسري را از مزيت هاي استفاده از پنل هاي خورشيدي بيان کرد.

مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران قيمت هر پنل به ظرفيت يک تا يک و نيم کيلووات ساعت را پنج و نيم تا شش ميليون تومان اعلام کرد و افزود: قيمت پنل ها نسبت به سالهاي گذشته 30 تا 40 درصد کاهش يافته است و انتظار مي رود در آينده با افزايش توليد و افزايش تقاضا قيمت اين پنل ها بيش از اين کاهش يابد.

البته از برق صفحات خورشيدي (پنل ها) در منازل شهري نبايد از وسايل پرمصرف مانند کولرگازي و جاروبرقي استفاده کرد و اين صفحات پاسخگوي وسايل برقي مانند يخچال، تلويزيون و روشنايي است.در حال حاضر صفحات خورشيدي در سه کارخانه در کشور توليد مي شود.

در 90 درصد کشور به جز مناطق شمالي امکان استفاده از پنل هاي خورشيدي وجود دارد.

آلمان، اسپانيا، انگليس، ايتاليا، آمريکا، چين، استراليا کشورهاي پيشرو در استفاده از پنل هاي خورشيدي هستند./س
برچسب ها: برق رسانی ، روستا ، انرژی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.