سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كشور از بابت عدم اجراي برنامه آسيب زيادي ديده است/ روح برنامه، عمل به برنامه است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: بايد بپذيريم در اجراي برنامه لنگ مي‌زنيم، كشور از بابت عدم اجراي برنامه آسيب زيادي ديده است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي صبح دو شنبه با حضور در همايش قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه در استان سيستان و بلوچستان، قانون برنامه پنج‌ساله را دستورالعمل لازم الاتباع همه مديران دانست و گفت: اين روزها شاهديم نسبت به ساحت مقدس نبي مكرم، حضرت محمد(ص) اين چنين بي‌حرمتي و ناروايي و خلاف همه مبادي انساني و اخلاقي؛ آن هم در جامعه‌اي به ظاهر متمدن و مدعي و باشعارهاي انسان مدارانه و احترام به حقوق انسان‌ها صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد:  اين موضوع باعث شرمساري انسان معاصر است و اگر پيامبر(ص) يك نبي الهي براي آنان نبود و يك ميليارد و نيم پيرو ايشان نبودند، يك شخصيت برجسته فرهنگي و يك مصلح اجتماعي كه بود. آيا بايد اجازه داده مي‌شد اين چنين در حق اين شخصيت برجسته و مصلح اجتماعي بي‌حرمتي شود؟! دنيا به كجا رسيده است كه به اسم آزادي اين چنين هتاكي كرده و پرده دري‌هايي مي‌شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: امروز «آزادي در منجلاب فرو رفتن» و «آزادي تبهكاري» براي غرب افتخار است. تاسف بيشتر اين است كه رئيس جمهور آمريكا مي‌گويد ما قانوني براي جلوگيري از هتك حرمت به پيامبر(ص) نداريم. ولي سؤال اين است كه آيا شما براي آدم كشي قانون داريد؟! شما به دروغ گفتيد عراق داراي سلاح كشتار جمعي و هسته‌اي است و با اين بهانه به عراق حمله كرديد و بعد كه صدها هزار نفر را كشتيد گفتيد ما اشتباه كرديم. همين وضعيت را در افغانستان شاهد هستيم.
 
كساني كه به پيامبر(ص) اهانت كردند با تروريست‌ها و منافقين هم پيمان شدند

 رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به سياست‌هاي اشتباه غرب در سوريه گفت: آمريكا امروز با ادعاي دروغ ديگري از مخالفان حكومت سوريه حمايت كرده و باعث كشتار مردم سوريه مي‌شود. اين در حالي است كه سياستمدار برجسته اين كشور، كيسينجر اذعان دارد كه اين‌كه آمريكا در سوريه با القاعده همسنگر است، باعث شرمساري است. آمريكا از اين دست بي‌آبرويي‌ها زياد دارد؛ چند روز پيش نيز شاهد بوديم منافقين را از ليست سازمان‌هاي تروريستي خود خارج كردند. كساني كه به پيامبر(ص) اهانت كردند با تروريست‌ها هم پيمان شدند. تمام اين شواهد نشان مي‌دهد انسانيت در شرايط بدي به سر مي‌برد. الآن دنيا، دنياي قتل، غارت، اتهام، دشنام و نفرت پراكني‌ها است. پيامبر اسلام(ص) پيامبر همه خوبي‌ها و زيبايي بود كه از سوي آنان مورد بي‌حرمتي قرار گرفت. غرب با صدور مجوز توهين به پيامبر(ص) نشان داد با همه خوبي‌ها و زيبايي‌ها دشمن است.

وي با بيان اين‌كه رسالت بزرگي در اين شرايط بر دوش ما است، ختصريح كرد: نبايد اجازه دهيم اين روند خطرناك در دنيا ادامه پيدا كند؛ نبايد اجازه دهيم دنيا به سمت پليدي‌ها حركت كند چرا كه جامعه مسلمان، جامعه بزرگي است و در اين مسير مي‌تواند موثر باشد. امروز دفاع از پيامبر اسلام(ص) دفاع از همه خوبي‌ها و ارزش‌ها است. وقتي از پيامبر(ص) دفاع مي‌كنيم يعني از تمام اخلاق نيكو و خوبي‌ها دفاع مي‌كنيم.
 
