سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشييع پيکر 3 شهيد در شهر القطيف عربستان

دهها هزار شهروند عربستاني پيکرهاي سه شهيد خود را که به ضرب گلوله نظاميان سعودي در قطيف به شهادت رسيده بودند تشييع کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در همين حال عيسي آل مرزوق النخيفي فعال بحريني در اعتراض به بازداشت خود بدون آن که زماني براي محاکمه او مشخص شود در زندان اعتصاب غذا کرد.

ماشين سرکوب آل سعود نتوانست ساکنان شهر القطيف را به وحشت اندازد. دهها هزار شهروند عربستاني به خيابان هاي شهر القطيف در شرق عربستان ريختند تا پيکرهاي سه شهيد خود را که روز چهارشنبه در حمله نيروهاي آل سعود به شهادت رسيدند تشييع کنند.

قشرهاي مختلف مردم قطيف از جمله علماء و روشنفکران در اين تظاهرات شرکت کردند و شعارهايي جسورانه برضد رژيم حاکم سر دادند و خواستار آزادي هزاران زنداني عقيدتي و در رأس آنان شيخ نمر باقر النمر شدند. تظاهرکنندگان همچنين خواستار قصاص عاملان ريخته شدن خون شهدا در روز چهارشنبه گذشته شدند.

پيکرهاي اين سه شهيد به خانواده هايشان پس از آن صورت گرفت که مردم تهديد کردند اگر اجساد تحويل آنها نشود، فعاليت هاي خود عليه رژيم را گسترش خواهند داد و اعلام اعتصاب عمومي خواهند کرد.

در حالي که بازداشت بيش از پنج هزار زنداني عقيدتي در عربستان ادامه دارد، عيسي آل مرزوق النخيفي فعال عربستاني در اعتراض به بازداشت خود بدون آن که زماني براي محاکمه او تعيين شود اعتصاب غذا کرد. اين مشکلي است که اکثر بازداشت شدگان در عربستان با آن مواجه هستند.

به گفته وکلاي مدافع المخيفي، وي به خدشه دار کردن امنيت کشور متهم شده است. اين اتهام بعد از آن مطرح شد که المخيفي از طريق اينترنت خواستار اعتراض به مهاجرت اجباري شماري از خانواده نزديک مرز يمن شد و درخواست کرد حقوق خانواده بازداشت شدگان و زندانيان عقيدتي در عربستان رعايت شود.

اعتراضات به سرکوب ها در عربستان ابعاد جديدي به خود گرفته و از محدوده مرزهاي اين کشور فراتر رفته است. در تازه ترين مورد سازمان جهاني «خشونت نه» حمله نيروهاي امنيتي سعودي به خانواده زندانيان در مقابل زندان القصيم در شهر البريده و رفتار غيرانساني با آنان را محکوم کرد. اين خانواده ها براي درخواست ملاقات با فرزندانشان در مقابل زندان القصيم تحصن کرده بودند. سازمان «خشونت نه» رفتار نيروهاي آل سعود را غيرقابل توجيه توصيف کرد و از مقامات سعودي خواست زندانيان را آزاد يا آنان را محاکمه کند. اين سازمان تاکيد کرد ادامه يافتن حبس اين افراد بدون هيچ اتهامي، نقض حقوق بشر و ديگر توافقنامه هاي بين المللي محسوب مي شود. اين سازمان از رياض خواست به سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر اجازه دهد با زندانيان داخل زندان ها ملاقات کنند.

برچسب ها: شهید ، عربستان ، تشییع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.