سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

تغذيه صحيح نياز به هزينه بالا ندارد

عضو مركز تحقيقات گروه بيو شيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت : براي داشتن يك رژيم غذايي سالم نياز به صرف هزينه هاي گزاف و گران قیمت نيست .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،دكتر مجيد غيور مبرهن با اشاره با بيان اينكه بسياري از مواد غذايي گران قيمت جايگزين هايي با قيمت نازل تر دارد اظهار کرد: به عنوان مثال گوشت قرمز به عنوان يك ماده غذايي گران قيمت جايگزيني مانند سويا دارد كه بيشتر افراد از ارزش غذايي آن آگاهي دارند ولي از آن استفاده نمي كنند .

وي بيشترين اختلال تغذيه اي در سالمندان را سوء تغذيه دانست و تصريح كرد : با توجه به تحقيقي كه در استان خراسان رضوي انجام شده است بيش از 12 درصد از سالمندان عادي جامعه داراي سوء تغذيه هستند و بين 40 تا 45 درصد از اين گروه در معرض اين مشكل قرار دارند .

عضو مركز تحقيقات گروه بيو شيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطر نشان كرد : اين در حالي است كه در حدود 85 تا 90 درصد سالمنداني كه زير پوشش كميته امداد و يا بهزيستي هستند يا مبتلا به سوءتغذيه هستند و يا در آستانه ابتلا به اين بيماري قرار دارند .

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه دوران سالمندي مشكلاتي را براي دستگاه گوارش افراد به دنبال دارد ادامه داد : يكي از مشكلات عمده اين است كه به دليل تغيير شكل عضلات دستگاه گوارش افراد هضم برخي از مواد غذايي در اين گروه دچار مشكل مي شود .

عضو مركز تحقيقات گروه بيو شيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا افزود : اين مشكل موجب مي شود تا افراد در جذب ريزمغذي ها و ديگر مواد مورد نياز با مشكل مواجه شده و احتمال ابتلا به بيماري هاي مختلف در آنها افزايش پيدا مي كند .

دكتر غيور مبرهن در ارتباط با راهكارهايي كه مي تواند در كمتر شدن مشكلات تغذيه هاي سالمندان مفيد باشد تاكيد كرد : يكي از اين راهكارها جلوگيري از كاهش وزن در مواقع غير ضروري است و اگر در شرايطي كاهش وزن يك ضرورت بود بايد اين كار زير نظر یک پزشك متخصص انجام شود .

وي در اين راستا بيان كرد : از ديگر راهكارهايي كه در اين زمينه مي تواند مفيد باشد استفاده از ميوه و سبزيجات تازه ، روغن هاي گياهي مانند روغن كنجد، مصرف ماهي هفته اي دو تا سه بار و غذاهايي كه فيبر بالايي دارند مي باشد.  /س

برچسب ها: تعذیه ، صحیح ، هزینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.