سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيگي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

علت مشکلات ارزي کشور عدم مديريت صحيح است

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس مهمترين مشکلات ارزي کشور راعدم مديرت کافي دانست و گفت: هراز گاهي دچار چنين التهاباتي مي‌شويم كه ناشي از ضعف مديريت وبي‌برنامگي در سطح خرد و كلان مي‌باشد.

حجت‌الاسلام روح‌الله بيگي نماينده مياندواب، شاهين دژ و تکاب در مصاحبه‌ تفصيلي با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران وضعيت حوزه اقتصادي کشور را تحليل کرد.

مشروح مصاحبه  مذکور به شرح ذيل مي‌باشد:

-مهمتري چالش پيش روي اقتصاد كشور چيست؟

مهمترين چالش در بحث كلان، بيكاري، تورم، اقتصاد مبتني بر نفت، عدم توجه كافي به توليد ملي، تحريم و ... مي‌باشد. اما اخيرا موضوع ارز و التهابات مربوط به ان برجسته‌ترين مسئله اقتصادي كشور شده است.

-عامل التهابات بازار ارز چيست؟

با بررسي رويدادهاي روزهاي گذشته مي‌توان دريافت اكثر جهش‌هاي قيمتي ارز پس از سخنان التهاب‌آور و ناپخته مسئولين و دست‌اندركاران امر بوده است بيان اينكه مردم ارز را ذخيره مي‌كنند و يا اينكه توان كنترل مرتب بازار ارز را نداريم، عامل بي‌ثباتي و افزايش قيمت‌ها شدند.

اين اظهارات به همراه عدم تزريق ارز به بازار و همچنين عدم عكس‌العمل به موقع و پيش‌بيني مناسب نشانگر آن بود كه دولت جهت افزايش قيمت‌ها چندان بي‌ميل نيست.

دلالان با ايجاد تقاضا و عرضه كاذب و جوسازي،‌ توانايي كاهش يا افزايش 10 تا 20 توماني قيمت را دارند. دولت با توان بالايي از دارايي‌ها و ذخاير مي‌تواند تاثير 80 درصدي در تغييرات قيمت‌ها را داشته باشد 20 درصد بقيه نيز مربوط به ساير عوامل و فاكتورها از جمله دلالان، تبليغات خارجي و ... مي‌باشد.

-چرا قوانين، مقررات و تصميم‌گيري‌ها همواره تغيير مي‌كنند؟

در مدت كوتاه بخشنامه‌ها و آيين‌نامه‌ها همواره تغيير كرده است و باعث بي‌ثباتي شده است. بايستي شرايط و چالش‌ها پيش‌بيني و قوانيني با ثبات تدوين شود كه در صورت تغيير شرايط انعطاف لازم را به خود گيرد و نياز به تغيير پياپي قوانين و مقررات نباشد. ضمنا در تصميم‌گيري‌ها بايستي از نظرات نهادها و سازمان‌هاي مربوطه، نمايندگان مجلس، فعالان اقتصادي، اتاق بازرگاني و ... استفاده شود و پس از آنكه طرح يا پيشنهاد پخته شد و نواقص و ايرادات احتمالي برطرف شد و قابليت عملياتي پيدا كرد، مي‌تواند موضوع رسمي و رسانه‌اي شده و عملياتي شود. به‌عنوان مثال بحث بورس‌اند، به صورت ناپخته و قبل از اينكه ساختارها و مكانيزم‌هاي آن مشخص شود در سطح جامعه مطرح شد و علامت‌هاي سوال بسياري ايجاد كرد كه به التهابات دامن زد و بورسي كه 10 روزه وعده داده شده بود بعد از 2 ماه فعلا به حالت تعريق درآمده است.

-چرا ارز مسافرتي حذف شد؟ سرنوشت ارز دانشجويي چه شد؟

عدم كارشناسي مناسب و عدم ديد بلندمدت باعث مي‌شود فرصت‌هاي مناسب جهت عملياتي كردن طرح‌ها پيش‌بيني نشود، نفس عمل حذف ارز مسافرتي شايد قابل توجيه باشد اما زمان‌سنجي مناسبي در خصوص اجرا در نظر گرفته نشد و در دوره التهاب بازار طرح ارز مسافرتي اجرا شد. اين كار مي‌توانست. در زمان آرامشي ارزي صورت گيرد كه در آن موقع دلار دوران افت را طي مي‌كرد و زير 1700 تومان قيمت داشت. ضمنا ارز دانشجويي براي بورسيه‌ها برقرار است

-اولين گام در جهت كنترل نوسانات شديد ارز چيست؟

بهترين استراتژي براي كنترل نوسانات شديد ارز وثبات آن، استراتژي كنترل اظهارات و عملكرد‌هاي التهاب‌آور مسئولين و دست‌اندركاران ذيربط مي‌باشد. با توجه به منابع ارزي و طلا و استعدادهاي بالقوه از لحاظ منابع انساني و خدادادي بايستي به كنترل مسئولين بي‌مسئوليت و ناكارآمد و در پي آن كنترل رواني جامعه و بازار پرداخت.

