سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/آيت الله واعظ طبسي در آيين افتتاح بيمارستان منتصريه؛

نگاه‌ ما به مسؤوليت، احياي امر خاندان عصمت و طهارت (ع) است

آيين افتتاح بيمارستان تخصصي منتصريه، اولين مركز تخصصي آموزشي، درماني و پژوهشي دياليز و پيوند اعضاء در شرق كشور با حضور آيت الله واعظ طبسي، نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي برگزار شد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از ستاد خبري جشن‌هاي ميلاد رضوي، در اين مراسم كه با حضور دكتر امامي رضوي معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر شبستري، قائم مقام وزير و رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد و جمعي از مديران، اساتيد علوم پزشكي و متخصصان دياليز و پيوند اعضاء برگزار شد، بناي جديد ساختمان بيمارستان منتصريه از محل موقوفات آستان قدس رضوي افتتاح شد و به بهره‌برداري رسيد.

آيت الله واعظ طبسي در افتتاحيه اين مركز گفت: مديريت، تدبير و نگاه‌ ما به حوزه مسؤوليت، بر اساس احياي امر خاندان عصمت و طهارت (ع) است و همان را دنبال مي‌کنيم. اگر روي موقوفات حساس هستيم، اگر در عمران و آبادي موقوفات خود را مسؤول مي‌بينيم، براي همين است که در اين مسأله توفيق داشته باشيم.

وي ضمن گرامي‌داشت ياد امام راحل (ره) و شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و تبريك به مناسبت دهه كرامت و سال‌روز ولادت حضرت رضا (عليه السلام)، با اشاره به اين فراز از بيانات حضرت رضا(ع) كه اگر مردم با برجستگي‌ها و امتيازات، محتوا و پيام معصومين(ع) آشنا شوند، جذب اسلام خواهند شد، بيان داشت: اسلام يک دين علمي و منطقي و دين استدلال است و تخيلات، اوهام، احساسات و تعصبات در بيان مسائل اسلامي راهي ندارد؛ لذا اگر فطرت‌هاي سالم، كلام حق را بشنوند، جذابيتش آنها را تحت تأثير قرار خواهد داد و به سمت اسلام گرايش پيدا خواهند كرد.

كار دقيق علمي، «احياي امر خاندان عصمت و طهارت (ع)» است

توليت آستان قدس رضوي با بيان اين‌كه براي بحث درباره امر خاندان عصمت و طهارت(ع)، زمينه‌ي بيش از اين لازم است، اما بايد گفت: اگر کار علمي دقيق انجام دهيم و در امر پژوهش و تحقيق به عنوان يک چهره‌ي اسلامي علاقه‌مند به نظام و کشور کار کنيم، اگر در زمينه‌ي مسايل فکري، سياسي، اجتماعي و معرفتي مطالعه کنيم و روابط فردي، اجتماعي و خانوادگي را با فرمايشات اهل بيت (ع) منطبق کنيم، اين احياي امر آنان است.

آيت الله واعظ طبسي تصريح كرد: در بحث‌هاي اصولي، پايدار و ماندگار تحت تأثير احساسات قرار نگيريم. دقت کنيم هم در سرمايه‌گذاري و هم انتخاب نيروي انساني و هم بيان واقعيات، ضعف‌هاي خود و پيشرفت‌هاي دنياي علم و صنعت را ببينيم و انتظارات جامعه‌ي اسلامي و جامعه بشري را از نظام اسلامي در نظر بگيريم.

وي به شناخت استعدادها و ظرفيت‌هاي خود و بررسي توان دشمن تأكيد كرد و افزود: بايد به عزت، استقلال، هويت، اخلاق و تمدن خود بباليم و به سيره اهل بيت(ع) و رابطه عاطفي و اعتقادي خود نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) افتخار کنيم و آن را به زبان آوريم، تحت تأثير فشارهاي تبليغاتي، سياسي و فرهنگي قدرت‌هاي مستکبر قرار نگيريم، از امام‌ و رهبرمان، از ولي امرمان الگو برداريم، در همان موضع بايستيم که او ايستاده است؛

همان راهي را دنبال کنيم که او دنبال كرده و مي‌كند و همه نهادها از جمله دانشگاه‌ها، وزارت‌خانه‌ها و نهادهاي مردمي و آستان قدس رضوي، همه و همه بايد با چنين نگاهي جلو بروند و اگر چنين بود، موفق مي‌شويم كه موفق شديم و قدم‌هاي بلندي هم برداشتيم.

به نيات واقفان عمل مي‌كنيم

نماينده ولي فقيه با بيان اين كه اصلاً روش و سيره اهل بيت (ع) بر صداقت، امانت‌داري، پاکي، خدمت به مردم و اداي تکليف و وظيفه است و ما بايد كارهاي‌مان را در همين چارچوب دنبال كنيم، افزود: امروز از عوايد موقوفات براي ساخت اين مرکز آموزشي، درماني و پژوهشي، بنا به گزارش ارايه شده حدود 9 ميليارد و 300 ميليون هزينه شده و اين تجهيزات کامل‌تر نيز خواهد شد تا مورد استفاده مردم واقع ‌شود، كه اين در همان جهت است و ما در تمامي موقوفات آستان قدس اين دقت را داريم و اينکه بعضي اوقات دوستان ما توقع دارند به‌طور رايگان زمين براي مسجد، حسينيه، مدرسه علميه و مراكز پژوهشي دريافت كنند و انتظار همکاري دارند، بايد توجه داشته باشند که آنچه براي ما بسيار مهم است توجه دقيق به نظرات واقف است.

