سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش های جهانی نشان می دهد؛

سالانه 9 میلیون مورد جدید سل در جهان رخ می دهد

گزارش های جهانی نشان می دهد که سالانه 9 میلیون مورد جدید ابتلا به سل حدود 1/5 میلیون مورد مرگ ناشی از این بیماری در جهان رخ می دهد.

علی اکبر مرادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  با وجود پیشرفت های قابل توجه پزشکی و بهداشتی درمانی، اما بیماری سل همچنان به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم آلودگی، ابتلا و مرگ و میر محسوب می شود.

وی با اشاره به آلودگی و ابتلای بسیار بالای ناشی از سل در جهان، تاکید کرد: در حال حاضر و بر طبق برخی از آمارها حدود 14 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا هستند که این آمار در مقایسه با اغلب بیماری های عفونی و غیر عفونی دیگر بسیار بالاتر است.

مرادی گفت: تعداد زیادی از افراد مبتلا به سل به دلیل بیماری خود، دچار مشکلات زیادی می شوند و بسیاری از آنها بر اثر بیماری، جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: گزارش های جهانی نشان می دهد که سالانه 9 میلیون مورد جدید ابتلا به  سل و حدود 1/5میلیون مورد مرگ ناشی از این بیماری در جهان رخ می دهد.

مرادی یاد آور شد: بیماری سل به وسیله قطره های ریز موجود در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب افرادی را که در ارتباط نزدیک با یک فرد بیمار باشند را درگیر می کند.

وی با بیان اینکه یک سرفه می تواند حدود 3 هزار ریز قطره عفونی تولید کند اظهار داشت: این ریز قطره ها به سرعت خشک می شوند، در هوا معلق می مانند و در صورت استنشاق به راحتی وارد ریه افراد می شوند.

مرادی خاطر نشان کرد: پیشگیری صحیح و درمان کامل و دقیق سل بسیار مهم است و در صورتیکه به این مهم توجه کافی نشود، هر سال باید شاهد ابتلا و مرگ و میر تعداد زیادی از افراد جوامع مختلف در اثر بیماری سل باشیم.

* عفونت اچ آی وی عاملی بسیار مهم در افزایش موارد سل در جهان

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل متعددی در افزایش بروز و شیوع بیماری سل در مناطق مختلف جهان نقش داشته است که بیماری ها و نارسایی های زمینه ای و برخی از عوامل عفونی از جمله مهمترین آنها است.

وی با اشاره به اینکه عفونت اچ آی وی عاملی بسیار مهم در افزایش موارد سل در جهان بوده است، تاکید کرد: در سالهای اخیر مواردي هم زمانی عفونت های اچ آی وی و سل به شدت افزایش یافته است که این امر موجب گسترش قابل توجه موارد سل فعال در نقاط مختلف جهان شده است.

مرادی خاطر نشان کرد: بر طبق برخی از نتایج مطالعات اخیر، تبدیل عفونت سل به فرم فعال در افراد اچ آی وی مثبت، 5 تا 6 برابر بیشتر از افراد اچ آی وی منفی است./ح

برچسب ها: سل ، ریه ، عفونت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.