سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علي مطهري در اولين نشست تخصصي بررسي وضعيت فرهنگي کشور:

نگاه دولت به مسائل فرهنگي ليبرال است/ با دولت احمدي‌نژاد نمي‌توان کاري براي فرهنگ انجام داد

نماينده مردم تهران در خانه ملت با بيان اينکه نگاه دولت به مسائل فرهنگي ليبرال است، گفت: مسائل فرهنگي براي دولت اهميت دارد و اقداماتي را نيز در اين زمينه انجام داده، اما باز هم مي‌گويم تا برقراري اين دولت نمي‌توان کار جدي براي وضعيت فرهنگي کشور انجام داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اولين نشست تخصصي "بررسي وضعيت فرهنگي کشور" که صبح امروز در تالار شيخ انصاري دانشگاه تهران برگزار شد، سخنان خود را با طرح چهار محور فرهنگي کشور آغاز کرد و گفت: حجاب و عفاف، وضعيت نشر و کتاب وضعيت فرهنگي در صدا و سيما و خطر رواج تفکر ناسيوناليسم و باستان گرايي چهار اصل اساسي است که بايد به آن پرداخته شود.

وي در تبيين بحث عفاف و حجاب گفت: ابتدا بايد جايگاه عفاف و حجاب در دستورات ديني و اولويت‌هاي اسلام بررسي شود و بنا بر اهميت و تاکيدات اسلام بر اين موضوع در جامعه تاکيد شود.

نماينده مردم تهران با اشاره به آيات اول سوره نور پيرامون تذکر بخش بودن آيات قرآن اظهار داشت: در سوره نور در بحث عفاف و حجاب  تکيه شده است و در آيات اوليه آن بر تذکر براي انسان تاکيد شده است که اين امر نشان مي‌دهد بحث عفاف و حجاب نيز از مواردي است که فطرت انسان با آن مشکلي نداشته و تنها نياز به تذکر و يادآوري دارد.

وي با انتقاد به روابط آزاد مرد و زن در غرب گفت: در غرب مسائل حجاب و عفاف ناديده گرفته شده و آسيب که خطرات آن در جامعه مشهود است.

نماينده مردم تهران با اشاره به سخني از متفکر غربي، گفت: اين متفکر غربي روابط مرد و زن را داراي آزادي بي حد مي‌داند و معتقد است که اين امر بايد در جامعه رواج پيدا کند، اما روشن است که غربي‌ها در اين موضوع به بن بست رسيده‌اند و نهاد خانواده در غرب متلاشي شده است.

وي با بيان اينکه اسلام براساس عقل و منطق روابط مردم و زن را تنظيم کرده است، تصريح کرد: اسلام بسترهاي لازم براي ايجاد روابط سالم زن و مرد را با تمهيداتي چون عدم اختلاط زن و مرد در فعاليت‌هاي اجتماعي، احکام نگاه کردن و احکام تعدد زوجين در نظر گرفته و به طور کلي توانسته است احکامي جامع را منتشر کند.

مطهري با تاکيد بر جامعيت احکام اسلام اظهار داشت: احکام اسلامي بايد در کنار يکديگر ديده شوند و براي مثال بايد حق نفقه را در کنار حق طلاق ببينيم و اين در حالي است که خانواده در غرب يک واحد اجتماعي بدون روح است و هيچ بنيان و انسجامي ندارد.

نماينده مردم تهران در ارزيابي وضعيت حجاب و عفاف در  کشور خاطر نشان کرد: در مجموع وضعيت حجاب در ايران نسبت به جهان از وضعيت مطلوبي برخوردار است، اما برخي موارد ناهنجاري به طور استثنا نيز در برخي شهرها ديده مي‌شود که اين امر را نبايد به منزله نامطلوب بودن وضعيت حجاب در کل کشور دانست.

