سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده بررسی اختلاس سه هزار میلیاردی + سند

خاوری از پی هاشمی به اوین می رود !!!

حال مهدی هاشمی به ایران بازگشته بد نیست که گریزی به خاوری هم بزنیم و برای بازداشت و انتقالش به ایران تلاشی بکنیم .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در هفته گذشته مطلبی با عنوان بررسی روند پرونده خاوری و هاشمی در اینترپل  منتشر گردید و به مسئله رسیدگی به پرونده متهامان فراری و پیگیری اینترپل در قبال این متهام پرداخت .این بار به سابقه  محمد رضا خاوری و چگونگی اختلاس  سه هزار میلیاردی آن می یپردازیم تا شاید این متهم نیز مانند مهدی هاشمی با پای خود روانه اوین شود . هنوز مناقشه بر سر اختلاس سه هزار میلیاردی یا به عبارتی ، بزرگترین فساد مالی عصر حاضر در ایران ،بر سر زبانهاست و نقش شاه کلید مجهول داستان هر روز پیچیده تر می شود. خاوری چه کسی بود ؟در این اختلاس چه نقشی داشت؟ و چرا زود تر از همه فرار کرد و به کانادا گریخت؟

 محمودرضا خاوری، متولد ۱۳۳۱ در خرم آباد، دارای تبعیت دوگانه ایران و کانادا، از مدیران دولتی است که پس از جنگ وارد سیستم مدیریتی ایران شد. در سال‌های نخستین مدیریتش،  عناوین مختلف شغلی را برگزید.وی مدیریت در بانک‌های صنعت و معدن و سپه را تجربه کرد . در بانک سپه سکوی پرتاب خود را برای رسیدن به مقام های بالا امتحان کرد و از آنجابه مدیریت بزرگترین بانک جهان اسلام رسید . آخرین مقام او هم، مدیریت عامل بانک ملی ایران بوده‌است که بزرگترین اختلاس ایران در زمان مدیریت وی رخ داد. خاوری در دانشگاه‌های مختلف، از جمله دانشکده حسابداری شرکت نفت، دانشکده امور اقتصادی و دارایی، موسسه عالی بانکداری ایران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید بهشتی نیز تدریس می‌کرد و شخصیت عقل گرا و البته مذهبی از خود به نمایش گذاشته بود.

در یکی از شماره های مجله ی "مدیران و رئسا" عکس خاوری به صورت تمام قد روی جلد چاپ شد تا الگویی باشد برای مدیران موفق و البته جویای نام . این عکس ،به یک تیتر دهان پر کن هم آزین شد ، مدیر تحول گرا . ولی سال های بعد این تحول، جایش را به ثبت رکوردی در اختلاس بانکی و البته سفید شدن روی مختلسین قبلی داد ، و از آنجا بود که شهرام جزایری به دله دزد معروف شد .

گزارشی کوتاه از این ۲۸ صفحه تعریف و تمجید را با هم می خوانیم.شایان ذکر است حتی یک کلمه خارج از آنچه که در این نشریه چاپ شده است ملاحظه نخواهید نمود.

در صفحات ۲۴ و ۲۵ این نشریه جناب خاوری به عنوان مدیرماه معرفی شده و ضمن درج تصویر شش شخصیت مهم سیاسی و اقتصادی کشور،از قول۱۷ مدیر برجسته کشور عناوین بسیار مثبت در مورد ایشان درج شده است.در صفحات۲۶ لغایت ۳۱ مجموعا شش صفحه به بیوگرافی و مصاحبه اختصاصی پرداخته شده است.

جناب خاوری در این شش صفحه چند جمله کلیدی هم گفته اند:

"بانکداری نوین باید تبدیل به یک ظرف پاکی شود که منطبق با اصول شرعی ما باشد و محتوای این ظرف هم باید منبعث از احکام و مقررات معاملات اسلامی باشد.”

"در زندگی کاری من در این۳۲ سال،موقعیتهایی ایجاد شده که اگر می خواستم بر اساس منافع شخصی تصمیم بگیرم فرصتهایی طلایی محسوب می شد اما هیچ گاه در زندگی به این مقوله فکر نکردم و اینگونه موارد هیچ جاذبه ای برای من نداشته است.”

تا اینجای کار، هیچ خبری از دو ملیتی بودن وی مطرح نشده بود. بعد از ماجرای محمودرضا خاوری در پرونده رسوایی بزرگ اختلاس ۳ هزار میلیاردی ، باید بدانیم که این اختلاس تنها اختلاس موجود نیست و یکی از دهها تخلف بزرگ  انجام شده است . وی در تمامی این اختلاس ها یک پای ثابت برای عملیاتی کردن مراحل سخت و دشوار بوده است.

پیشتر نیز در جریان فساد بزرگ اقتصادی در پرونده المکاسب از اسدالله امیر اصلانی مدیرعامل بانک ملی ایران به عنوان متهم ردیف اول نام برده شد که این به شبه ها و ابهامات اقتصادی بسیار زیادی در ساختار و بدنه و همچنین نقش این بانک بزرگ در فسادهای اقتصادی انجامیده است.بانک ملی بستر بسیار مناسبی برای این اختلاس را فراهم کرده است.

در تاریخ ۲۰ شهریورماه محمدرضا خاوری به عنوان ماموریت تقاضای سفر به انگلستان را می‌کند که در تاریخ ۲۶ شهریورماه با ماموریت او موافقت می‌شود.در سیزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی در ایران، قاضی پرونده اعلام کرد که یکی از معاونان از خروج محمودرضا خاوری مطلع بوده است. خاوری ، مرد معتمد و البته مختلس بزرگ ، به بهانه ماموریت کاری از ایران گریخت تا تنها یک نام از او باقی بماند.

