سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در شش ماهه نخست سالجاري صورت گرفت

مبادلات تجاري ايران با جهان از مرز 47 ميليارد دلار گذشت

در نيمه اول امسال حجم مبادلات تجاري جمهوري اسلامي ايران با جهان از مرز 47 ميليارد دلار گذشت.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومي گمرك جمهوري اسلامي ايران از اين ميزان مبادلات تجاري 20 ميليارد و 618ميليون دلار به صادرات غيرنفتي و 26 ميليارد و 483 ميليون دلار به واردات اختصاص دارد.

بنابراين گزارش، آمارها نشان مي‌دهد كه در اين مدت سهم صادرات غيرنفتي 44 درصد و سهم واردات 56 درصد از كل تجارت خارجي كشورمان بوده است، اين درحالي است كه در مدت مشابه سال گذشته تنها 42 درصد از كل تجارت خارجي كشورمان به صادرات غيرنفتي اختصاص داشت.

اين گزارش درخصوص صادرات به تفكيك ميعانات گازي، محصولات پتروشيمي و ساير كالاها در شش‌ماهه اول سال جاري مي‌افزايد: در اين مدت 4 ميليارد و 585 ميليون دلار ميعانات گازي، 5ميليارد و 753ميليون دلار به محصولات پتروشيمي و 10 ميليارد و 280 ميليون دلار به ساير كالاها اختصاص داشته است.

براساس اين گزارش صادرات غيرنفتي به لحاظ وزن 66/5 درصد و از حيث ارزش 4درصد كاهش داشته است. همچنين واردات در اين مدت از حيث وزن 17/7 درصد افزايش و ارزش 39/10 درصد كاهش داشته است.

همچنين به لحاظ وزني نيز در اين مدت به ميزان 37 ميليون و 456 هزار تن انواع كالا صادر و 19 ميليون و 121 هزار تن نيز از ساير كشورها وارد كشور شد.

اين گزارش به نقل از دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك مي‌افزايد، طي شش ماهه نخست سالجاري، شمش از آهن و فولاد غيرممزوج، گندم سخت غيردامي، دانه ذرت دامي، كنجاله سويا و برنج عمده‌ترين كالاهاي وارداتي كشورمان بوده‌اند.

عمده‌ترين كالاهاي صادراتي نيز به ترتيب به پروپان مايع شده، پلي‌اتيلن گريدفيلم و كود اوره اختصاص دارد.

همچنين در مدت ياد شده بيشترين ميزان واردات به ترتيب از كشورهاي امارات متحده عربي، چين، تركيه، كره جنوبي و سوئيس صورت گرفته است و عراق، امارات متحده عربي، چين، افغانستان و هند نيز عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني بوده‌اند./س
برچسب ها: مبادلات ، تجاری ، دلار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.