سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/ نایب رییس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سیاست های پولی متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد

نایب رییس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سیاست های پولی متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد؛ هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد در جمع اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: مسئول مستقیم وضعیت اقتصادی کشور، سیاست‌های پولی و مالی دولت است و اگر این سیاست‌ها هم‌جهت و متناسب با شرایط اقتصادی کشور نباشد، تاثیرات منفی بر جامعه خواهد داشت.

نایب رییس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اینکه رییس جمهور عنوان می‌کند وضعیت اقتصادی کشور، ربطی به سیاست‌های دولت ندارد، سخن اشتباهی است زیرا تدابیر پولی و مالی از همان شوراهایی بیرون می‌آید که ترکیب آنها دولتی است.

قوامی توضیح داد: سیاستگذاری‌های پولی در شورایی انجام می‌شود که رییس کل بانک مرکزی، وزاری اقتصادی دولت، دادستان کل کشور، نماینده‌ای از بخش خصوصی حضور دارند و مجلس نیز دو نفر به عنوان ناظر در آنجا دارد و با توجه به اینکه ترکیب اعضای این شورا دولتی است و دولت هم نقش بسزایی در تصمیمات آن دارد، چگونه می‌توان صحبت‌های اخیر رییس جمهور را پذیرفت که سیاست‌های دولت تاثیری در وضعیت اخیر اقتصادی کشور نداشته است.

وی با اشاره به شرایط تورمی در کشور عنوان کرد: وقتی کشور در شرایط تورمی قرار دارد، دولت باید با مدیریت و اتخاذ سیاست‌های مناسب، نقدینگی را به سمت فعالیت‌های تولیدی بکشاند و شرایط را در عرصه تولید بهبود بخشد.

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: استفاده از پایه پولی و ‌استقراض از سیستم بانکی باعث رشد نقدینگی و نهایتا بروز تورم خواهد شد و بخشی از مساله افزایش نقدینگی به کسری بودجه دولت بازمی‌گردد و اگر دولت تراز بودجه خود را متعادل نکند، شاهد تاثیرات آن بر جامعه خواهیم بود.

قوامی با طرح این سوال که " آیا دولت از ابزارهای پولی در جهت کاهش تورم استفاده کرده است؟" ادامه داد: شاخصهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که به‌خصوص در امسال، هم پایه پولی رشد داشته و هم سایر عوامل در جهت افزایش نقدینگی در جامعه پیش رفته است.

نایب رییس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بخشی از سخنان رییس جمهور که به حضور نمایندگانی از مجلس در جلساتسیاستگذاری‌ اشاره داشت، توضیح داد: نمایندگان مجلس در شورای پول و اعتبار تنها به عنوان ناظر حضور دارند و حق رای ندارند و حتی در برخی جاها مانند صندوق توسعه ملی که حق رای دارند، اختیارات به مدیر عامل تفویض شده و چون ترکیب دولتی است، نماینده مجلس نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد./س

برچسب ها: اقتصاد ، پول ، دولت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.