سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتراف رسمی رادیو فردا به ماهیت جاسوسیِ خود

نیز بعد از مدیر بی بی سی فارسی به جاسوسی برای تهیه خبر اعتراف نمود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از رادیو دیروز، خبر مقوله ایست که بدون حضور خبرنگار از جهات متعددی مورد تردید واقع میشود چرا که در باور پذیری، انعکاس کامل رخداد، و اهمیت خبری آن می توان اشکال های جدی یافت. فرد غیر خبرنگار معلوم نیست بتواند صلاحیت جذب اعتماد مخاطب را داشته باشد و بیشتر به منزله شیادی تلقی می گردد که نقش خبرنگار را برای فریب مخاطب بازی می کند.
اگر قرار باشد هر مجموعه ای بر اساس شهادت شاهدان عینی، شنیده ها، خواندن اخبار دسته اول از سایت ها و روزنامه ها و سایر رسانه های دیگر بتواند رادیو و یا رسانه ای بدون داشتن خبرنگار راه اندازی نماید، آنگاه باید رسانه به طور کل "بازتعریف" شود و دیگر آن نقش همیشگی خود را نداشته باشد چرا که به جای مواجه بودن با رسانه ای صادق، با مجموعه ای بدلی که به جای وظیفه اصلی خویش، اقدام به جعل می نمایند مواجه خواهیم بود.
به راستی وقتی خبرنگار وجود نداشته باشد، کورمال کورمال دنبال کردن وقایع، اتکاء به شنیده ها! و منابع آگاه و این گونه ترفندهای رسانه ای تا چه میزان می تواند عطشِ نیاز افراد به اخبار واقعی را برطرف نماید؟ آیا تصویری که این محموعه ها ترسیم می نمایند، با تصویر فیل در تاریکی در کلام مولانا تفاوتی خواهد داشت؟
از طرفی جاسوس مقوله ای مورد تقبیح تمام فرهنگ هاست. کمتر پیش می آید که جاسوسی پس از دستگیری به اعدام محکوم نشود. ناپاک ترین راه کسب اخبار، استفاده از جاسوس هاست و استفاده از این نوع خبر، در مکان مقدسی به نام رسانه گناهی است مضاعف. اصلاً ماهیت شکل گیری رسانه برای پاک سازی است و نه افزودن به ناپاکی ها، برای برداشتن نقاب از چهره کشورها، باندها، و خلاصه مجموعه های تبهکار اجتماعی، سیاسی و ... که اگر خلافِ این باشد، رسانه، خود، در اختیار این مجموعه ها قرار گرفته و آلت دست آنها خواهد بود.
رادیو فردا در برنامه "صدای شما"، که بازپخش آن مورخ بامداد چهارشنبه، ۲۹ شهریور، ساعت ۳۵ دقیقه پخش گردید در پاسخ به یک تماس احتمالاً ساختگی از قم، که تماس گیرنده خواستار استخدام به عنوان خبرنگار در رادیو فردا شده بود، عنوان داشت "ما رسماً اعلام می کنیم در هیچ کجای ایران خبرنگار و یا همکاری نداریم!!!" ادعای مشابهی توسط صادق صبا مدیر بی بی سی فارسی پس از بازداشت چند تن از جاسوسان این رسانه نما در ایران در سال گذشته، مطرح گردید.
سوال اساسی رادیو دیروز از رادیو فردا این است که در اینصورت شما چگونه می توانید بدون حضور خبرنگارتان در حساس ترین جلسات محرمانه مثلاً جلسات مربوط به فعالیتهای صلح آمیز هسته ای یا تأسیسات هسته ای که خودتان از آنها به عنوان مراکزی جهت ساخت بمب اتم یاد می کنید خبر تهیه نمایید؟ اگر مطالب بیان شده در رادیو فردا برگرفته از خبرگزاریهای ایران است، چگونه همیشه متفاوت از آن اعلام می گردد؟ چرا شما نکاتی را ذکر می کنید که خبرگزاریهای دارای خبرنگار اصلاً از آن نام نمی برند؟ چرا همیشه آمار و ارقام تلفات و خسارات را در ایران بیش از آنچه از مبادی رسمی اعلام می گردد ذکر می کنید؟ چرا آمار تورم شما دقیق تر است؟ چرا باید باور کنیم از مجموع در آمدهای حاصل از صاردات و واردات خبر دارید؟
اصلاً اگر نظام اسلامی دارای چنین ماهیت مخوف تبهکارانه ای می باشد، مثلا چرا نمی تواند تحریم ها را دور بزند حال آنکه شما همیشه قاطعانه از اثرگذار بودن تحریم ها دم می زنید؟ مگر ممکن است کشوری بتواند مخفیانه بمب اتم بسازد و لی نتواند تبانی کند تا واردات مثلاً یک داروی ساده را خارج از کانال تحریم ها مدیریت نماید؟
سوال دیگر آنکه رادیو فردا خود را به آب و آتش می زند تا هرگاه چند ایرانی در نقطه ای از جهان بازداشت شوند، اتهامشان را "جاسوسی" معرفی نماید و در نتیجه از ماهیت ناپاک جمهوری اسلامی برای مخاطب خود بگوید. حال چگونه است که این رادیو اینچنین وقیحانه با افتخار اعلام می نماید که ما اصلاً خبرنگار نداریم؟ آیا غیر از جاسوسی راه دیگری برای تهیه خبر باقی می ماند؟ و اگر ادعا شود اخبار را غیر مستقیم نقل می نمایند، اصلاً چه نیازی به رادیو فردا وجود خواهد داشت حال آنکه منابع مستقیم به سهولت در اختیار همگان قرار دارد؟
در شرایطی که رادیو دیروز، مجموعه کوچکی متشکل از فقط چند نفر، دارای خبرنگار می باشد، آیا این منطقیست که رادیو فردا با آن همه ادعای براندازی و توانایی اداره ی یک کشور عظیم با مساحتی چهار برابر آلمان، که گاهی هر استان آن از یک کشور اروپایی بزرگتر است، کفایت استخدام چند خبرنگار را ندارد؟
سوال دیگر آنکه رادیو فردا در غالب نقل قول های خود از خبرگزاریها، هر کدام را منتسب به یک نهاد جمهوری اسلامی معرفی می نماید، مثلاً پس از لفظ خبرگزاری فارس، عبارت نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را می آورد. حال آیا رادیو فرداییها با استناد به اخبار این سایتها، می توانند ادعا کنند که توسط نهادهایی مانند سپاه اداره نمی شوند و توسط آنها بازی نمی خورند؟
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.