سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

صنعت مسگری، تداعی کننده نام زنجان

صنعت مسگری زنجان با بیش از یکهزار سال پیشینه تاریخی، یکی از رشته های اصیل و تاریخی شهر زنجان به شمار می رود که با رونق یافتن دوباره آن در سالهای اخیر، محصولات آن به استانها و کشورهای همسایه صادر می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان شنیدن واژه مس و مسگری، تداعی‌کننده شهر زنجان و بازار مسگران است و هنر فلزکاری از صنایع دستی معروف این استان به شمار می رود. مردم این دیار از قدیم الایام تا کنون از فلزات رنگین صنایع مختلفی می سازند که هر زنجانی حداقل یکی از دست‌ساخته‌های آن را در خانه خود دارد.

با کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در (تپه قبرستان) و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان می توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهمترین قطبهای فلزکاری محسوب می شده و در این دوره نیز زنجان به عنوان یکی از مهمترین مراکز تهیه ظروف مرصع کاری شده ، مطرح بوده است.

امروزه ظروف مسی با استفاده از ورق مس و روش چکش کاری گرم و سرد ساخته می شود.

به گفته کارشناس صنایع دستی استان زنجان، در حال حاضر بعد از دو دهه افول، شمار مسگری های شهر زنجان از 10 مغازه به 150 مغازه مسگری افزایش یافته است و فعالیت های مسگران زنجانی زمینه صادرات آن را به استانهای همجوار و حتی کشورهای همسایه همچون عراق فراهم کرده است.

استادان ((مشهود مکاری بردبار))،((محمد علی سعیدی)) و((علی خدایی)) از اساتید این صنعت اصیل در استان زنجان به شمار می روند.

اما از جمله مشکلات کنونی صنعت مسگری زنجان، بالا رفتن قیمت اولیه تمام شده،در نوسان بودن قیمت ها، افزایش حامل های انرژی مواد اولیه و نبود بیمه برای صنف مسگران را می توان نام برد که توجه به این موضوع می تواند به پویایی و رشد بیشتر آن منتهی شود، همچنانکه حمایت های مسئولان استانی در چند سال اخیر رونق دوباره ای به این هنر کهنسال بخشیده و خیابان های شهر زنجان دوباره شاهد فعالیت های مسگران شده است./س

برچسب ها: صنعت ، مسگری ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.