سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعيين تكليف قيمت خودرو در جلسه فردا/آيا بازار پرتلاطم خودرو سامان مي گيرد؟

جلسه كميته قيمت گذاري خودرو در حالي فردا برگزار مي شود كه بازار خودرو با چالش هاي فراواني از جمله عرضه محدود محصول و اختلاف قيمت چندين ميليوني محصولات در كارخانه و بازار مواجه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران صنعت خودروي كشور از ابتداي امسال تا كنون با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بوده و حال و روز بازار امروز خودرو نشان از مشكلات متعدد در اين حوزه دارد.

اعلام رسمي خبر كاهش توليد خودرو در ماه هاي نخست سال و به دنبال آن پيشي گرفتن تقاضا از عرضه محصولات  ، بازار خودرو را از حالت تعادل خارج ساخت و قيمت انواع خودروهاي پرفروش روز به روز اوج گرفت.

در اين بين برخي كارشناسان علت اين نابساماني ها را مشكلات مالي و كمبود قطعات به دليل برخي محدوديت هاي بين المللي عنوان كردند و برخي ديگر نيز عملكرد ناموفق مديرتي در صنعت خودرو را ريشه بروز اين مشكلات مي دانند.

در همين ارتباط احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان در خصوص كمبود عرضه خودرو و رشد قيمت آن در بازار تصريح كرد: وجود سیستم دو نرخی موجب ایجاد رانت و شبهاتی درخصوص نحوه فعالیت برخی از افراد دخیل در سیستم فروش برخی از خودروسازان شده و همین شبهات به ذهنیت قطع عرضه خودرو دامن زده است.

وی با بیان اینكه دست‌های پنهانی در صنعت خودرو شكل گرفته‌اند كه زمان فعال شدن سایت فروش مستقیم خودروسازان را به دلالان و واسطه‌ها اطلاع می‌دهند، خاطرنشان كرد: طبق یك قاعده كلی خودروسازان در دوره‌های زمانی مختلف سایت فروش مستقیم خودرو را فعال كرده و محصولاتی كه تا حدود یك و نیم ماه آینده تولید خواهند شد را پیشاپیش می‌فروشند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با این حال زمانی كه خریداران عادی به سایت فروش خودروساز مراجعه می‌كنند معمولا با بسته بودن سایت و عدم عرضه خودرو مواجه می‌شوند. این درحالی است كه به محض فعال شدن سایت فروش، ظرف نیم ساعت تمام خودروهای عرضه شده توسط دلالان خریداری می‌شود.

نعمت‌بخش  تصریح كرد: راهكار حل این مشكل از بین رفتن فاصله بین قیمت‌ رسمی و بازار خودروها است تا با از بین رفتن رانت دیگر مجالی برای فعالیت دست‌های پنهان در صنعت خودرو باقی نماند. با این كار مقدار زیادی از تقاضای كاذب بازار از بین رفته و سطح عرضه و تقاضای خودرو به تعادل خواهد رسید.

همچنين محمدرضا نجفي منش عضو انجمن قطعه سازان نيز عامل اصلي اين نابساماني ها را قيمت گذاري دستوري خودرو دانست و افزود:آزاد سازي قيمت به ايجاد تعادل در بازار و حذف دلالان از اين بازار كمك مي كند.

البته برخي نمايندگان مجلس معتقدند كه مشكلات صنعت خودرو كشور ، ريشه در مسائل مديريتي دارد و علي علي لو عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين ارتباط اظهار داشت: صنعت خودروي كشور سالهاست كه متكي به حمايت هاي دولتي بوده و با وجود در اختيار داشتن مزاياي متعدد اما همواره با مشكل مواجه بوده است.

وي ادامه داد:اكنون زمان آن فرا رسيده كه اتكاي صنعت خودرو به دولت كاهش يابد و مشكلات اين بخش با مديريت صحيح و مناسب مرتفع گردد.

بر اساس اين گزارش جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو در حالی برگزار خواهد شد که از یک سو خودروسازان خواستار افزایش و آزادسازی قیمت خودرو هستند و از سوی دیگر نیز برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان انتقادات خود را به سمت خودروسازان روانه کرده‌اند.

لازم به ذكر است احتمال دارد در جلسه فردا تکلیف مباحثی چون آزادسازی وميزان رشد قیمت خودروهای داخلی مشخص شود./عب
برچسب ها: قیمت ، خودرو ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.