سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كلينيك درد؛

زبان شما گوياي درونتان است!

اگر احساس كسالت يا بيماري مي كنيد، به خودتان در آينه نگاهي بيندازيد و زبان تان را بيرون بياوريد.

به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران:مکانیزم دفاعی بدن ما به گونه ای عمل می کند که بهنگام بروز بیماریها سیگنالهایی را به ما می دهد که اگر به آنها درست نگاه کنیم و به این نشانه ها دقت بیشتری داشته باشیم، می توانیم زودتر پی به نوع و درجه بیماریمان ببریم و برای درمان آنها زودتر دست به کار بشویم  كه هر گونه تغییر رنگ در زبان نشان دهنده وجود نوعی مشكل خاص است.
جلوی آیینه زبانتان را در بیاورید
یک زبان سالم و سلامت، صورتی رنگ است. اگر رنگ زبانتان پریده یا زرد فام است، احتمالا کم خون هستید. کم خونی بیماری است که بیشتر در خانم ها دیده می شود و در حقیقت به این معناست که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. از نشانه ها و علایم مهم این بیماری احساس خستگی و بی قراری در فرد است. برای پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از فقر آهن حتما باید به دکتر مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. در این موقعیت است که پزشکان عموما خوردن مواد غذایی پر آهن چون سبزیجات و گوش قرمز را به بیماران توصیه می کنند.
مواد بزاقی پوشاننده سطح زبان
غلظت زیاد مواد بزاقی و رنگی شدن آنها و حتی نبود ماده بزاقی روی سطح زبان، نشان‌دهنده برخی مشکلات است. وقتی که مواد بزاقی زبان غلیظ‌تر می‌شود، علامتی است از عدم تعادل در سیستم گوارش بدن و وقتی این مواد غلیظ دلمه‌ای می‌شوند، نشان می‌دهند که سیستم دفاعی بدن بسیار ضعیف شده است.
اگر این مواد به رنگ زرد باشند، احتمال عفونت یا التهاب در قسمتی از بدن وجود دارد. کاهش بیش از حد این ماده بزاقی، معمولا حاکی از ضعیف شدن یکی از ارگان‌های اصلی بدن می‌باشد.

۱- نوک زبان: نوک زبان محدوده عنصر آتش است و با عملکرد قلب مطابقت دارد. این بخش از زبان سلامت فیزیکی و روحی قلب را نمایش می‌دهد. در پزشکی چینی گفته می‌شود که روح در قلب مسکن دارد. استرس و نگرانی موجب به وجود آمدن نقطه‌های قرمز رنگ روی نوک زبان می‌شود. افزایش دمای بدن، نشان‌دهنده سرعت زیاد عملکرد قلب است که منجر به استرس و هیجان زیاد می‌گردد.

۲- کناره‌های زبان: کناره‌های زبان محدوده عنصر چوب هستند. اگر در اثر تماس دندان‌ها با کناره‌های زبان فرم دندان‌ها روی این قسمت‌ها ایجاد شود، به این معناست که كبد خوب کار نمی‌کند. در این‌گونه مواقع ممکن است در کناره‌های زبان نقاط سبز  آبی یا بنفش کوچکی مشاهده بشود که این نقاط ریز رنگی نشان‌دهنده وجود یک بیماری جدی هستند. نقاط بنفش در ناحیه عنصر چوب اغلب نشان می‌دهند که فرد از انرژی بسیار پایین، ناراحتی و درد، باد کردگی پایین دنده‌ها و نفخ شکم رنج می‌برد. این افراد حتما باید به متخصص کبد مراجعه کنند؛ زیرا در بسیاری مواقع این علائم نشان‌دهنده سرطان کبد و یا از کار افتادگی ۷۰ درصد کبد می‌باشند.

۳- ناحیه بعد از نوک زبان: این ناحیه مربوط به عنصر فلز است و عملکرد دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهد. وقتی که رنگ این قسمت مایل به قرمز می‌شود و یا نقاط قرمز ریز روی این قسمت به وجود می‌آید، به این معنی است که عفونت دستگاه تنفسی در راه است و قسمتی از بدن حتما عفونت دارد. زردی و رنگ پریدگی این بخش از زبان نشان‌دهنده ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌باشد. در عفونت‌‌های قارچی ریه‌ها، ممکن است ماده بزاقی قهوه‌ای مایل به سیاه سطح این قسمت را بپوشاند. این علامت در بیشتر افرادی که مبتلا به زخم ریه هستند، مشاهده می‌شود.

۴- بخش مرکزی زبان: این بخش از زبان مربوط به عنصر خاک است و عملکرد شکم، طحال و پانکراس را نشان می‌دهد. مشکلات مربوط به سیستم گوارشي  بیشتر در این قسمت از زبان دیده می‌شود. برگشت اسید معده و مری که موجب ناراحتی فرد و بیداری در طول شب می‌شود، ممکن است با قرمز شدن این ناحیه و زرد شدن ماده بزاقی مرکز زبان همراه باشد. تغییرات بسیار کوچک در این ناحیه، نشان‌دهنده مشکلات گوارشی است. این بخش از زبان خود را در آیینه به دقت نگاه کرده و در صورت مشاهده این علائم حتما به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

۵- انتهای زبان: ناحیه انتهایی زبان مربوط به عنصر آب بوده و عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن را نشان می‌دهد که مهم‌ترین آنها کلیه‌ها و مثانه است و شامل سیستم هورمونی و غدد جنسی نیز می‌شود. دو برآمدگی کوچک در انتهای زبان برای تشخیص طعم غذاهاست. غلظت و زردی مایع بزاقی این قسمت از زبان در زنان، نشان‌دهنده عفونت مثانه است. به این افراد توصیه می‌شود روزانه ۱۲-۸ لیوان آب بنوشند، ۵۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند و آبمیوه قره‌قاط بخورند. این رژیم به جلوگیری از عفونت مثانه کمک می‌کند.

نکاتی برای حفظ سلامت زبان

- مانند هر عضوی از بدن، زبان تحت تاثیر تغذیه و رژیم غذایی افراد است.  فراموش نکنید که تغذیه درست، بیماری‌های زبان را درمان نمی‌کند، بلکه باعث پیشرفت بهبودی می‌شود.

- برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن باید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتر مصرف کنید. این آنتی اکسیدان ها از منابع غذایی ویتامین‌های A و C تامین می‌شود. ویتامین C نقش مهمی در درمان بیماری زخم زبان دارد.

- از غذاهای تازه و سبوس دار استفاده کنید و کمتر از غذاهای فرآوری شده استفاده نمایید.

- نمک و چربی را کم مصرف کنید.

- از استرس دوری کنید.
- میان وعده‌ها را کمتر مصرف کنید، زیرا اگر دهان‌تان همیشه پر باشد، برخی از این مواد به زبان شما آسیب می‌رسانند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.