وي با اشاره به بيمارستان منتصريه كه از محل موقوفات مرحومه احترام‌السلطنه بنا شده است، گفت: امروز همه توجه دارند كه اين مركز، اندوخته و سرمايه‌اي مفيد براي دنيا و آخرت خانم احترام‌السلطنه است و بر اساس همين دقت‌ها و توجهات تاكنون باقي مانده و مورد استفاده قرار گرفته است.

پيشرفت علم در كشور علي‌رغم تحريم‌ها

عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت فعلي كشور اشاره كرد و گفت: به نظر من علي‌رغم همه تحريم‌ها که انجام گرفت و قابل پيش‌بيني هم بود، بر خلاف انتظار آنها که فکر مي‌کردند ما را منزوي و محدود مي‌كنند و مانع از پيشرفت‌مان خواهند شد، اين اتفاق نيفتاد، بلکه تکيه به نفس بيشتر شد و توانستيم گام‌هاي بزرگي از جمله در پزشكي برداريم. همچنان كه فراموش نمي‌كنيم در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي پزشكان بسياري از هند و پاکستان در كشور وجود داشتند.

آيت الله واعظ طبسي در رابطه با دلايل تحريم بيان داشت: اين انتظار مي‌رفت كه دشمنان در برابر يک نظام متکي به خود و مردم و برخوردار از يك رهبر فقيه و عادل و داراي مواضع بسيار سليس، قوي و استوار كه در برابر بزرگترين دشمن و قوي‌ترين کشورها مي‌ايستد و هدفش برقراري اسلام و تفکر اسلامي، صداقت، امانت، محبت و صميميت، وحدت و امنيت در جامعه است و نظامي كه حرکتش براي منطقه و جهان امروز الگو مي‌شود و بيداري اسلامي از آن شکل مي گيرد، حساس است.

وي افزود: امروز ما در پزشکي جلو هستيم (اين مقايسه البته بايد با پيشرفت ساير کشورها همراه باشد)، اما هرگز نبايد به آنچه رسيده‌ايم، قانع باشيم. بايد همت کنيم و بدانيم كه مي‌توانيم. به شرط اينکه مديريت درست و نظم و انضباط حاكم باشد و روابط بين دستگاه‌ها با صميميت همراه باشد؛ رقابت‌هاي شكننده وجود نداشته باشد. اين‌گونه نباشد كه كاري كه انجام شده من به نام خودم تمام كنم.

نگاه دقيق اسلامي در آستان قدس رضوي

توليت آستان قدس رضوي اظهار داشت: كارهايي كه در اين نهاد شده، حاصل تلاش فرد نيست، البته نگاه ما در مديريت، دقيقاً نگاه اسلامي بوده و از دوستاني که دعوت کرده‌ايم با همين معيار بوده است، ولي يك مجموعه با يک حركت جمعي و نيروهاي علمي، پخته و باتجربه كه كارهاي سياسي را در اجرا انجام نمي‌دهند، دست به دست هم داده و به اينجا رسيده است.

وي در ادامه از تلاش‌هاي وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي مشهد و هيئت امنا و رييس بيمارستان منتصريه براي راه‌اندازي اين مرکز علمي، قدرداني و توصيه كرد: دوستان در ارائه گزارش كار عجله و شتاب نکنند و بگذارند تلاش‌ها جواب بدهد و خروجي حرکت مشخص شود، بعد آمار بدهند.

وي افزود: در ارائه آمار دقت کنيم. هيچ مطلبي را که واقعيت ندارد، نبايد گفت. ما از اين راه صدمه خورده و آسيب ديده‌ايم. مردم ما به رهبر و نظام ما اعتماد دارند. امروز بدنه کشور ما و بلکه اکثريت قريب به اتفاق ملت ما، قوي‌ترين رابطه عاطفي را با نظام و امامت جامعه اسلامي دارند. بگذاريم اين اطمينان و اعتماد روز به روز مضاعف شود.

نماينده ولي فقيه درخراسان ابراز داشت: انتظار از مديران و برنامه‌ريزان اين است که کاملاً صادقانه با مردم حرف بزنند، نقاط ضعف و قوت را ببينيم، اميد مردم را نشکنيم و در مقابل، سطح انتظارات مردم را نيز بالا نبريم؛ مردم هم مشكلات ما را ببينند ولي با تلاش ما هم آشنا بشوند. هرچند مجموعه‌هايي همواره براي تحريف تاريخ انقلاب تلاش کرده و مي‌کنند، ولي واقعيات بالاخره يک روز مشخص خواهد شد.

در ابتداي اين مراسم كه با بازديد نماينده محترم ولي فقيه و توليت آستان قدس رضوي از بخش‌هاي مختلف بيمارستان همراه بود، آقايان دكتر شبستري، رييس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، دكتر امامي رضوي، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و مهندس اكبري، معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي به ارايه گزارش پرداختند.

گفتني است بيمارستان منتصريه كه مركز آموزشي، پژوهشي و درماني دياليز و پيوند اعضاست، از محل موقوفه مرحومه احترام السلطنه قهرماني توسط آستان قدس رضوي احداث و براي تجهيز و بهره‌برداري به دانشگاه علوم پزشكي مشهد تحويل شده است.

اين بيمارستان 64 تختخوابي در زيربناي 9200 مترمربع در شش طبقه داراي بخش‌هاي دياليز، دياليز صفاقي، پيوند كليه، كبد و مغز استخوان، 3 اتاق عمل، ICU و بخش‌هاي بستري، راديولوژي، آزمايشگاه، داروخانه و ... احداث شده است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.