برنامه صرفا براي نوشتن نيست؛ بلكه براي اجرا كردن است

حجت‌الاسلام پورمحمدي در بخش ديگر با اشاره به موضوع همايش يعني قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه گفت: برنامه صرفا براي نوشتن نيست. يا برنامه براي خواندن و كلاس و همايش گذاشتن نيست. همه اين‌ها خوب است ولي برنامه براي اجرا كردن است. اين‌ها مقدمه اجراي برنامه است. بايد بپذيريم در اجراي برنامه لنگ مي‌زنيم. اين همايش‌ها، روح اجراي برنامه را در ما زنده مي‌كند. پيام اين همايش برنامه مداري و برنامه محوري و حركت بر اساس برنامه است. كشور از بابت عدم اجراي برنامه آسيب زيادي ديده است. متاسفانه اين موضوع، جزو واقعيت‌هاي اجتماعي است. البته قصد ندارم اين نقيصه را تنها براي مديران مطرح كنم. اين يك ضعف عمومي است. چرا كه در زندگي فردي نيز ما در اجراي برنامه و برنامه محوري كمي ضعيف هستيم.
 
توجه به روح برنامه براي مديريت ضرورت دارد/ روح برنامه، عمل به برنامه است

وي با بيان اين‌كه برنامه به عنوان يك اصل اساسي پيشرفت در سازوكار تربيتي ما نقش ندارد، خاطرنشان كرد: براي فرهنگ سازي در اين موضوع بايد به زمان پيش دبستان و دبستان و راهنمايي باز گشته و از اين دوران به فرزندان خود بياموزيم كه زندگي با برنامه به هدف مي‌رسد و بدون برنامه، زندگي بدون نتيجه و فرجام است. اين يك اصل در زندگي است كه تا جايگاه اصلي خود فاصله داريم. توجه به روح برنامه براي مديريت ضرورت دارد. روح برنامه، عمل به برنامه است. اين را بايد به صورت جدي مورد توجه قرار داد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه بسياري از آسيب‌هاي مديريتي به خاطر عدم توجه به برنامه است، گفت: در ماده يك برنامه پنجساله هدف مشخص شده است. در ماده 234 برنامه نيز چند شاخص مطرح شده است كه به ما نشان مي‌دهد چقدر به اهداف مشخص شده در اين برنامه دست پيدا كرده‌ايم. اكنون در سال دوم برنامه هستيم ولي بايد بدانيم با يك چشم بر هم زدن به سال پنجم مي‌رسيم. بنابراين بايد از همين امروز به اين شاخص‌ها توجه داشته و عملكرد خود را بررسي كنيم و ببينيم كه چقدر به اهداف مشخص شده در برنامه پنجساله نزديك شده ايم؟!

وي تصريح كرد: بايد همت كرد و برنامه پنجساله پنجم را اجرايي كرد. برنامه پنجساله 9 فصل دارد. فصل نهم آن قابل توجه مديران استاني است. مسايل مهم و اساسي و سياست‌هاي كلي در اين فصل مشخص شده است. تقاضايي كه از مديران ارشد استان دارم اين است كه به وظيفه خود در اجراي فصل نهم اهتمام بيشتري كنند. اگر بزرگواران به اجراي فصل نهم اهتمام بورزند روح برنامه زنده شده و مي‌تواند در فصول بعدي برنامه عملياتي و اجرايي شود. در همان فصل نهم كه فصل بودجه و نظارت است، ماده 221 براي اولين بار در قوانين برنامه به آن اشاره شده است ميزبانان اين جلسه يعني معاونت برنامه‌ريزي استانداري و چهار دستگاه نظارتي ديگر است.

حجت‌الاسلام پورمحمدي با بيان اين‌كه اين همايش از سوي شوراي دستگاه نظارتي استان برگزار شده است، گفت: مشروعيت و جايگاه قانوني شوراي دستگاه نظارتي در ماده 221 قانون پنجساله مطرح شده است. اين ماده مي‌گويد براي ايجاد هماهنگي براي كارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقاء بهره وري و تقويت مديريت كشور شوراي دستگاه نظارتي كشور تشكيل مي‌شود. بنابراين هدف اول اين است كه نظام نظارت مانند ساير نظام‌هاي مديريتي كشور كارآمد شود. دستگاه‌هاي نظارتي متعدد هستند كه ممكن است گاهي كار را بر مديران سخت كنند. بايد يك سازوكار بين دستگاه‌هاي نظارتي تدارك ديده مي‌شد كه نظارت‌ها هم كارآمد شده و هم كم هزينه‌تر شود.

