سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به تاریخ ورود زنان به ورزش

از اجرای حکم اعدام تا درخشش در مسابقات

زنان برای حضور در ورزش سختی های زیادی کشیدند تا بتوانند هم پای مردان در عرصه های مختلف ورزش به میدان بیایند در این گزارش نگاهی مي اندازيم به تاریخ ورود زنان به دنیای ورزش.

  به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران زنان نیمی از جامعه بشری را تشکیل داده و از جهات مختلف دارای اهمیت هستند و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه باید در نظر گرفته شوند یکی از امور برای زنان جامعه ورزش است.
امروز زنان زیادی در سطح جهان به ورزش های مختلف اشتغال دارند گروهی ورزشکار حرفه ای هستند و تعدادی ورزشکار آماتور، گروهی به ورزش های سبک می پردازند و برخی به ورزشهای سنگین و خشن، گروهی از آنان برای رسیدن به مقام و قهرمانی تلاش می کنند و برخی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام.
 زنان در جوامع کهن و باستانی به شدت از ورزش و حتی تماشای مراسم ورزشي منع می شدند. اما بالاخره پای آنان به ورزش و مسابقات ورزشی باز شد، تا پیش از برپایی المپیاد در یونان باستان به منظور پرورش جسم و روان نونهالان و جوانان هر چهار سال یکبار مراسم و آئینی برگزار می شد که زنان حق ورود و تماشا نداشتند، ممنوعیت، آنقدر شدت داشت که اگر زنی این قاعده و قانون را نادیده می گرفت و به تماشای مسابقات می رفت محکوم به اعدام می شد.

**هیپوهریا، نخستین بانوی ورزشکار
 نخستین زنی که سنت مردسالاری را در عرصه ورزش و مسابقات میدانی در هم شکست زنی به نام هیپوهریا بود که با تلاش و پشتکاری خاص سرانجام پای زنان را به عرصه ورزش و میدان مسابقات ورزشی یونان باز کرد چندی نگذشت که زنان موفق شدند تحت عنوان هریا برای اولین بار مسابقاتی در خصوص مردان برپا کنند و عرصه های نبرد ورزش را زیر قدم های خود داشته باشند.
**کارشناسان در خصوص ورزش زنان چه می گویند؟
گروهی از کارشناسان ورزشی و دانشمندان ما با ورزش کردن زنان به شدت مخالفند و گروهی نیز در نقطه مقابل آنها قرار داشتند و ورزش را برای زنان و دختران لازم و ضروری می دانند. موافقان ورزش بانوان معتقدند تأمین بهداشت برای جسم و روان زنان که دوره ها و مراحل مختلف زندگی خاصی دارند لازم است در آن سو مخالفان و ورزش زنان معتقدند که 50 درصد زنان ورزشکار، روحیه زنامه خود را از دست می دهند چون اینگونه زنان برای رسیدن به مقام قهرمانی بین المللی متحمل ممارست و تمرین های مداوم و مشکلی نشده اند. ی
ک زن کوهنورد عمرش در کوهستان می گذرد به تدریج صفت زنانه خود را از دست می دهد و حتی ممکن است از زن بودن خود خجالت کشیده و روحیان زنانه خود را از دست بدهد. آنها معتقدند زنان نباید فوتبال و راگبی بازی کنند اینها ورزش های ظریف و زنانه نیستند و بایستی ورزش های مانند والیبال و بسکتبال  و اسکی انجام دهند،  بدون اینکه  لطافت زنانه خود را از دست بدهند.  این مخالفتها ادامه داشت تا روزنامه " ویلی میرور"  در انگلستان اعلامکرد  از نظر علمی، ورزش دختران و زنان را بد ترکیب و زشت می کند
   ** زنان در ورزش جهانی 
مشارکت زنان در ورزش در قرن20 میلادی به ویژه اواخر آن افزایش چشمگیری یافت.  این افزایش  تحت تاثیر تغییرات است فرهنگی جامعه بود که بر برابر جنبشی تاکید داشت اما میزان  این مشارکت در هر رشته ورزشي و هر کشوري تفاوت دارد.
   ** ورزش همگانی
 بطور کلی ورزش در دو بعد حرفه ای و عمومی بررسی می شود ورزش حرفه ای به مسابقات رسمی و شغل ورزشکاری بر می گردد ولی ورزش عمومی مربوط به انجام تمرینات ورزشی توسط افراد جامعه سلامتی عمومی افراد است و حداقل روزانه 30 دقیقه و 5 روز در هفته توصیه می شود.  از این نظر ورزش و انجام تمرین های ورزش در میان زنان جایگاه بسیار پایینی دارد.   
** زنان مسلمان  
 شرکت زنان مسلمان در ورزش حرفه ای به تدریج در  حال افزایش  است برای مثال در المپیک تابستانی 2004 زنان ورزشکار کشورهای مسلمان عراق،  افغانستان ، بحرین، کویت ، و سومالی حضور داشتند و از جمله حضور رقیه قیصر با پوشش اسلامی در رقابت های دو 100 متر مورد توجه رسانه های زیادی قرار گرفت همچنین صنعت پوشاک ورزشی در حال سرمایه گذاری و طراحی لباس ها بهتر و مناسب تر برای زنان مسلمان است.
 
  ** زنان ورزشکار ایراني  
 ورود زنان ایراني  به عرصه ورزش در ایران به تلاش های وسیعی که در گذشته انجام شده باز می گردد زنان ورزشکار ایرانی در رشته های مختلفی فعالیت می کنند و مدال های جهانی کسب کرده اند مانند اتومبیلرانی که مشترک با مردان است، تنیس و تیراندازی، و الیبال،  فوتبال،  بسکتبال، دو ومیدانی و انواع ورزش های رزمی./ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.