سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

فواید مهم پياده‌روي

پياده‌روي يکي از ورزش‌هايي است که به‌‌عنوان عملي‌ترين و شايع‌ترين فعاليت فيزيکي در سنين مختلف، قابل استفاده است.در عين حال، پياده‌روي عاملي براي تندرستي است و جزو فعاليت‌هاي هوازي به‌شمار مي‌رود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، پياده‌روي بايد از نوع راه رفتن تند يا دويدن آرام باشد؛ به نحوي که ضربان قلب به 100 تا 120 ضربان در دقيقه برسد.
اين ورزش تاثير مثبتي بر استحکام زانو و مچ پا دارد و در پيشگيري از بروز آرتروز و پوکي استخوان بسيار موثر است.
به دليل ماهيت هوازي آن، ترجيحا از چربي به عنوان منابع سوختي استفاده مي‌شود و از طرفي براي مصرف انرژي در برنامه کاهش وزن اين فعاليت به تناوب انجام مي‌شود.
در پياده‌روي، تمام نقاط بدن تحت تاثير قرار مي‌گيرد و باعث کاهش توده‌هاي چربي در نقاط مختلف بدن - که بيشترين تجمع چربي در شکم و ران‌هاست - مي‌شود.
کاهش توده‌هاي چربي اغلب در مردان در ناحيه شکمي و در زنان در نواحي لگني و ران قابل رويت است.در عين حال، استفاده از عضلات بزرگ بدن حين راه رفتن باعث تطابق قلبي‌ ـ تنفسي بالايي مي‌شود.
به دليل تحمل وزن بدن همراه با ارتقاي سطح حسي مفاصل، قدرت عضلات اندام تحتاني و تعادل و استحکام مفاصل اندام تحتاني، به‌خصوص زانو، افزايش مي‌يابد.
از فوايد ديگر اين ورزش، مي‌توان به کاربرد آن در کاهش وزن اشاره کرد اما نمي‌توان براي از بين بردن چاقي موضعي (تجمع توده‌هاي چربي در يک ناحيه خاص بدن) از آن استفاده کرد.افرادي که آرتروز زانوي آنها ناشي از فقدان همراستايي اندام تحتاني است يا برعکس، بايد از طريق متخصصان مربوطه، قبل از شروع برنامه پياده‌روي منظم، نسبت به اصلاح اشکالات و انحرافات مفاصل‌شان اقدام کنند.
براي اين بيماران، پياده‌روي در سطح صاف و سفت با کفش مناسب و ضربه‌گير توصيه مي‌شود.
در اين افراد انجام تقويت عضله چهارسر راني به وسيله تمرين‌هاي قدرتي (با خم و راست کردن زانو در برابر مقاومت) در کنار پياده‌روي ضروري است.
اما افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و کساني که دارو مصرف مي‌کنند بايد تحت شرايط خاصي پياده‌روي کنند./س
برچسب ها: قم ، فواید مهم ، پیاده روی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.