سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

زیارت، قوی­ترین عامل در برابر آسیب­ها است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: زیارت می­تواند به عنوان قوی­ترین عامل در برابر آسیب­ها باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد سردار محمد غفاری در همایشی علمی- پژوهشی که در سالن همایش های آستان قدس رضوی با موضوع نقش زیارت در کاهش آسیب­های اجتماعی برگزار شد، در سخنانی گفت: آسیب اجتماعی، هر نوع عمل فردی و یا جمعی است که در چهارچوب اصول دینی، اخلاقی و قواعد و قوانین عام و پذیرفته شده­ی رسمی و غیر رسمی قرار نداشته باشد.

وی به دسته بندی آسیب­ها با توجه به بعدهای ارزشی اجتماع که ملاک ارزیابی جامعه است پرداخت و بیان کرد: ارزش­های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چهار ارزشی هستند که از دیدگاه آسیب­های اجتماعی دسته­بندی و بررسی می­شوند.

غفاری عوامل فردی، محیطی و اجتماعی را عوامل مؤثر بر آسیب­های اجتماعی دانست و به ارزیابی و مقایسه سایر تقسیم بندی­ها پرداخت و افزود: اعتقاد به حاکمیت جبر و بی اراده دانستن فرد در زندگی، هر گز پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: انسان، آگاه و دارای اراده است و در حقیقت این غفلت­ها هستند که زمینه­ی آسیب­های اجتماعی را فراهم می­کنند و باید غفلت در امر زیارت مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی عمده­ی غفلت ها را مربوط به خود فرد دانست اما خانواده، نهادهای آموزشی، رسانه­ها، دستگاه­های اجتماعی و دستگاه­های سیاسی را از عوامل مؤثر بر غفلت­ها دانست و خاطر نشان کرد: نهاد آموزشی اهمیت ویژه­ای دارد ولی در نهاد آموزشی سکولاریستی که حاکم بر کشور ما است و نمی­توان انسان با تقوای هماهنگ با اصول دینی و اخلاقی پذیرفته شده­ رسمی و غیر رسمی داشت.

غفاری تهاجم فرهنگی را نیز عامل مهم بعدی عنوان کرد و گفت: دشمن در جنگ نرم حرکت سازمان یافته­ای دارد که نمی­توان آن را در حوزه­های گوناگون نادیده گرفت.

سردار غفاری در ادامه به تأثیر زیارت در مقابله با آسیب­های اجتماعی، با توجه به کارکردهای ارائه شده پرداخت و افزود: دین به طور کل و زیارت به طور خاص دقیقاً در مقابل آسیب­ها است و با توجه کارکردهای زیارت می­تواند به عنوان قوی­ترین عامل در برابر آسیب­ها قرار گیرد.

وی حوزه­ی شناخت و معرفت و حوزه­ی عاطفه و عشق و محبت را زیربنای قابل توجه برای بهره­گیری از کارکردها دانست و اظهار کرد: زائر باید دیدگاه و شناخت درستی نسبت به زیارت شونده داشته باشد و عاطفه و علاقه ارتباط مستقیم با شناخت دارد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر این که عاطفه و علاقه به زیارت شونده ارتباط مستقیم و مؤثر بر کاهش آسیب­های اجتماعی دارد به بیان نظریات زیارت پرداخت و بهترین آن را زیارت عارفٌ بحقّه دانست و گفت: در حوزه­ی شناخت سه نظریه برای زیارت وجود دارد که بهترین نوع آن زیارت عارفٌ بحقّه یعنی زیارت کسی که می­داند در محضر امامِ زنده­ی حیّ و حاضر است/س 

برچسب ها: زیارت ، قویترین ، آسیب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.