سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دورنماي تاريک توافق ميان سودان و سودان جنوبي

به تعویق افتادن دیدار روز یکشنبه میان روسای جمهور سودان و سودان جنوبی از دورنمای تاریک احتمال حصول توافق میان این دو کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاری آلمان، بر اساس گزارشهای منتشر شده، دیدار عمر البشیر رئیس جمهور سودان و سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی شامگاه یکشنبه در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار خواهد شد. طرفین قرار است در این دیدار مذاکرات خود را درباره مسائل مهمی از قبیل موافقتنامه های مرزی و ایجاد منطقه غیر نظامی ادامه دهند.

جامعه بین المللی، مقامات سودان و سودان جنوبی را در خصوص امضای موافقتنامه تحت فشار قرار داده است. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از دیپلماتهای غربی، نشست میان سران دو کشور به هیچ نتیجه مهمی منتهی نخواهد شد.

 یک دیپلمات آگاه از جریان این گفتگوها در این باره اعلام کرد: به نظر می رسد اوضاع در حال حاضر در شرایط همه یا هیچ باشد. به همین دلیل است که بسیاری از دیپلماتها عقیده دارند دستیابی طرفین به یک موافقتنامه جامع، چندان محتمل نخواهد بود.

جامعه بین المللی امیدوار است نشست میان دو طرف بتواند به یک سال مذاکرات پرتنش بین دو کشور خاتمه دهد. سازمان ملل متحد نیز تهدید کرده است در صورتی که دو طرف نتوانند به توافق دست پیدا کنند با تحریمهای غیر نظامی مواجه خواهند شد.

مقامات سودان و سودان جنوبی پیشتر در ماه اوت به یک توافق اولیه در خصوص از سرگیری صادرات نفت از سودان جنوبی به بنادر دریای سرخ از طریق سودان دست پیدا کردند. این در حالی است که مقامات سودان تاکید دارند ابتدا باید طرفین به توافق امنیتی دست پیدا کنندو

نشست میان طرفین در ابتدا قرار بود در ماه آوریل در جوبا پایتخت سودان جنوبی برگزار شود، ولی وقوع درگیری و اشغال موقت یک میدان نفتی مهم سودان از سوی سودان جنوبی به لغو شدن این گفتگوها منتهی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.