-چرا اين همه در مورد ارز اظهار نظر مي‌شود و تناقض در اظهارنظرها به چه دليل است؟

وقتي به جاي عكس‌العمل و راهكار مناسب و پيش‌بيني‌ شده اظهارات التهاب‌آور از طرف مسئولين مربوطه ديده مي‌شود بي‌شك نمايندگان مجلس، نهادها و فعالان اقتصادي با نيت خير در اين فضاي بدون متولي ورود مي‌كنند تا كمكي نمايند هر چند گاها بعضي از اظهارات متناقض هم بار رواني ايجاد مي‌كند.

-چرا در همه مباحث كشور مصاحبه و اظهارنظر داريد اما در مورد ارز صحبتي نداشته‌ايد؟

به‌خاطر حساسيت بازار ارز و متاثر شدن آن را از مسائل رواني بنده بيشتر رويكرد عملياتي از طريق كميسيون اقتصادي مجلس را برگزيدم. مسائل اقتصادي و ارز؛ تدبير، كار كارشناسي، قانون و نظارت مي‌خواهد و در فضاي التهاب، مصاحبه و اظهار نظر را راهكار مناسبي نمي‌دانم و سعي مي‌كنم در اظهاراتم در اين خصوص محتاط باشم.

-دليل اين همه بي‌ثباتي در اقتصاد كشور چيست؟

اكنون مسئله ارز در كانون توجهات است قبل از آن بحث مرغ و گوشت و ... مطرح بود هراز گاهي دچار چنين التهاباتي مي‌شويم كه ناشي از ضعف مديريت و بي‌برنامگي در سطح خود و كلان است. اينكه چندين سال است كه دچار حكايت تكراري پياز و سيب‌زميني هستيم، يكسال كمبود و سال ديگر دور ريز آنها شاهديم يا ارائه آمارهاي شاخص اقتصادي از جمله در مورد كالاهاي اساسي را مشاهده مي‌نماييم. بي‌شك عدم استفاده مناسب از ظرفيت‌هاي بالاي منابع انساني و وجود مديران ناكارآمد يكي از مهمترين مشكلات پيش روي كشور است.

-راهكار رسيدن به ثبات در اقتصاد و از جمله ارز چيست؟

همانطوري كه مقام معظم رهبري فرمودند: اقتصاد مقاومتي چاره كار بوده که شامل موارد زير است:
1-مردمي كردن اقتصاد
2-خصوصي سازي (اجراي سياست‌هاي اصل 44)
3-جلوگيري از تصميمات خلق‌الساعه و تغيير مداوم مقررات
4- دوري از اقتصاد نفتي
5-مديريت مصرف
6-توليد دانش‌بنيان
مشكلات و مسائل يك روزه ايجاد نمي‌شود كه بتوان يك روزه حل كرد. تدبير و برنامه ريزي جهت حل مشكلات كوتاه مدت و بلند مدت ضروري است. بعنوان مثال تورم در طي چند سال گذشته به جهت افزايش افسارگسيخته نقدينگي ايجاد شده است. رشد نقدينگي در 3 ماهه اول سال 6.5 درصد بوده است كه نسبت به 19% در 12 ماهه سال 90 بسيار نگران كننده است نقدينگي 385 هزار ميلياردي بايستي مهار شده و به سمت بورس و توليد هدايت شود كه اين كار از طريق جذاب كردن و سودآوركردن بخش بورس و توليد و تخليه جذابيت و سودآوري بازارهاي موازي مثل دلار و طلا بايستي صورت گيرد.

-توصيه‌ شما به‌عنوان يك نماينده مجلس به مسئولين و دست‌‌اندركاران اقتصادي چيست؟

توصيه مي‌شود مسئولين در مسئوليت‌هاي خود بطور شايسته و بحق و به جا و به موقع به مسئوليت خطير خودآگاه باشند و انجام وظيفه نمايند و كاري ننمايند كه در چنين حوزه‌اي هم مقام معظم رهبري شخصا وارد شوند كه قطعا چنين ورودي مثل هميشه كارگشا خواهد بود لازم است نهادهاي مسئوليت ذيربط در كنار ميز تفاهم و تعامل بنشينند و گره‌هاي ساده و راحت را پيچيده نكرده و در صدد رفع هر چه سريعتر معضلات و مشكلات برآيند.

-آيا قيمت ارز در اين حدود تثبيت مي‌شود؟

راهكار ارائه شده از طرف دولت عرضه 2% زير قيمت بازار غيررسمي براي واردكنندگان اولويت‌هاي 4 به بعد است در يك اتاق پاياپاي با حضور عرضه‌كنندگان كه شامل صادر‌كنندگان، شركت‌هاي پتروشيمي و ... مي‌باشد كه اين عمل خود بازار غيررسمي را رسمي مي‌كند و نياز به وجود محلي براي تعيين قيمت را نشان مي‌دهد مي‌توان با دخالت دولت در عوامل و فاكتورها به كاهش قيمت اقدام كرد.
 تثبيت قيمت در چنين قيمت‌هايي يعني 2400 در طي چند روز گذشته كاهش آن را سخت مي‌کند و لازم است سريعتر اقدام شود. چرا كه واردات مواد اوليه و كالاها با چنين قيمت‌هايي، شوك‌هاي شديد قيمتي در تمامي بازارها را در پي خواهد داشت و مشكلات شديدي براي توليدكنندگان و عموم مردم ايجاد خواهد كرد و تورم شديدتر خواهد شد و تورم فقير را فقيرتر و ثروتمند را ثروتمندتر خواهد كرد و ما را از اعتدال دورتر مي‌كند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ارز ، مدیریت ، التهاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.