وي خاطرنشان كرد: اثر مستقيم اين كار اين است كه فشار بر دستگاه‌ها كم شود ولي كارآمدي حوزه نظارت را افزون مي‌كند. در اين ماده ارتقاء بهره وري به صورت عام ذكر شده است. يعني هم در دستگاه‌هاي نظارتي بهره وري ارتقاء مي‌يابد و هم در دستگاه‌هاي اجرايي. مثلا هر قدر توليد كننده از قدرت نظارت و كنترلي بهتري برخوردار باشد با بهره وري بيشتري مواجه مي‌شود. هر مدير، سازمان، دستگاه و هر توليد كننده بايد بداند موفقيت او در نظارت است.
 
براي تقويت مديريت كشور بايد حوزه نظارتي تقويت شود

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه نظارت چرخه‌اي از فرايند مديريت است، گفت: مدير بايد بداند تحت مسئوليت او وضع چگونه است. اگر مدير نداند كه حوزه مديريتي او چه خبر است، نمي‌تواند ادعاي مديريت كند. نظارت، بخشي خارج از مديريت نيست. گاهي اوقات فكر مي‌شود كه نظارت مزاحم و دست انداز است. اين تلقي، ضعيف است. هر مديري كه دستگاه نظارتي درون سازماني خود را تقويت و به دستگاه‌هاي نظارتي برون سازماني توجه مي‌كند نشانه بلوغ و كمال مديريتي او است. براي تقويت مديريت كشور بايد حوزه نظارتي تقويت شود. به همين منظور شوراي دستگاه‌هاي نظارتي تشكيل شده است.
 
استفاده از دولت الكترونيك روح برنامه پنج‌ساله براي خدمات شفاف‌تر و كم هزينه‌تر است

وي با بيان اين‌كه شوراي دستگاه‌هاي نظارتي تنها شورايي است كه از سه قوه با اختيارات روشن و تعريف شده و جايگاه شورايي تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: بيش از 55 مورد در قانون برنامه پنجساله به خدمات الكترونيك پرداخته شده است. اين موضوع در همه فصول است. اين مساله در حال تنظيم و سپس ابلاغ است. روح برنامه پنجساله براي خدمات بهتر، روان تر، شفاف‌تر و كم هزينه‌تر استفاده از دولت الكترونيك است كه بايد به آن اهتمام و توجه شود.
پورمحمدي با اشاره به صدور فرمان هشت ماده‌اي مقام معظم رهبري در سال 80 گفت: مقام معظم رهبري در فرمان هشت ماده‌اي از سه دستگاه سازمان بازرسي، وزارت اطلاعات و ديوان محاسبات خواستند كه با هم هماهنگ شده و تكاليفي انجام دهند. اين فرمان نيازمند سازوكارهاي قانوني بود. اين قانون منجر به لايحه دولت وقت در سال 83 شد كه رسيدگي به اين لايحه به دولت بعدي رسيد. كار زيادي بر آن شد ولي از سوي شوراي نگهبان رد شد. مجلس اصلاحاتي انجام داد و به شوراي نگهبان رفت ولي همچنان با شوراي نگهبان مورد مخالفت قرار گرفت. در نهايت با اصرار مجلس به مجمع رفت كه در نهايت در آذرماه سال گذشته به عنوان «قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد» به تصويب رسيد و به مجلس ابلاغ شد و مجلس به دولت ابلاغ كرد.
 
همه دستگاه‌ها مخاطب قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد هستند

وي ادامه داد: آشنايي با اين قانون اهميت زيادي دارد. همه دستگاه‌ها مخاطب قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد هستند. در اين قانون يك تعريف از فساد ارائه شد. موارد و مصاديق فساد در آن بازگو شده است. تكليف دستگاه‌هاي مختلف و مشمولين اين قانون مطرح شده است. حتي نهادهاي زير نظر رهبري با كسب اجازه از دفتر رهبري تحت اين قانون قرار گرفتند. در اين قانون براي انجام تكاليف دستگاه‌ها زمان لحاظ شده است. تكاليف دستگاه‌هاي مختلف براي روان سازي و براي آن كه مخاطب آن دستگاه بداند چه خدماتي مي‌خواهد براي او ارائه شود و زمان انجام اين خدمات چيست و اگر در آن زمان نشد چه بايد بكند. بخش ديگر اين قانون آمده است چگونگي برخورد با فساد را مشخص كرده است. مهم‌ترين اقدام اين قانون كه براي نخستين بار صورت گرفت اين است كه اگر كساني در دستگاه‌هاي دولتي يا بخش خصوصي مرتكب تخلفاتي شوند از فعاليت‌هاي عمومي محروم مي‌شوند. يعني كارمندي كه مرتكب تخلف شد از خدمات عمومي محروم مي‌شود. يا اين‌كه اگر مدير بخش خصوصي مرتكب تخلف شد از تسهيلات عمومي محروم مي‌شود.
 
