سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ آیه‌ای به لطافت باران

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

آیه 24 سوره یونس

إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْکُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصيداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ

محقّقا در مثل، زندگانی دنیا به آبی ماند که از آسمانها فرو فرستادیم تا به آن باران انواع مختلف گیاه زمین از آنچه آدمیان و حیوانات تغذیه کنند در هم رویند تا آن گاه که زمین (از خرمی و سبزی) به خود زیور بسته و آرایش کند و مردمش خود را بر آن قادر و متصرف پندارند ناگهان فرمان ما به شب یا روز در رسد و آن همه زیب و زیور زمین را دور کند و چنان خشک شود که گویی دیروز هیچ نبوده است. این گونه آیات خود را به تفصیل برای اهل فکرت بیان می کنیم.

*این آیه یکی دیگر از تمثیلات بدیع قرآنی است و خود به بارانی می ماند که در بیابان بر تشنه معرفتی ببارد و دل و جانش را سبز و خرم کند.

*بنگرید که شکسپیر بی آشنایی با قرآن بدین تمثیل نزدیک شده است:

چنین است زندگی آدمی

که امروز جوانه های لطیف امید از دلش بر می دمد

و فردا شکوفا می شود و چتری از شکوه و افتخار می وزد، بادی کشنده و سوزان

و درست در آن هنگام که مرد ساده دل گمان می برد

که درخت موفقیت و بزرگیش میوه بر آورده است

آن را از ریشه می سوزاند و خشک و سیاه می کند و درخت فرو می افتد.

هانری هشتم، پرده سوم، صحنه 4


*چه خوش باغی ست باغ زندگانی      گر ایمن بودی از باد خزانی

خوش است این کهنه دیر پر فسانه      اگر مردن نبودی در میانه

                     از آن سر آمد این کاخ دلاویز      که چون جا گرم کردی گویدت خیز

نظامی، خسرو و شیرین

*درونمایه این آیه که بی اعتباری و تغییر پذیری همه چیز است نزد غربیان (mutability) خوانده می شود و بخش زیادی از ادبیات غرب را همین نکته به خود اختصاص داده است. اما هم در قرآن و هم در ادب پارسی و هم در ادب مغرب زمین موعظه این است که چون عالم روی در فنا داردشما روی در بقا کنید .

*نخست ارزشهای باقی را بجویید و ارزشهای فانی را نیز در راه رسیدن به آن ارزشهای باقی خرج کنید، نه اینکه از دنیا اعراض کنید و راه رهبانیت و عزلت پیش گیرید که آن خطایی است عظیم.

* شیخ محمود شبستری مضمون آیه را به مرگ تعبیر کرده که چون توفانی صحرای وجود آدمی را خشک می کند یا واقعه قیامت که جهان در آن طمس و محو می گردد.

چو موجی بر زند گردد جهان طمس       یقین گردد «کأَن لَم تَغنَ بالأمس»


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.