سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تأیید حکم پرداخت غرامت 18 میلیارد دلاری توسط شورون به آسیب دیدگان اکوادوری

دیوان عالی اکوادور حکم محکومیت شرکت نفتی شورون به پرداخت 18 میلیارد دلار غرامت به ساکنان مناطق جنگلی آمازون در این کشور را تایید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه یورونیوز، بر اساس حکم این دادگاه، چنانچه این شرکت نفتی آمریکایی از 30 هزار نفر از اهالی بومی این مناطق که بر اثر اکتشاف غیر استاندارد منابع نفتی آسیب دیده اند عذرخواهی کند، این میزان جریمه به نصف کاهش خواهد یافت.

این میزان جریمه در اصل مبلغی معادل هشت میلیارد و 600 میلیون دلار است که 10 درصد از منافع این شرکت طی سالهای جاری به این مبلغ اضافه خواهد شد. بر اساس محاسبات دیوان عالی اکوادور این میزان رقمی برابر با 9.5 میلیارد دلار می شود که در مجموع این شرکت مجبور به پرداخت 18 میلیارد دلار خسارت به آسیب دیدگان و پاکسازی طبیعت مناطق مورد حفاری قرار گرفته خواهد شد.

شرکت نفتی شورون که دومین شرکت بزرگ نفتی آمریکایی است، این حکم را نادرست خوانده و دیوان عالی اکوادور را فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این پرونده دانسته است.

پابلو فایاردو، وکیل مدافع شاکیان این پرونده، پس از صدور این حکم با اشاره به اینکه قواعد و هنجارهای بین المللی برای قضاوت در مواردی اینچنین در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: هیچ چیز جدیدی که خارج از روند رسیدگی معمولی اتفاق افتاده باشد، وجود ندارد، این حکم را اجرا خواهیم کرد و حتی از یک سنت هم در این مبارزه به شرکت شورون نخواهیم بخشید.

وکیل مدافع شاکیان این پرونده همچنین از مصادرۀ اموال شرکت نفتی شورون و مسدود کردن حساب‌های بانکی شورون برای مجبور کردن مسئولان این شرکت به پرداخت جریمه به عنوان راهکارهای اجرایی نام برده است.

شرکت شورون که متهم است با استفاده از روش های غیر استاندارد در اکتشاف و حفاری نفت در بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های آمازون در فاصلۀ سالهای 1964 تا 1990 خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری به این مناطق که ریۀ زمین نام گرفته اند، وارد کرده است.

این حفاری‌های غیر استاندارد و بویژه رها کردن زباله های نفتی در آبهای روان این مناطق همچنین باعث ابتلای ساکنان سرخپوست جنگل‌های آمازون به انواع سرطان شده است. در آن سالها شرکت تکساکو این حفاری‌ها را انجام داده اما این شرکت در سال 2001 و پس از خریداری توسط شرکت شورون در این شرکت نفتی ادغام شد./ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.