سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از دريچه ميدل ايست آنلاين

نگاهي به "نقاشي کودکانه‌اي" که نتانياهو را مضحكه خاص و عام کرد

ميدل ايست آنلاين در تحليلي از سخنراني بنيامين نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، سخنان نسنجيده او را "خدمت به ايران" توصيف كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "ميدل ايست آنلاين"؛  با گذشت چند روز از سخنراني بنيامين نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، عليه فعاليت هسته اي كشورمان كه با در دست داشتن نقاشي "كودكانه اي" از يك بمب، خود را مضحكه خاص و عام كرد، هنوز هم مطبوعات و رسانه هاي جهان در خصوص اظهارات او و "وزن و اعتبار" سخنان نخست وزير رژيم اسرائيل، تحليل هايي ارائه مي كنند.

پايگاه اينترنتي ميدل ايست آنلاين، در مقاله اي به تحليل سخنراني نتانياهو و "خط قرمزي" كه او در سخنان خود براي فعاليت هسته اي كشورمان ترسيم كرد، پرداخته است. 

در اين مقاله عنوان شده است كه خط قرمز تعيين شده ازسوي نتانياهو، نه تنها دردسري براي تهران ندارد؛ بلكه بيشتر به نفع ايران است، زيرا نخست وزير اسرائيل خط قرمز خود را روي غني سازي 90 درصد اورانيوم ترسيم كرد، درحالي كه ايران اعلام كرد؛ بيشتر از 20 درصد غني سازي نخواهد كرد.
 
بنابراين، نتانياهو با اين اقدام خود به نوعي به ايران و فعاليت هسته اي اش خدمت كرد. او با اين كار به جهان نشان داد كه تهران در پي ساخت بمب هسته اي نبوده و هيچ بهانه اي براي حمله به تاسيسات هسته اي ايران وجود ندارد، ضمن اينكه تحريمهاي تحميل شده بر ايران نيز بي جهت بوده و فاقد منطق مي باشد.
 
ميدل ايست آنلاين ادامه مي دهد؛ همانطور كه پيش بيني مي شد، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با متمركز شدن روي مسئله هسته اي ايران و تاكيد بر خط قرمز روي فعاليت هاي هسته اي تهران، مسئله فرآيند صلح خاورميانه را كاملا كنار گذاشت.
 
با اين وجود، نتانياهو با در دست نگهداشتن نقاشي يك بمب و كشيدن خط قرمز روي غني سازي 90 درصد، در حقيقت هدف خود را ناكارآمد و ناكام ساخت، زيرا ايران اخيرا اعلام كرد؛ قصد غني سازي بيش از 20 درصد اورانيوم را ندارد. اين اطلاعيه اوايل ماه جاري توسط فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي بيان شد و محمود احمدي نژاد در سفر اخير خود به نيويورك، جهت شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، آن را تكرار كرد.
 
به عبارت ديگر، حتي اگر به فرض اين خط  قرمز توسط جامعه جهاني متحد به نوعي بر ايران تحميل شود، براي كشورمان دردسرساز و آزار دهنده نخواهد بود، ايران همچنان بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود تاكيد دارد و حتي پيشنهاد كرده، اورانيوم غني شده خود را با سوخت هسته اي خارجي معاوضه كند.
 
احمدي نژاد در نيويورك تاكيد كرد؛ اين پيشنهاد كه اكنون 3 سال از طرح آن مي گذرد، همچنان روي ميز است.
 
نتانياهو با سخنان خود و كشيدن "خط قرمز"، در حقيقت خدمت بزرگي به ايران كرده است. او با تخريب تهديدات دائمي خود كه روي اتهام تسليحاتي بودن برنامه هسته اي ايران متمركز است، در اصل منطق عنوان شده براي توجيه اقدام نظامي عليه ايران را تضعيف كرد.
 
نكته جالب توجه اين است كه ، نتانياهو با وجود اين تناقضات آشكار در سازمان ملل متحد،كودن و نادان ظاهر شد. پرهيز وي از عمل به پيشنهاد برخي از سياستمداران معتدل اسرائيلي، در مورد پرداختن به مسئله دولت فلسطين در سخنراني خود، يا اشاره تلويحي به اينكه اسرائيل از تفكر منطقه عاري از تسليحات هسته اي در خاورميانه استقبال مي كند و يا تمايل براي پيوستن به ان پي تي، مشكلات او را پيچيده تر كرد.
 
كاملا مشخص است كه اسرائيل دوران سختي را تجربه مي كند. اين رژيم با تغييرات سياسي در جهان عرب دست به گريبان شده است. رئيس جمهور مصر در سخنراني خود در سازمان ملل متحد، مسئله فلسطين را در اولويت كاري خود قرار داد و از خودداري اسرائيل از پيوستن به ان پي تي و نيز تهديدات اين رژيم عليه ديگر كشورها، خصوصا ايران صحبت كرد. 
 
اسرائيل قرباني سياستهاي جنگ طلبانه و سختگيرانه خود است، اين سياستها باعث از دست دادن حمايت هاي بين المللي و همينطور با كشور حامي خود (دولت آمريكا) دچار اختلافات بزرگي شده است.
 
نتانياهو و طرفداران آمريكايي اش اميد فراواني به سخنراني وي در سازمان ملل داشتند تا در مورد تهديد هسته اي ايران متقاعدكننده صحبت كرده و اختلاف با سياست آمريكا در قبال ايران را كه در سخنان اوباما در سازمان ملل نيز انعكاس پيدا كرد، كمتر كند، اگرچه باراك اوباما در سازمان ملل عنوان كرد؛ سياست آمريكا در قبال ايران پيشگيري است نه تقابل و گرچه اوباما از ذكر تهديد آشناي "همه گزينه ها روي ميز است" خودداري كرد و هيچ خط قرمزي براي ايران تعيين نكرد. 
 
نتانياهو اكنون به دنبال پركردن شكاف به وجود آمده ميان تل آويو و واشنگتن و نشانه هاي خاصي براي توجيه اقدام نظامي عليه ايران است.
 
اما ازطرف ديگر، مزيت اين خط قرمز از نظر ايران اين است كه اين يادآور فقدان توجيهي براي تحريم ايران بوده و با گذشت زمان ممكن است اين خط قرمز كل رژيم تحريمي را باطل كند.
 
در نتيجه واكنش احتمالي ايران به نتانياهو مي تواند اين باشد كه؛ مسئله اي نيست شما خط قرمز خود را بكش، زيرا ما قصد نداريم حتي به آن نزديك شويم، ما خواهيم ديد كه بهانه بعدي شما چه خواهد بود؟
 
به همين دليل است كه بايد سخنراني نتانياهو را "اقدامي بيهوده" قلمداد كرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.