سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/دانشنامه /گردشگری

تپه بابامحمد کجاست؟

انسان هاي آرمانخواه و بي توجه به جلوه هاي دنيوي هرچند ممكن است در دوره حيات خود طعم دنيا را بخوبي نچشند ولي هميشه به خاطر تعهد و پافشاري بر آرمان هاي معنوي مورد احترام مردم قرار مي گيرند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک در غرب روستاي سرسختي عليا و در 5كيلومتري جنوب شهر آستانه از توابع استان مركزي تپه اي قرار دارد كه به «تپه بابا محمد» وبه زبان محلي «بوممد» مشهور است. شان نزول نام اين تپه ،اقتباس از نام شخصيتي است كه بر بالاي آن مدفون است .

اين تپه 500متر ارتفاع دارد و بخش قابل توجهي از آن پوشيده از درختان بلوط است. درباره شخصيت «بابامحمد» نگارنده اين وبلاگ اطلاعاتي در دست ندارد. تعدادي از اهالي روستاي سرسختي عليا نيز از پيشينه اين مكان زيارتي اظهار بي اطلاعي مي كنند كه بيانگر آن است كه اين مزار سابقه ديرينه اي دارد. بر اساس قراين و شواهد چنين حدس زده مي شود كه بابامحمد، شخصيتي زاهد و عارف گونه داشته و به احتمال قوي در منطقه كوهستاني زندگي مي كرده و بعد از مرگش نيز در همانجا مدفون شده است. هرفردي از دامنه تپه بابامحمد به سوي قله تپه بالا مي رود، بر فراز بالاترين نقطه اين تپه مزار بي آلايشي را مي بيند كه از تمام زينت هاي دنيوي عاري است و هيچ گونه بنا و ساختمان و سازه اي در آن مشاهده نمي شود. در دور مزار ديواره اي كوچك به ارتفاع كمتر از يك متر قرار دارد كه با تكه سنگ هاي كوچك و بزرگچيده شده رويهم ايجاد شده است. يك پرچم كوچك نيز بر بالاي مزارخودنمايي مي كند.

هر فرد پس از رسيدن به بالاي اين تپه، نفس خود را با قرائت فاتحه بر سرمزار اين فرد صالح، تازه مي كند. اين مزار فاقد سنگ مرقد و هر گونه نام و نشاني است. يكي از دوستان اهل روستاي سرسختي برايم نقل مي كرد كه يكي از دوستانش در خارج از كشور مقيم است و گاه و بيگاه براي او نامه مي نويسد و بعضاً از خاطرات دوران نوجواني در تپه بابامحمد ياد مي كند. اكنون با گذشت زمان بابامحمد به بخشي از هويت روستاي تاريخي سرسختي عليا تبديل شده است و اين تپه حالا يكي از نمادهاي تاريخي و فرهنگي اين روستا است و تنها يك منطقه جغرافيايي محض نيست./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.