وي ضمن انتقاد به دولت از رفع تکليف از خود در وضعيت حجاب و در کنار آن برخورد سلبي با بدحجابان در جامعه گفت: وظيفه دولت نظارت بر امر حجاب و عفاف است که اين امري است که مراجع نيز بر آن تاکيد کردند، اما دولتي که خود را در وضعيت حجاب بدون وظيفه و بدون مسئوليت مي‌داند باعث مي‌شود تا جامعه به چنين وضعيتي برسد.

مطهري اضافه کرد: مشکل وضعيت حجاب در کشور ناشي از نگاه خاص دولت به وضعيت فرهنگي است و بايد بگويم نگاه دولت به مسائل فرهنگي ليبرال است و اين امري است که از سال 84 تا کنون برخي مسئولين بر آن تکيه کرده‌اند.

نماينده مردم تهران در ادامه خاطر نشان کرد:‌هر چند براي دولت مسائل فرهنگي قابل اهميت است و اقداماتي را نيز در اين زمينه انجام داده، اما باز هم مي‌گويم تا برقراري اين دولت بر سر کار نمي‌توان کار جدي براي وضعيت فرهنگي کشور انجام داد.

مطهري در ادامه به بررسي وضعيت نشر و مميزي کتاب پرداخت و افزود: در بحث سانسور و مميزي کتاب بايد تنها به رعايت شدن مسائل اخلاقي در کتاب‌ها توجه کرد و حذف کتاب‌هاي تخصصي امري خلاف منطق است.

نماينده مردم تهران با اشاره به اين امر که بايد روند تفکر را در جامعه باز گذاشت، گفت: تفکر به طور کلي در جامعه بايد آزاد باشد و بايد اجازه بدهيم که در مکان آکادميک مانند دانشگاه‌ها مناظرات علمي برگزار شده و دانشجويان به تفکر عميق برسند و در حوزه‌هاي تخصصي نبايد جلوي تفکر را گرفت.

نماينده کميسيون فرهنگي در ارزيابي وضعيت سينما گفت:‌ بنا به اقتضاي کار در کميسيون فرهنگي بسياري از فيلم‌ها را مي‌بينيم و وضعيت آنان را ارزيابي مي‌کنيم، اما من معتقدم که تمام فيلم‌هاي قابل اکران بايد ابتدا براي نمايندگان کميسيون فرهنگي مجلس به نمايش در بيايد ولي اين امري است که هميشه اتفاق نمي‌افتد.

وي اضافه کرد: در بررسي وضعيت فيلم‌هاي بي محتوا گفته مي‌شود که خلاصه فيلم که براي اجازه ساخت مطرح مي‌شوند گاها در اکثر موارد با موضوعي که در فيلم و در انتها ساخته مي‌شود متفاوت شده و اين امري است که به کرار در حال تکرار است و در انتها به خاطر صرف هزينه هاي بسيار فيلم بدون رعايت کيفيت‌هاي لازم اکران مي‌شود.

مطهري با انتقاد از فقدان نظارت بر کيفيت فيلم‌ها گفت: حساسيت‌هاي لازم نسبت به وضعيت فرهنگي در کشور وجود ندارد و تلويزيون بيشتر بر مباحث سياسي کار مي‌کند.

وي اضافه کرد: اين امر که به جاي مباحث اسلامي از آزادي،‌ عشق به انسان،‌ توحيد و عدالت تيکه مي‌شود نيز با انتقاداتي همراه است چرا که عشق انسان به ماهو انسان معني ندارد و اسلام داراي مباني محکم و مرز بندي‌هاي مشخص با ديگر اديان است.

علي مطهري در پايان گفت: برخي مسئولين با اين بهانه که وضعيت اسلام در طالبان به نقد گذاشته شده و چهره خشني از اسلام در اذهان جهان وجود دارد بر مباحث آريايي تکيه مي‌کنند و بحث خود را برداشت ايراني از اسلام مي‌دانند که بايد بگويم اين همان قوم‌گرايي خطرناک است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اسلام ، ایرانی ، مسائل ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.