در قانون ارتقاء سلامت نظام اداري از همه دستگاه‌ها خواسته شده است در مبارزه با فساد و سلامت دستگاه‌ها اهتمام كنند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين گفت: در قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد بر فرهنگ سازي تأكيد شده است. از همه دستگاه‌ها خواسته شده است در خصوص مبارزه با فساد و سلامت دستگاه‌ها اهتمام كنند و تكاليفي براي اين دستگاه‌ها مشخص شده است. همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند كه سامانه پاسخگويي را مشخص كنند و سازمان بازرسي موظف شده است بر اين سامانه‌ها نظارت كند. بند ديگري در اين قانون تعبيه شده است كه در ماده 28 قانون به شوراي دستگاه‌هاي نظارتي تكليف شده است كه شاخص‌هاي اندازه‌گيري ميزان سلامت اداري در دستگاه‌هاي مختلف را تدوين و آن را اعلام عمومي كنند. هم اكنون 9 شاخص تهيه و به دستگاه‌هاي مختلف در حال ارسال است تا اگر اصلاحي است و به همراه زيرشاخص‌ها به ما برگردانند. در نهايت اين شاخص‌ها اعلام عمومي مي‌شود. تكليف ديگري كه بر عهده شوراي دستگاه‌هاي نظارتي گذاشته شده است اين است كه سالانه اين شاخص‌ها را اندازه‌گيري كرده و در سطح ملي، منطقه‌اي و موضوعي به مسئولين و سپس نتيجه را به مردم اعلام كنند. اين براي اولين بار است كه قانون تكليف كرده است يك گزارش اعلام عمومي شود.
وي تصريح كرد: آيين نامه اين قانون تهيه و به سران سه قوه اعلام شده است كه از سوي دو قوه تاييد شده است و منتظر تاييد قوه ديگر هستيم كه اگر نهايي شد آيين نامه آن هم قابليت ابلاغ دارد.

حجت الاسلام پورمحمدي خاطرنشان كرد: اين نشست و اين همايش براي ايجاد يك فضاي ذهني براي اجراي قانون برنامه پنجساله است. ما از فضاي مديريتي خوبي برخورداريم. مديران خوبي در كشور داريم. به استان‌هاي مختلف در مسئوليت‌هاي مختلفي كه داشتم سفر كرده و از نزديك با مديران در ارتباط دارم. مديران كشور سرمايه بسيار بزرگي هستند. واقعيت اين است كه از ظرفيت مديريتي و حتي ظرفيت اداري بسيار بالايي برخورداريم. درست است ضعف‌هاي زيادي داريم. اگر كسي بگويد در ادارات مشكلات زيادي است، قطعا من كه قبلا وزير كشور بودم و الآن بازرس كل كشور هستم، اطلاعات ام بيشتر است. با همه اين تفاسير نظام اداري ما توانمند است. ولي سؤال اين است كه چرا خروجي‌هاي ما خوب نيست و رضايت مردم تحصيل نمي‌شود. بايد ببينيم ضعف و نقص ما كجاست.
 
يكي از ضعف‌ها و نقايص نظام اداري ما در اجراي برنامه و برنامه‌‌اي عمل نكردن است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: يكي از ضعف‌ها در زمينه اجراي برنامه و برنامه‌اي عمل نكردن است. بايد به مفادي كه در قانون ارتقاي سلامت تأكيد شد توجه شود. كارمندان و مديران ما دوست ندارند به عدم خدمت و عدم تحصيل رضايت مردم متهم شوند. نبايد فضا را طوري ترسيم كنيم كه چنين برداشت‌هايي شود. عدم آشنايي به قانون به شكل‌گيري اين فضا كمك مي‌كند. در استان‌هاي مختلف كه بررسي شده است يكي از زمينه‌هاي بروز تخلف نا آشنايي به قانون بوده است. از همين رو چندي است كه در استان‌هاي مختلف كارگروه‌هاي آموزشي آشنايي به قوانين برگزار مي‌كنيم. حضور گسترده مديران و كارمندان در اين كارگروه‌ها نشان مي‌دهد كه مديران و كارمندان ما مي‌خواهند به وظيفه خود خوب عمل كنند.

"انتهاي پيام"/پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.