سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلينيک درد؛

مصرف خودسرانه قرص آهن ‌منجر به رسوب کبدی ‌می ‌شود

مقدار زیاد آهن در بافت هایی مانند قلب، لوزالمعده و کبد تجمع می یابد و باعث افزایش بار آهن می شود

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛افسردگی، خستگی، ضربان تند قلب، سبکی سر، کاهش فشار خون و در مراحل حاد، حالت‌ هایی چون زخم‌ های دهان و تغییر شکل ناخن از جمله علائم و نشانه‌ های کمبود آهن است.

یکی از مشکلات شایع در بین مردم ایران به‌ ویژه زنان، فقر آهن در بدن است، هم ‌اکنون نیز حدود 70 تا 75 درصد از زنان از فقر آهن رنج‌ می ‌برند و بسیاری از این افراد در حالی ‌با مصرف خودسرانه قرص‌‌ ها و دارو های حاوی آهن به خوددرمانی می ‌پردازند که مصرف ‌ این دارو ها با عوارضی چون رسوب آهن به‌ ویژه در کبد و استخوان ها  ها همراه است. 
يک متخصص بيماري‌‌هاي‌‌ خوني گفت: با مصرف نابه‌جاي‌‌ قرص‌‌هاي حاوي‌‌ آهن، اين ماده راهي‌ براي خروج سريع از بدن نداشته و در بافت‌‌هاي بدن رسوب مي‌كند.

اختلالات گوارشي

مصرف مقادیر زیاد آهن به صورت قرصهای مکمل می تواند موجب اختلالات گوارشی شود. در کثر موارد مصرف بیش از حد آهن منجر به یبوست می شود . اگر شما از یبوست رنج می برید، آب آلو بنوشید زیرا سیستم گوارشی را به حالت طبیعی برمی‌گرداند (و خود یکی از منابع غنی آهن است). تهوع و به ندرت اسهال از سایر عوارض آهن محسوب می شوند. اگر مصرف آهن شما را دچار تهوع می کند سعی کنید هنگام خواب آنرا مصرف کنید.


نکته قابل توجه: توصیه می ‌شود برای جبران کمبود و فقر آهن در بدن، بیشتر از مواد طبیعی استفاده شده و فقط درصورت تشخیص پزشک معالج، دارو مصرف شود. /عط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.