سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجتبي اردشيري:

"تو و من" هيچ نوآوري تازه اي براي سينماي ايران ندارد

"تو و من" بدليل استفاده از سوژه‌ي تكراري و سطحي تنها جنبه سرگرمي داشته و هيچ نوآوري تازه اي براي سينماي ايران ندارد.

مجتبي اردشيري، منتقد در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در خصوص فيلم سينمايي "تو و من" ساخته‌ي "محمد بانكي"، گفت: بزرگترين وجه ساختاري فيلم "تو و من" جنبه سرگرمي آن است يعني در سينماي ايران كه بعد سرگرمي چه در شكل ايراني و چه در شكل بين المللي مهم ترين رسالت سينماست، موفق عمل كرده است.
وي افزود: آثار سينمايي ما حداقل بايد با يك ميزان از سرگرمي سالم براي مخاطب ساخته شود يعني يك سرگرمي كه لودگي به حساب نيايد و تا حدي ساختارمند باشد و داستان روايي چندان پيچيده اي نداشته باشد و مخاطب بتواند با شخصيتهاي آن ارتباط برقرار كند.
اردشيري ادامه داد: "تو و من" به خوبي مي‌تواند اين سينماي سرگرمي را براي مخاطب خود به تصوير بكشد.
وي افزود: مشكل "من و تو اين" است كه فيلم نامه قوام ساختاري ندارد يعني داستان هاي فيلم به شدت كليشه اي بوده و سعي در نوآوري روابط ميان كاراكترها نشده است.
وي عنوان كرد: داستان هاي "تو و من" براي نسل دهه‌ي چهارمي كه مخاطبان اصلي اين فيلم هستند باورپذير نبوده و همچنين كاراكترهاي اين فيلم براي مخاطب قابل لمس نيست زيرا نمونه‌ي واقعي آ‌ن در جامعه‌ي كنوني وجود ندارد.
اردشيري تصريح كرد: تماشاي كاراكتر "علي"، جواني كه در دانشگاههاي خارج از كشور تحصيل كرده و داراي خانواده اشرافي است در جايگاه معاون يا مشاور مدير، براي مخاطب امروزي قابل لمس نيست.
وي ادامه داد: استفاده از فرمول روايت در اين فيلم با توجه به اينكه اثري فرم گرا است براي مخاطب قابل پسند نيست و اين فيلم نامه با چنين فرمي تناسب ندارد.
اين منتقد سينما تاكيد كرد: فيلم نامه بسيار سطح پائين تر از روال تعريفي فيلم است و سازندگان تمام تلاششان اين بوده كه يك فيلم شيك به مانند ساخته اول خود فيلمساز بسازند.
وي اظهار داشت: در اين اثر حرفها و روابط شيكي را مي‌بينيم و در اين روابط و تعامل حساب منطق و بسياري از معادلات مرسوم و رايج امروزي كم رنگ مي‌شود و همين امر موجب مي‌شود كه مخاطب به اين فيلم به چشم يك اثر فانتزي نگاه كند نه فيلم و موضوعي كه امكان دارد براي خودش هم اتفاق افتاده باشد و در نهايت ذهنش مشغول فيلم نمي شود.
وي بيان كرد: فيلم "تو ومن" يك اثر خيلي معمولي است و تنها وجه بارز و شاخص آن جنبه سرگرمي سالم آن است.
اردشيري اظهار داشت: يك نوآوري خيلي كوچك در فيلم به كار رفته و آن هم شوك پائيني فيلم نامه است شوكي كه خيلي ها انتظارش را نداشتند و نبود آن در فيلم نامه اشكالي ايجاد نمي كرد.
وي در اين باره ادامه داد: اتفاقي كه در سكانس عروسي فيلم مي افتد، موجب مي شود فيلم جريان ديگري پيدا كند و در نتيجه رسيدن به آن رمزگشايي انتهايي داستان باعث مي‌شود اين فيلم يك درجه بالاتر از فيلم هاي مشابه خودش عرض اندام كند.
اردشيري افزود: وجود اين ويژگي ها در  "تو و من" موجب مي‌شود مخاطب با رضايت خاطر بيشتري سالن سينما را ترك كند و اين مي‌تواند براي فيلمي كه از سوژه تكراري در روابط پيش پا افتاده وسطحي تغذيه مي كند و همچنين در ارتباط با مخاطب ضعيف است نيز برگ برنده اي باشد.
وي بيان كرد: در كل "تو و من" هيچ نوآوري تازه اي براي سينما ندارد و همچنين بازيگراني چون "محمدرضا گلزار" و "الناز شاكردوست" را در كسوت همان نقشها و بيان ديالوگ‌هاي قبلي مي‌بينيم و هيچ اتفاق خاصي براي آنها نيفتاده است.
وي تصريح كرد: هدف از "تو و من" ساخت يك فيلم شيك و گيشه پسند بوده كه اتفاقاً فروش خوبي هم دارد و با توجه به اينكه فيلم توانسته در وضعيت كنوني سينما  معرف يك فيلم سرگرمي براي مخاطب باشد قابل  احترام است و از اين رو مي‌توان به  عنوان يك اثر قابل اعتنا به آن نگاه كرد در غير اين صورت موضوع و محتواي فيلم چيزي نيست كه مخاطب را به خود جلب كند./ص
برچسب ها: فیلم ، اکران ، گلزار ، شاکردوست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.