سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

ناخن جویدن کودکان و راههای پیشگیری از آن

جویدن ناخن به عنوان یک واکنش روانی در کودکان معمولاً در سنین 5-4 سالگی آغاز می شود.کارشناسان علل مختلفی برای جویدن ناخن مطرح می کنند ، آنان معتقدند علت عمده جویدن ناخن در این سن ناشی از ترس و اضطراب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک البته ممکن است روشی برای ابراز دلگیری ها ، دلخوری ها ، دلواپسی و یا جلب توجه هم باشد.هنگامی که کودک نمی تواند خشم خود را در مقابل ناکامی و محرومیت نشان دهد با جویدن ناخن آرامش پیدا می کند.در هر صورت این رفتار به خود فرد و یا کودک آسیب وارد می کند و غالبا از دوران کودکی شروع می شود و شدت خود را در دوران ابتدایی و راهنمایی نشان می دهد و در نتیجه آثاری نظیر افت تحصیلی و یا عقب ماندگی اجتماعی برای کودک به همراه دارد و لازم است والدین و اولیای مدرسه بیشتر به آن توجه کنند.

با این همه ناخن جویدن یک اختلال محسوب می شود و از بین بردن آن در دوران کودکی آسانتر است ، این مساله ممکن است در بزرگسالی ادامه داشته باشد و به صورت عادت در آید . کارشناسان توصیه هایی برای جلوگیری از ناخن جویدن کودکان دارند که در زیر می آید.

به دنبال علت ناخن جویدن کودک باشید

هیچ گاه منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید. سعی کنید همیشه به دنبال علت باشید.توجه کنید کودکتان در چه موقعیت هایی این عمل را انجام می دهد. جست و جو کنید که چه مساله ای باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند . آن را در یابید ، این تلاش شما برای پی بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

کوتاه کردن ناخن

کوتاه کردن ناخن های بلند به کودکان در زمینه ترک این عادت بسیار کمک می کند . ناخن های کوتاه شده کمتر جویده می شوند ، سعی کنید هر چند روز یک بار ناخن های کودک را بگیرید و سوهان بزنید.

تنبیه نکنید

توجه کودک را از جویدن ناخن دور کنید ، کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند و یا در واقع به او اعتماد به نفس بدهید . تنبیه و شرمنده کردن کودک نه تنها به هیچ وجه اثری در ترک این عادت نخواهد داشت بلکه می تواند مشکل را تشدید کند .بویژه بچه های کوچکتر که نمی توانند دلیل این که انگشتانش بد مزه است را بفهمند و این راه حل نمی تواند به آنها کمک کند.

انگشتان کودک را به کار بگیرید

سعی کنید حواس کودک را هنگام این عمل پرت کنید ، از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند مثل درست کردن یک کاردستی و یا کشیدن یک نقاشی./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.