سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهربان ترین مادر...

نیش عقرب نه از ره کین است ؛ اقتضای طبیعتش این است

ترس از عقرب به صورت موروثی در خانواده ها انتقال یافته تا آنجا که عقرب به موجودی منفور تبدیل شده و انسان ها فقط به فکر نابودی آنها هستند اما آیا واقعا این موجود تا این اندازه لایق نفرت است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با شنیدن نام عقرب بسیاری از انسان ها دچار ترس و وحشت می شوند و این ترس به صورت موروثی در خانواده ها انتقال می یابد تا آنجا که عقرب به موجودی منفور تبدیل شده و انسانها فقط به فکر نابودی آنها هستند ولی آیا واقعا این موجود تا این اندازه لایق نفرت است. بخشی از این احساس به دلیل عدم آگاهی کافی از زندگی پر رمز و راز آن است.

علیرضا نادری کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: اینکه زندگی در نقاط تاریک و مرطوب و دور از چشم که ناخودآگاه مخروبه های باستانی را تداعی می کند ولی باید دانست که عقربها از جانداران بسیار مفید برای چرخه های زیستی به شمار می روند.

وی افزود: عقرب ها از قدیمی ترین موجودات زنده بر روی کره زمین هستند که بیش از 400 میلیون سال است که وجود دارند.

* عقرب های اولیه 5/2 متر داشته اند

وی ادامه داد: عقرب های اولیه در دریاها می زیسته اند و ابعادی بسیار بزرگ گاه بیش از 5/2 متر داشته اند ولی رفته رفته از آب خارج شده و تکامل خود را در خشکی ها طی کردند و جثه های آنها کوچکتر شد.

در طی حدود 250 میلیون سال گذشته ظاهر عقرب ها تفاوت زیادی نکرده است و عقرب های امروزی بسیار شبیه اجداد خود هستند.

نادری با اشاره به اینکه عقرب ها دارای توانایی بسیار بالایی در تطبیق خود با شرایط ناسازگار محیطی هستند، تصریح کرد: برخی از گونه های عقرب قادر به تحمل دماهای چندین درجه سانتیگراد زیر صفر تا حدود 50 درجه بالای صفر هستند.

* یک سال بدون غذا زنده می مانند

این توانایی به متابولیزم پایین، فعالیت کم و ذخیره غذایی کافی آنها بر می گردد.

بر اساس این گزارش، در دنیا بیش از 1600 گونه عقرب وجود دارد که همگی سمی هستند ولی تنها حدود 25 گونه عقرب از این تعداد برای انسان کشنده شناخته شده اند. در ایران بیش از 55 گونه عقرب وجود دارد که هنوز هم انواعی در حال کشف و نامگذاری هستند.

این کارشناس محیط زیست زیستگاه عقرب ها را مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کره زمین دانست و گفت: در عرضهای جغرافیایی بالا و پایین که دمای هوا افت می کند عقربی دیده نمی شود همچنین عقرب ها در ارتفاعات بالای کوهستانی دیده نمی شوند.

وی در ادامه افزود: در ایران گونه ای از عقرب ها که عقرب زرد کوچکی است در مناطق کوهستانی تا ارتفاع 3000 متر دیده می شود. این عقرب خطرناک نبوده و نیش آن تنها التهابی کوچک تولید می کنند ولی برخی عقرب های مناطق بیابانی و خشک تر می توانند خطرات بزرگتری را برای انسان تولید کنند.

نادری اظهار داشت: در مناطق بیابانی غلظت سم عقرب ها بالاتر بوده و همچنین عقرب هایی که از خواب زمستانی بیدار می شوند دارای سمی غلیظ تر هستند که این خود عاملی تشدید کننده برای کشندگی زهر آنها به شمار می رود.

* آنها هرگز خودکشی نمی کنند

بسیاری از شایعات رایج پیرامون عقرب ها از جمله خودکشی آنها در صورت محاصره در آتش یا تولید خود به خودی عقرب زیر آجر مرطوب و ... بی اساس بوده و فقط زاییده تخیلات موهوم افراد پیرامون زندگی مرموز این موجود جالب است.

وی خاطر نشان کرد: برخی عقرب ها برای خود لانه می سازند به این صورت که زمین را حفر می کنند ولی بسیاری نیز در لانه جانداران از جمله موش به سر می برند. برخی نیز سرگردان بوده و در هر مخفیگاهی خود را پنهان می کنند.

گفتنی است، عقرب ها مهربان ترین مادر هستند و با علاقه زیاد از فرزندان خود محافظت می کنند./ز

گزارش از هراتیان

برچسب ها: عقرب ، مرطوب ، خودکشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
کاملا موافقم عقربها مرموزترین جاندار هستن