سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/دانشنامه/گردشگری

روستای سرختی علیا کجاست؟

سرسختی علیا روستایی است از توابع شهرستان شازند در استان مرکزی که از نظر جغرافیایی در 50 کیلومتری جنوب غربی اراک و 12 کیلومتری جنوب شازند واقع شده است.

 

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،طبق عکسهای ماهواره ای، روستای سرسختی علیا در عرض جغرافیایی 50 دقیقه و 33 درجه و طول جغرافیایی 21 دقیقه و 49 درجه واقع است و 2110 متر ارتفاع از سطح دریا دارد. از سوی دیگر روستای سرسختی علیا در 4 کیلومتری شهر مذهبی- زیارتی آستانه علوی قرار گرفته و یکی از روستاهای آباد و خوش آب و هوای این منطقه در تمام فصول می باشد.

شغل اهالی این روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است، جمعیت روستا نیز فصلی می باشد، بدین معنی که درفصل زمستان حدودا یک هزار نفر و در تابستان به بیش از 4000 نفر می رسد. این روستا دارای فرهنگ غنی و پایدار و دارای آداب و رسومات کهن و قدیمی و ریشه دار بوده بطوریکه مردم به مبانی سنتی و مذهبی و دینی بسیار پایبند هستند.

این روستا دارای 5 باب مسجد است که در هر یک از این مساجد فعالیت های ویژه ای از جمله صندوق قرض الحسنه، کانون فرهنگی- هنری، کتابخانه و خانه قرآن روستایی انجام می شود و به فضل الهی دارای فعالیت های خوبی هم می باشد که مورد استقبال فراوان مردم روستا قرار گرفته است. این روستا از نظر میراث فرهنگی و منابع طبیعی هم دارای استعدادهای مثبتی است که در ایجاد جایگاه های توریستی و گردشگری داخلی و خارجی بسیار موثر می باشد و باعث رونق اقتصادی منطقه می گردد، از آن جمله قرار گرفتن در مسیر پیست پاکل و این که جالب است بدانید این روستا تنها منطقه ای است که دارای جنگل بلوط در استان است و دارای تپه ای (قلعه ای) تاریخی است که برابر آنچه در اذهان مردم است قدمتی پنج هزار ساله دارد.

زبان عموم مردم روستا یکی از لهجه‌های محلی زبان لری است. از این لحاظ که روستای سرسختی در بلندی واقع شده و اطراف آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده ‌است؛ از همین ‌رو آب و هوای آن در اکثر ایام سال معتدل رو به سرد است.

شایان ذکر است این روستا دارای راه زمینی جاده آسفالت، کوچه ها و خیابانهای آسفالت شده، مدارس دبستان، راهنمایی، همانطور که گفته شد چندین مسجد بزرگ، شورای اسلامی، شرکت تعاونی روستا، شعبه نفت، و نیز دارای امکانات برق، گاز، تلفن، آب لوله کشی، سیستم تصفیه آب، مرکز بهداشتی و درمانی، داروخانه، خانه بهداشت، پزشک، بهیار، بهداشت یارمی باشد. همچنین امکان پست و مخابرات، نانوایی، چندین قصابی با تنوع فروش گوشت قرمز و سفید، فروشگاههای تجهیزات الکتریکی و برق، ابزار و مصالح ساختمانی، سوپرمارکتهای مجهز، و نیز شبکه جمع آوری زباله را دارا می باشد.

روستای سرسختی علیا از معدود روستاهایی است که حجم نسبتا عظیمی از تردد مسافران از تهران به روستا و بالعکس را دارد بطوریکه هر شب حدود ساعت 23 یک اتوبوس مسافر از محله مجیدیه (واقع در 16 متری دوم- روبروی بازار روز و پارک مجیدیه) به روستا عزیمت کرده و همان روز از روستا (واقع در چهارراه اصلی روستا) حدود ساعت 14:30 به تهران بازمی گردد.

معروف است در گذشته های دور که روستاها در معرض حمله راهزنان و مورد دستبرد و آسیب قرار می گرفتند، این روستا مقاومت و سرسختی خاصی از خود نشان می داده است، تا جایی که حتی زنان روستا چندین بار باعث شکست و فرار راهزنان می شوند. از آن زمان این روستا "سرسختی" نام می گیرد.

گفتنی است روستای سرسختی علیا مفتخر به تقدیم چندین شهید در دوران دفاع مقدس است که درود خدا بر ارواح پاکشان./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.