پس گذشت حدود ۱۰ ماه از فرار خاوری هنوز اطلاعات دقیقی از حامیان وی منتشر نشده است اما به تازگی عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از احتمال فرار خاوری با بلیط دولتی خبر داده است. نماینده مردم آمل در مجلس با این جمله که؛ "دولت‌هایی که با اثر انگشت یک فرد را در هوا شناسایی کرده و هواپیمایش را می‌نشانند به خوبی می‌دانند خاوری کجاست" کنایه ای به دستگیری ریگی زد و تصریح کرد: افراد زیادی پشت ماجرای خاوری هستند.

خاوری از خاک کانادا  استعفا نامه اش را منتشر کرد ،متن نامه وی به وزیر اقتصاد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر سید شمس الدین حسینی

وزیر امور اقتصادی و دارایی

احتراماً سوء استفاده گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا، از ابزارهای تأمین مالی بانکی خشم افکار عمومی را برانگیخت و موجب قضاوت های متفاوتی در مورد عملکرد نظام بانکی کشور شد.

گرچه ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسئولیت بانک صادرات نمی باشد، لیکن "اداره کل امور شعب" بانک ملی ایران هم با تجاوز از حدود اختیارات، بدون توجه به دستورات کتبی این جانب و عضو ذیربط هیئت مدیره و نقض تذکرات کتبی مدیریت امور اعتباری و مدیریت امور تظارت و بازرسی، با قبول ریسک فوق العاده عظیمی در تنزیل اعتبارات اسنادی (صرفاً به اتکاء تعهد قطعی بانک صادرات ایران) در شکل گیری این پدیده شوم بی تأثیر نبوده است.

لذا این جانب از طرف خود و کارکنان شریف و زحمتکش بانک ملی ایران با ابراز تأسف از عملکرد "اداره کل امور شعب مناطق آزاد" از محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران عذرخواهی کرده و ضمن تأکید بر بقاء مسئولیت بانک صادرات ایران، به احترام افکار عمومی استعفاء خود را تقدیم حضور جنابعالی می کنم.

بدیهی است دفاع از شخصیت حقیقی خود را موکول به فرصت مناسب نموده و از خداوند بزرگ توفیق و عزت همه خدمتگزاران امین و دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را خواهانم. "

 

در این پرونده یک نام دیگر نیز مطرح است و آن مه آفرید امیرخسروی می باشد . ابتدای فعالیت «مه آفرید امیرخسروی» با اداره کردن گاوداری به همراه برادرانش در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است. وی که تا سال ۱۳۷۲ نیز در خدمت سربازی بوده، این واحد دامداری را با استفاده از طرحهای زود بازده بنیانگذاری کرده بود. ادامه فعالیتهای ایشان با سوء استفاده نسبت به این وام‌ها همراه بود و باعث شد که به فساد مالی روی آورد. همچنین سرمایه آغازین «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ میلیون تومان بوده که بر اساس صورتجلسه هیئت مدیره همین شرکت در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۸۷ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

شرکت توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا در سال ۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین سازی لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری نماید.

روزنامه کانادایی " گلوب اند د میل " که در هفته های گذشته پیگیر ماجرای حضور محمد رضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی در تورنتو کاناداست ، با انتشار گزارشی به نقل از یکی از اعضای خانواده " امیر خسروی " نوشت که این مدیر ایرانی که نام او و برخی دیگر از اعضای خانواده اش در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی آمده است 3 ماه پیش و قبل از اینکه پرونده این موضوع رسانه ای شود با ویزای قانونی به همراه همسر خود وارد مونترال کانادا شده است. این روزنامه کانادایی می نویسد فرزندان امیر خسروی بیش از 2 سال است که با ویزای تحصیلی در کانادا اقامت دارند و دختر امیر خسرو دانشجوی کالج " جان آبوت " در مونترال است .

بنا به گزارش این روزنامه کانادایی هیوا در ماه جولای سال جاری میلادی یک خانه 980 هزار دلاری در محله " دولار دس اورموکس " مونترال خریداری کرده است. این روزنامه با انتشار تصویر این خانه نوشته است که خانواده امیر خسروی هم اکنون در این خانه اقامت دارند. این روزنامه کانادایی می نویسد در مراجعت خبرنگار این روزنامه به خانه مهرگان امیر خسروی ، وی در را باز کرد و تایید کرد که 3 ماه پیش به مونترال آمده است. وی از ارایه بیشتر جزییات خودداری کرد.

 گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با قرائت گزارش کمیسیون اصل نود مجلس از پرونده موسوم به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور پرونده را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع دادند.

حال در این روز ها که عاملین اغتشاشات فته 88 راهی اوین شده اند بد نیست که قوه قضاییه کمر همت ببندد و خاوری ، همکارانش و همه مسئولین دخیل در این پرونده را به بازداشت و به میز محاکمه بکشاند . خاوری و یا امیر منصور آریا به تنهایی قادر نبودند که این مبلغ عظیم را اختلاس کنند و قطعا ریشه این ماجرا بسیار عمیق تر و افراد دخیل بسیار با نفوذ تر بوده اند . امید است که رسیدگی به افراد متهم و البته موثر هر چه زودتر در مرحله عمل متجلی شود .

برچسب ها: خاوری ، پرونده ، کانادا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.