سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

نحوه برپايي نمايشگاه توانمندي‌ها در بصره و آستاراخان

استاندار خوزستان گفت: صادرات غيرنفتي استان به عراق باوجود مشكلات از 2 ميليارد دلار به 12 ميليارد دلاري رسيده و اين رقم نشان‌دهنده رشد 5 برابري در زمينه صادرات است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛سيدجعفر حجازي در جلسه كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي عنوان‌كرد: از نيمه دوم سال موانع صادرات برداشته مي‌شود و صادرات در اين زمان به اوج خود مي‌رسد؛ به طوري كه تا ماه‌هاي پاياني سال ايده‌آل خواهد شد.

وي افزود: تقاضاي زيادي از سوي كشورهاي خارجي براي خريد محصولات ايراني وجود دارد و صادرات امسال از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 23 و 6 درصد نسبت به سال‌گذشته افزايش يافته است.

استاندار خوزستان تصريح‌كرد: چنانچه مشكلات را از طريق مذاكرات با كشور عراق حل كنيم، قطعا ميزان صادرات كالا بيش از ميزان فعلي خواهد شد. در هر صورت نبايد زيرساخت‌ها به روش قديمي نگه داشته شود و با اجرايي شدن مصوبه‌هاي جديد شاهد تسهيل در امر صادرات خواهيم بود.

حجازي بيان‌كرد: سازمان‌هاي مربوطه صادرات غيرنفتي به ويژه پايانه‌هاي باربري بايد تلاش بيشتري كنند و مسكن و شهرسازي نيز بايد باند دوم جاده مرزي به سمت عراق و شلمچه را هرچه زودتر راه‌اندازي كند.

وي برگزاري نمايشگاه بصره را با اهميت عنوان‌كرد و گفت: تقاضاي بازار عراق جهت خريد كالاهاي خوزستاني بالقوه است؛ البته نبايد از برگزاري نمايشگاه در كشورهاي ديگر غافل شد.

حجازي افزود: با توجه به اين‌كه بخش‌خصوصي محور كار صادرات است، دستگاه‌هاي مربوطه بايد با آن‌ها همكاري لازم را داشته باشند تا اين بخش‌ها نسبت به گذشته فعال‌تر شوند؛ زيرا اين بخش‌ها در رشد صادرات تاثيرگذار هستند. از سوي ديگر شركت‌هاي توليدكننده داخلي نبايد به توليد براي مصرف داخلي اكتفا كنند؛ بلكه بايد به مصرف‌هاي خارجي نيز توجه بيشتري داشته باشند.

استاندار خوزستان تصريح‌كرد: نشست‌هاي مداومي بين تجار بازرگانان و به ويژه صنعتگران برگزار شود زيرا صنعتگران بيشتر به فكر مسايل و ميزان توليد هستند.

حجازي در ادامه به برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي خوزستان در آستاراخان روسيه اشاره و آن را فرصت بسياري خوبي دانست و خاطرنشان‌كرد: هدف از برگزاري اين نمايشگاه فقط آستارخان نيست، بلكه هدف اصلي گسترش نمايشگاه در كشور روسيه است.

وي يادآورشد: به دليل سرماي موجود در آستاراخان روسيه ميزان توليد محصولات غذايي در اين فصل كاهش يافته و اين امر فرصت مناسبي براي ما است تا بتوانيم صادرات توليدات خود به آستاراخان و بازارهاي ديگر روسيه را افزايش دهيم.

استاندار خوزستان ادامه‌داد: سازمان‌هاي مربوطه براي حضور موثر استان در اين نمايشگاه و افزايش ميزان صادرات بايد همكاري‌هاي خوبي با ساير بخش‌ هاي مربوطه داشته باشند، زيرا هدف از حضور ما در آستاراخان فقط نشان‌دادن انواع توليدات خود نيست، بلكه هدف ما عرضه اين محصولات به ميزان زياد و تداوم عرضه توليدات و توسعه روابط ايران و روسيه است.

در ادامه اين جلسه جليليان، مديرعامل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خوزستان نيز اظهاركرد: هياتي جهت پيگيري و راه‌اندازي نمايشگاه به روسيه فرستاده شده و قرار است اين نمايشگاه از تاريخ 11 آذرماه به مدت 4 روز برگزار شود.

وي افزود: قرار است اين هيات خدماتي در اختيار ما قرار دهند و محل نمايشگاه را نيز تعيين كنند و خدمات گمركي، نيروي امنيتي و خدماتي را نيز براي برگزاري اين نمايشگاه هماهنگ كنند.

مديرعامل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خوزستان تصريح‌كرد: مساحت نمايشگاه در نظر گرفته شده در آستاراخان 600 متر است و هزينه هر متر از آن 80 دلار مي‌باشد كه در غالب 50 غرفه برگزار مي‌شود و ساعات بازديد آن 9 صبح تا 6 بعدازظهر است. نمايشگاه بصره نيز از 27 دي تا 30 اين ماه در عراق برگزار مي‌شود و مساحت در نظر گرفته براي آن 2 هزار مترمربع مي‌باشند.

 طبق آمار ارائه شده از سوي نماينده گروه‌ملي فولاد ايران در اين جلسه، از سال‌گذشته تاكنون محصولات فولادي گروه ملي‌فولاد ايران به ارزش 5/1 ميليارد ريال به خارج از كشور صادر شده كه نسبت به سال‌گذشته 4 درصد كاهش داشته است زيرا اولويت اين شركت تامين نياز داخلي است؛ البته اين كاهش در نيمه دوم سال جبران شده و بخش زيادي از توليد به خارج از كشور صادر خواهد شد.

اين شركت فقط 30 درصد از مواد اوليه توليد فولاد را توليد و مابقي را از خارج از كشور وارد مي‌كند؛ اين امر موجب افزايش هزينه‌هاي توليد شده و در قيمت تمام شده فولاد تاثير زيادي گذاشته است. اين شركت با ظرفيت‌هايي كه دارد مي‌تواند ماهانه 230 هزار تن فولاد توليد كند اما اكنون فقط 110 هزار تن فولاد توليد مي‌كند./س


برچسب ها: نحوه ، نمایشگاه ، توانمندی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.