سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

لزوم تبدیل باغات انگور سنتی به روسیمی

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به محدودیت منابع آب وخاک وعدم امکان توسعه سطح باغات برای افزایش میزان تولید محصولات باغی وهمچنین به دلیل افزایش هزینه های کارگری و هزینه های جانبی دیگر ، این مدیریت سمت وسوی فعالیت های خود را از توسعه سطح باغات به اصلاح باغات موجود و بهبود روش های داشت و برداشت سوق داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندری با بیان اینکه یکی ازمهم ترین محصولات تولیدی استان انگورمی باشد گفت: آذربایجان شرقی با 23 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت انگور ، بیش از یک پنجم سطح زیر کشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است بنابراین از نظرمیزان تولید بعد از سیب ، انگور دومین محصول عمده استان محسوب می شود.

وی افزود : هم اکنون بیش از 800 هکتار از تاکستان های استان به حالت روسیمی می باشد و در نظر داريم طي برنامه 5 ساله مابقي تاكستان ها را از حالت سنتي به روسيمي تبديل كنيم.

اسکندری با بیان اینکه از مجموع 290 هزار هکتار از باغات انگور کشور ، آذربایجان شرقی با حدود 6/7 درصد سطح زیرکشت باغات انگور ، رتبه چهارم و از نظر تولید محصول ، رتبه سوم تولید انگور را در سطح کشور دارد .

وی با اشاره این که انگور یکی از محصولات ارز آور در کشور است و می تواند در توسعه صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی در استان حرف اول را بزند افزود: امکان اشتغال زایی برای مردم چه مستقیماً در تاکستان ها و چه در کارخانه های فرآوری و صادرات از سایر مزیت های نسبی موکاری می باشد.

اسکندری افزود : سرمایه گذاری های زیادی در استان در امر احداث کارگاهها و کارخانجات تبدیلی و بسته بندی صورت گرفته است كه ازجمله آنها می توان به کارخانه های آبمیوه گیری، کنسانتره، تولید و بسته بندی کشمش اشاره نمود که به توانمندی های استان در تولید این محصول افزوده است.

وی عدم امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی ، افزایش هزینه های کارگری ، راندمان پایین عملکرد به علت تراکم کاشت کم وآشنا نبودن باغداران به مسائل اگروتکنیکی بخصوص هرس ، بالا بودن هزینه های تولید ناشی از سیستم های کشت مرسوم و انجام برخی کارهای زائد و مضر ، هزینه سنگین بیل زنی پشته ها که 50 در صد هزینه ها را شامل می شود را از معایب و مشکلات سیستمهای سنتی تاکداری عنوان كرد.

اسكندري افزود: پایین بودن عمر اقتصادی تاكستان هاي سنتی به علت وجود اسکلت های طویل و نیز وجود زخم های متعدد در روی اسکلت ، پایین بودن کیفیت و کمیت محصول به علت عدم نفوذ نور و حرارت کافی در جهت شمالی پشته ها و افت شدید تولید و کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی در زمان رسیدن میوه از دیگر معایب کشت سنتی انگور محسوب می گردد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه استفاده از سیستم آبیاری غرقابی در کشت سنتی میزان مصرف آب را بسیار زیاد می سازد ادامه داد: این روش موجب شیوع بیماریها و انتقال آنها نیز می شود و گاهاً در اثر تماس با محصول، کیفیت محصول را نیز پایین می آورد.

اسكندري نگهداری و توزیع مقدار بیشتری از جوانه های مثمره روی شاخه ها و افزایش محصول آن ، استفاده از نور و فضای بیشتر توسط درختچه مو و در نتیجه تولید محصول بیشتر و کیفی تر ، تسهیل در امر تهویه در درختچه مو و ایجاد محیط نامناسب زیستی برای فعالیت آفات و عوامل بیماری زا ، افزایش تراکم کشت ، امکان استفاده از ماشین آلات و روشهای مکانیزه، که در مقایسه با سیستم سنتی هزینه ها به مقدار زیادی کاهش می یابد را از مزایای کشت روسیمی عنوان نمود.

اسکندری کوچکی قطعات بهره برداران کشاورزی ، نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیاد ، عدم آگاهی کافی باغداران از سیستم تاکداری ایستاده و عدم بررسی اقتصادی توسط باغداران و نیروی کار زیاد و ارزان برای هزینه های بیل زنی و عدم محاسبه کار خود و خانواده باغداران به عنوان هزینه را از علل عدم استقبال باغداران از روش روسیمی علیرغم مزایای آن ذکر کرد.

وي گفت: هدف اصلی از جایگزینی و ایجاد باغات جدید مو با سیستم ایستاده در قالب آبیاری قطره ای و امکان سازی برای استفاده از ماشین آلات در عملیات نگهداری باغات می باشد که نهایتاً منجر به بهبود کیفیت ، افزایش راندمان ، کاهش هزینه و افزایش درآمد و در نتیجه توسعه صادرات می گردد.

نتایج حاصله نشان می دهد که ایجاد باغات ایستاده در حاشیه شرق دریاچه ارومیه و در محدوده ارتفاع1100 تا 1300 متر از سطح دریا و همچنین حاشیه رودخانه ارس و در مناطقی از شهرستان میانه با در نظر گرفتن سایر عوامل موثر در پرورش انگور قابل اجرا می باشد که در حال حاضر نیز بیش از 87 درصد تاکستانهای استان در این محدوده قرار دارد ./س

 

برچسب ها: لزوم ، تبدیل ، باغات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.