سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

استفاده از لنزهای رنگی، بدون تجويز پزشک مي‌تواند براي بينايي مضر باشد

استفاده از لنزهای رنگی، بدون تجويز پزشک مي‌تواند براي بينايي مضر باشد زيرا اندازه اين لنزها بايد براساس چشم هر فرد طراحي شود و درصورتي که مناسب نباشد ميزان اکسيژن دريافتي چشم را کم کرده و همين امر به عروق خوني داخل چشم آسيب رسانده و سبب کاهش بينايي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان،به گفته محققان دانشگاه اينديانا در صورتي که فردي دچار عفونت چشمي باشد و بدون تجويز پزشک، از لنز رنگي استفاده کند، اين موضوع مي‌تواند سبب نابينا شدن او در عرض 24 ساعت شود. لنزهاي رنگي از لحاظ جنس كاملاً مشابه لنزهاي طبي هستند و حتي كارخانجات سازنده شناخته شده لنزهاي طبي در دنيا لنزهاي رنگي را نيز توليد مي كنند. خريد لنزهاي رنگي از مراكز غيرمعتبري مثل سوپرماركت ها و بوتيك ها مي تواند خطر آفرين بوده و حتي به از دست دادن قدرت بينايي منجر شود.

دو نوع لنز رنگي در بازار وجود دارد: نوعي از اين لنزها در ظروف شيشه اي نگهداري مي شوند كه استفاده از آنها طولانی مدت بوده و قيمت بالاتري نسبت به نوع دوم دارند اما يك سري لنزها كه متاسفانه در بوتيك ها به فروش مي رسد و به اسم لنز مدت دار معروفند در ظروف آلومينيومي به نام بليستر قرار دارند كه فقط به مدت يك هفته اجازه مصرف آن وجود دارد در حالي كه هيچ مصرف كننده اي نه تنها پس از يك هفته آن را دور نمي اندازد بلكه به دوستان خود نيز قرض مي دهد.

بيشترين موارد عفونت چشمي در اين نوع مصرف كنندگان لنزهاي رنگي بروز مي كند كه علت آن استفاده ناصحيح از لنزهاي رنگي است نه صرفاً استفاده از لنز. عده اي از استفاده كنندگان از لنزهاي رنگي آنها را فقط در سرم نمكي نگهداري مي كند كه اين درست مثل آن است كه دست هاي كثيف فقط با آب شست وشو شوند. سرم فقط محلول شست وشوي لنز است و محلول نگهداري آن نيست. محلول هاي نگهداري لنز حاوي موادي هستند كه لنز بايد حداقل به مدت چند ساعت در آن نگهداري شود.نوعي عفونت انگلي به اسم آميب آكانتومبا در لنزهاي تماسي به خوبي رشد مي كند و در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي و عدم قرارگيري لنز در محيط ضدعفوني، شانس بروز اين نوع عفونت در استفاده كنندگان لنز و از بين رفتن قرنيه افزايش مي يابد/س

برچسب ها: لنز ، رنگی ، بینایی ، مضر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.