سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

پایان ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام

کار ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام در قم به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مدیر کارگاه ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام امروز در حاشیه مراسم رونمایی از این ضریح مطهر گفت:کار ساخت ششمین ضریح مرقد مطهر حضرت که از سال 1386 هجری شمسی مطرح شد در 14 خرداد 1388 در قم کلید خورد و پس از 3 سال و 3 ماه امروز رونمایی می شود.
آقای پارچه باف با بیان اینکه در ساخت این ضریح برای نخستین بار امکان مشارکت همه محبان حضرت سیدالشهدا علیه السلام در هزینه ساخت ضریح آن حضرت فراهم شده است گفت : تا پایان شهریور 5 میلیارد و هشتصد میلیون تومان هدایا و نذورات و حدود 138 کیلوگرم طلا و زیور آلات جمع آوری شده است.
وی افزود : تلاش شده است با به کارگیری بهترین هنرمندان و مناسبترین مضامین و مفاهیم از زبان آیات و روایات ، ضریح از حیث محتوای کتیبه ها و نوشته ها ،ابعاد ،شکل ، طرح و نقش،نوع و جنس مواد و استحکام و مقاومت سازه ؛ ابلاغ پیام الهی و عاشورایی حضرت سیدالشهدا علیه السلام را به خوبی به نمایش بگذارد و نیاز روحی و معنوی زائران را برآورده کند و ارادت زائران و فرهنگ اصیل اسلامی را نمایش دهد.
وی گفت : طراحی این ضریح مطهر بوسیله استاد محمود فرشچیان و با تاکید بر اینکه با خط سیری هدفمند و به شکلی بدیع که در ضریح های مطهر دیگر دیده نشده؛ انجام شده است ، خطاطی آن را استاد سیدمحمد حسین موحد از خطاطان به نام کشور که آثار وی در حرم های مطهر امیرالمومنین امام حسین و امام رضاعلیهم السلام نیز موجود است انجام داده و قلم زنی ضریح هم توسط استاد مصطفی خدادادزاده از هنرمندان اصفهان، که در ضریح امام رضا نیز / قلم زنی کرده است به انجام رسیده است.
وی در خصوص مشخصات ضریح گفت : مساحت این ضریح مطهر حدود 34 متر و ابعاد 7 متر و 34 سانتی متر در 5 متر و 4 سانتی متر و ارتفاع 4 متر و 49 سانتی متر به شکل شش گوشه است و با وزن 12 تن است.
این ضریح دارای 25 پنجره است و در ساخ
 آن 4 هزار و 600 کیلوگرم نقره ، حدود 119 کیلوگرم طلا ، و بیش از یک تن فلزات دیگر استفاده شده است .
جنس سازه اصلی آن نیز از چوب ساج است که تا هزار سال مقاومت دارد این ضریح از نظر استحکام ، از نظر افقی در هر متر مربع 600 کیلوگرم وزن را تحمل می کند و در مقابل فشار عمودی نیز تا 13 تن را متحمل می شود.
  پارچه باف در خصوص مفاهیم به کار رفته در ضریح مطهر گفت : بدنه بیرونی ضریح در هر ضلع آیاتی از کلام الله مجید شامل سوره فجر و 7 آیه از سوره های مختلف قرآن مرتبط با شأن و مقام اهلبیت علیهم السلام و در داخل ضریح نیز سوره های انسان و کوثر و 12 حدیث از پیامبر اکرم و امام صادق علیهما السلام در خصوص حضرت سیدالشهدا و اهمیت پاداش زیارت آن حضرت و همچنین شعر سیدرضی در خصوص امام حسین، 16 اسم از اسماء الهی ، اسامی 14 معصوم ، عبارات منتخبی از ادعیه معتبر همچون زیارت نیمه شعبان امام حسین نگاشته شده است در سقف ضریح نیز 16 سلام از سلام های زیارت نامه ناحیه مقدسه استفاده شده است .
  پارچه باف گفت : تلاش می کنیم در ایام عزای حسینی در ماه محرم یا صفر امسال ضریح مطهر برای نصب به کربلای معلی منتقل شود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.