به گزاش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ايلام؛ عبدالمالک شنبهزاده در این باره گفت: يک اثر در رشته گليم نقش برجسته که مزين به طرحهاي هندسي و نگارههاي اصيل ايلام است، از سوي داوران پذيرفته شد.
وي با بيان اينکه جاجيم استان که با استفاده از نقوش خاص منطقه و به شيوه سنتي و با رنگ طبيعي رنگرزي شده بود نيز مهر اصالت ملي دريافت کرده است، افزود: "ساز سنتي 3 زله" از ديگر آثار صنايع دستي استان بود که با دريافت نشان اصالت ملي به داوريهاي بينالمللي اين نشان راه يافت.
شنبه زاده خاطرنشان کرد: کسب 3 نشان اصالت ملي از سوي هنرمندان استان موجب ايجاد انگيزه در ساير هنرمندان براي خلق آثاري جديد و متنوع ميشود.
وی از ثبت تپه "چک دوسعلی" شهرستان دهلران در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: تپه تاریخی چک دوسعلی برگرفته از تپه طبیعی بلندی موسوم به چک دوسعلی است که این اثر در دامنه آن قرار دارد.
شنبهزاده با اشاره به اینکه مواد فرهنگی مشاهده شده در تپه بیانگر وجود بناهایی مربوط به دوره تاریخی است، خاطرنشان کرد: این تپه در 700 متری غرب شهر میمه شهرستان دهلران قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه در سال 1971 میلادی لویس واندنبرگ باستانشناس بلژیکی ناحیه میمه را مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد: بر اساس مدارک بر جای مانده بخشی از محوطه موسوم به چک دوسعلی توسط واندنبرگ مورد کاوش قرار گرفته که بیشتر به صورت پیگردی برخی دیوارهها بوده است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه لویس واندنبرگ باستانشناس بلژیکی بنا به دلایل نامعلوم حفاری در این محل را رها کرده و به تبع آن نتیجه کار نیز ناتمام باقی مانده است، عنوان کرد: در متن دستنویسی که توسط مرحوم محمد علی خلیلیان، باستانشناس برجسته ایلامی و کشور در ارتباط با این فعالیت بر جای مانده از این سازه با عنوان یک اثر مذهبی مربوط به دوره ساسانی نام برده است.
شنبه زاده به متوسط ارتفاع 1180 متری این اثر از سطح دریا اشاره و اضافه کرد: این اثر دارای شیب نسبتاً ملایم از شمال به جنوب است که حفاری در بخشی از این محوطه سبب پدیدار شدن بنایی متشکل از سنگهای تراشخورده بزرگ که ورودی و بخشی از دیوارههای جانبی آن به خوبی مشخص است.
معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام خاطرنشان کرد: عرض وروی این بنا 2.40 متر است که به سمت پایین به فضایی با طول و عرض نامعلوم راه مییابد که آگاهی و دسترسی به فضاهای معماری موجود نیازمند کاوش علمی بیشتر است./س