سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوی ادیان با مؤسسه خیریه توزیع سلاح در کشورها

طرح گفتگوی ادیان عربستان راهی برای صدور وهابیت درجهان است که با حمایت این کشور از یهودیان در حال اجرا می باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، چندی است که عربستان در زمره کارهای صدور وهابیت و موج های سلفی در خارج از مرزهای خود طرح گفتگوی ادیان را در رسانه ها مطرح کرده است، هدف از این طرح را می توان رواج وهابیت تکفیری به خارج از مرزهای عربستان بدانیم.
عربستان از طرح خود درحمایت مالی از مرکز گفتگوی ادیان در اتریش حمایت و اعلام کرد که نمایندگان سایر ادیان از جمله یهود در آن حضور خواهند داشت. این دین یهودی که در قرآن بارها گفته شده است که دشمنان مسلمانان هستند، به طوری که در فیلم اخیری که موسوم به فیلم موهن در آمریکا بر علیه پیامبر گرامی اسلام تهیه شده است کار همین یهودی ها می باشد.
حمایت عربستان سعودی از ادیان و مذاهبی چون جهود وابسته به صهیونیسم در واقع به هدف صدور تفکر وهابی تکفیری و جنگ طلب به کشورهای دیگر است، تا از دین برای اهداف و منافع خاص استفاده شود. حمایت سعودی‌ها از برنامه "پیام‌های صلح" در واقع ارسال روزانه سلاح و پول برای عناصر مسلح تکفیری به سوریه، جهت قتل انسانهای بی‌گناه و تخریب زیرساخت‌ها و دارایی های مردم سوریه است.
عربستان سعودی باید نام طرح ها و برنامه های خود را به "مرکز ملی گسترش وهابیت" و یا "مؤسسه خیریه جهانی توزیع سلاح" و ... تغییر دهد.
با وجود این که شهروندان سعودى همچنان به عنوان پیشتازان و صف اول پشتیبانان افراط گرایى مذهبى در سراسر جهان هستند ، اما ساز و کار اشاعه و رشد ایدئولوژى وهابیت در خارج از عربستان قرار دارد. سعودى ها در طول 2 دهه گذشته حداقل 87 بیلیون دلار براى اشاعه و تبلیغ وهابیت در خارج از کشور هزینه کرده اند. و عقیده بر این است که با افزایش سرسام آور قیمت نفت در 2 سال گذشته، میزان سرمایه گزارى سعودى ها دراین زمینه باز هم افزایش یافته است . قسمت عمده اى از این سرمایه ها صرف ساخت و تأمین هزینه هاى اجرایى مساجد، مدارس و سایر مؤسسه هاى مذهبى مى شود که وهابیت را تبلیغ و ترویج مى کنند. همچنین حکومت سعودى از تربیت امامان جماعت وهابى ، نفوذ و تسلط بر رسانه هاى گروهى، انتشار نشریات، توزیع کتاب هاى درسى و مجلات وهابى و اعطاى هدایا و جوایز به دانشگاه هاى تحت نفوذ این فرقه حمایت مى کند.
میزان سرمایه گذارى سعودى ها در ترویج وهابیت یک رقم افسانه اى است . حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروى و کومینترن آن ، در مقایسه با سعودیها تنها حدود 7 بیلیون دلار براى تبلیغ ایدئولوژى کمونیسم در سراسر جهان در خلال سالهاى 1921 و 1991 هزینه کردند. فقدان سلسله مراتب رسمى در سازمان روحانیت موجب مى شود مؤسسات مذهبى سنتى در مواجهه با فعالیت هاى مبلغان وهابى که حالتى سازمان یافته و بشدت تشکیلاتى دارد ، تضعیف شوند. بیشتر مسلمانان تسنن براى بهره مندى از ارشاد و راهنمایى مذهبى به امامان محلى خود تکیه دارند. این امامان و رهبران محلى اغلب کشورها به دلیل فقر حاکم ایستادگى در برابر نغمه ناموزون وهابیت را که با کمک هاى سعودى همراه است، دشوار مى یابند. به عبارتى امامان معتدل تسنن منابع مالى قابل مقایسه اى دراختیار ندارند تا از آنها در مبارزه با گسترش وهابیت استفاده کنند. امروز یکى از قلمروهاى مهم اشاعه وهابیت در جنوب و جنوب شرقى آسیا واقع است جایى که به لحاظ جمعیت اکثریت مسلمانان جهان در آنجا زندگى مى کنند. وهابى ها در پاکستان، اندونزى، فیلیپین، مالزى و جنوب تایلند امامان روستاها و نواحى اطراف را انتخاب و یا با افراد دلخواهشان جایگزین کرده اند و موج تازه اى از نو وهابیون که پس از اقامت در عربستان سعودى در پوشش کارگر خارجى به کشور خود باز مى گردند، بوجود آمده است. فرزندان این نو وهابیون فقیر غالباً براى تحصیل به عربستان سعودى مى روند و بسیارى از آنها پس از بازگشت به کشور به عنوان قربانى و سپر بلا در جبهه هاى تروریستى ویا عملیات هاى انتحارى وهابیت مورد استفاده قرار مى گیرند. حتى امروزه در هند وهابى ها تلاشهایى را آغاز کرده اند تا نه تنها بخشى از اقلیت بزرگ مسلمانان آن کشور بلکه حتى طبقه نجس ها ( هاریجان ها ) را هم جذب کنند.
با وجود این در جمهورى هاى آسیاى مرکزى ، پس از دهه ها حکومت کمونیستى که موقعیت سازمان هاى سنتى اسلامى را تضعیف کرده بود، وهابیت هنوز نتوانسته در این کشورها پیشرفت چندانى پیدا کند . در این میان برخى از جمهورى هاى آسیاى مرکزى بخصوص ازبک ها ناگزیر شده اند با قواى قهر گروه هاى ستیزه جوى سلفى را سرکوب کنند. دراین کشورها همچنین تلاش مى شود که نظام هاى آموزشى مبتنى بر آئین حنفى که اسلام مدارا و صلح جو را تبلیغ مى کنند، رواج یابد.
درسوى دیگر وهابى هاى خطه آفریقا ـ و بخصوص سودان و نیجریه ـ را به منطقه مهم و کلیدى گسترش وهابیت مبدل کرده اند. در قاره سیاه حضور چند دولت شکست خورده و وجود شکاف قبیله اى بسترى مناسب براى بهره بردارى و سوء استفاده این جریان شده است . عامل اصلى گسترش وهابیت در همه این مناطق مشابه است و آن ثروت قابل توجه و چشمگیر عربستان سعودى است که امکان ترویج جهانى وهابیت را فراهم مى کند نه گرایش واقعى به تعالیم و آموزه هاى آن. مسلمانان میانه رو در سراسر نقاط جهان ارزیابى بشیر گوتار روزنامه نگار سومالیایى را بازگو مى کنند که مى نویسد فرهنگ اسلامى ملهم از اسلام مدارا و روادارى در کشورش اینک از سوى تفسیرتازه اى از اسلام «که خود را به مردم ما تحمیل کرده است» یعنى وهابیت پس زده شده است.
برچسب ها: سلاح ، وهابیت ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.