سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

متن اقتصاد مقاومتی در اخلاق مداری حرفه ای مدیران نظام است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: مدیران در لبه ارتباط مردم با بدنه حکومت هستند و متن اقتصاد مقاومتی، در اخلاق مداری حرفه ای آنان در جهت اخلاق اداری- سازمانی است.

ˈخسرو عزیزیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: با مطالعه سیر تاریخی ادوار گذشته، در می یابیم که مشکل از زمانی آغاز شد که تحولی بنیادین در اقتصاد سرمایه داری به وجود آمد.

وی گفت: در این تحول، رویکرد اقتصاد رقابتی لیبرالیستی به اقتصاد انحصاری امپریالیستی تغییر یافت و پس از متحول کردن مبانی و متون تئوریکی، در مقام عمل در جهت منفی در ارتباطات اقتصادی رخ داد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه افزود: در نتیجه این تغییر در پسِ نظریه های اقتصادی، زور و قدرت و ضرب شمشیر، توپ و تانک و پول جایگزین شد و خلا ایجاد شده در مسائل اقتصادی و ارتباطات بین المللی کشورها، توازن طبیعی اقتصاد جهانی را بر هم زد.

وی تصریح کرد: با انجام این تحولات که در قالب شکل گیری شرکت های انحصاری، غول پیکر، چند ملیتی، کارتل ها، تراست ها و . . . شکل گرفت، دست نامرئی ˈآدام اسمیتˈ (هر آن کس که دنبال سود باشد، منافع دیگران را نیز تامین خواهد کرد) برای همیشه بریده شد.

عزیزی ادامه داد: بر هم خوردن توازن طبیعی سطح تجارت بین الملل و گسترده تر شدن شکاف بین کشورها نتیجه قطعی و مسلم ادامه این روند بود، بطوری که امروز مطابق آمار و ارقام، ایالات متحده آمریکا به تنهایی یک چهارم اقتصاد دنیا را در دست گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه مبادلات پولی و مطابق آمار ارائه شده توسط ˈپائولو پرزˈ اقتصاد دان برجسته آمریکایی، 60 درصد دلارهای موجود در دنیا متعلق به آمریکاست و این گونه است که تشدید امپریالیسم با زور و نه با منطق، دنیا را تسخیر کرده است و اینجاست که به فرموده مشهور امام راحل ˈآمریکای جهانخوارˈ پی می بریم.

معاون اداری- مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با اشاره به یکی از تئوری های جدید اقتصادی موسوم به ˈکچاپˈ که مشکلات موجود را تشدید کرده است، گفت: این تئوری کشورها را به دو دسته کلی توسعه یافته (جهان اولی) و توسعه نیافته (جهان سومی) تقسیم می کند و مطابق مبانی این تئوری، با پیشرفت های بشر در عرصه های مختلف بخصوص تکنولوژی، انفورماتیک و دیجیتال، کشورهای توسعه نیافته به سرعت فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته دنیا کم می کنند.

وی افزود: مطابق آمارهای جهانی، ایران اسلامی موفق به کسب رتبه نخست علمی منطقه شده است، هدفی که در چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1404 پیش بینی شده بود که یکی از مصادیق تئوری کچاپ است و علاوه بر آن، خیزهای اساسی در سایر عرصه های کشور نیز برداشته شده است.

عزیزی ادامه داد: از آنجایی که کشورهای توسعه یافته همواره به دنبال تاراج و غارت منابع و مواهب کشورهای توسعه نیافته بوده و می باشند، با این تئوری موافق نیستند و لذا فشارهایی را بر کشورهای جهان سومی وارد می کنند.

وی با اشاره به اقتصاد بزرگ و تاثیرگذار ایران و مقام هفدهمی آن در بین کشورهای جهان، خاطرنشان کرد: دول استکباری و استعماری از توسعه و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی احساس خطر کرده اند و امروز به بهانه های مختلف و با دو شیوه جنگ روانی و تحریم های اقتصادی بر آن فشار وارد می کنند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تصریح کرد: مطابق مبانی علم اقتصاد، تحریم اقتصادی مانع تجارت بین الملل و لذا، امری مطرود و مردود است و این گونه است که مقام معظم رهبری با درایت، تیزبینی و پیش بینی دقیق، مقوله خطیر اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.

وی در خاتمه خطاب به مدیران که هر یک بخشی از امکانات جامعه را در اختیار دارند و در لبه ارتباط مردم با بدنه حکومت هستند، اذعان داشت: مسؤولان و کارگزاران نظام باید با برخورداری از ویژگی هایی نظیر امانتداری بیت المال، وفاداری به سیستم، نوآوری و خلاقیت در کار، منطقی بودن و رعایت اخلاق حرفه ای، یاریگر نظام در مقاومت در برابر توطئه ها و دسیسه های اقتصادی دشمنان در زمانه حاضر باشند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.